man kijkt over schouder

Schade en pech

Schade heb je gelukkig niet vaak. Daarom is het logisch dat je veel vragen hebt. Bekijk hier de meest gestelde vragen over schade en pech.

Schade

  • Wat te doen als ik schade heb?

    Wat vervelend dat je schade hebt. Geef de schade zo snel mogelijk aan ons door. Wij zijn dag en nacht bereikbaar en regelen direct hulp voor je. Je kan de schade melden via Mijn Account. Heb je direct hulp nodig, heb je een Allianz Direct verzekering van vóór 1 oktober of een woonverzekering? Bel dan naar 088 - 548 5000.

    Sta je langs de kant van de weg en heb je direct hulp nodig? Kies dan optie 1. 
    Geen noodhulp nodig maar wil je hulp bij het afhandelen van de schade? Kies dan optie 2.

    Is de auto gestolen, is er ingebroken of is er schade door joyriding of vandalisme? Of ben je aangereden door een onbekende dader? Doe dan direct aangifte bij de politie en stuur het proces-verbaal naar ons op.

  • Hoe kan ik de schadeafdeling bellen?

    Je kan onze schadecollega’s bellen op 088 - 548 5000. Kies voor de optie 'schade'. Ze zitten voor je klaar op werkdagen van 08.00u tot 19.00u.

  • Hoe kom ik aan een schadeformulier?

    Je kan een schadeformulier downloaden en printen.

    Je hoeft alleen een schadeformulier in te vullen bij:

    • Een aanrijding met een persoon, dier of een object waarbij de persoon of eigenaar het schadeformulier kan ondertekenen. Ter plekke of achteraf.
    • Aanrijdingen met een onbekend persoon of dier van een onbekende eigenaar.
    • Vandalisme

    Je hebt dus geen schadeformulier nodig bij ruitschade, hagel, storm, inbraak, diefstal of joyriding. Doe bij inbraak, diefstal en joyriding wel altijd aangifte bij de politie. 

     

  • Hoeveel val ik terug na schade?

    Alle verzekeraars hebben afgesproken dat je per schade 5 jaren terugval én we rekenen met maximaal 15 schadevrije jaren. Ook al zijn je werkelijke schadevrije jaren die op je polis staan meer. Dit doen we omdat je anders minder betaalt dan nodigis om alle schade te kunnen betalen.

    Rekenvoorbeeld:

    * 12 schadevrije jaren. Terugval = 12 min 5 = 7 schadevrije jaren
    * 20 schadevrije jaren. Terugval = 15 min 5 = 10 schadevrije jaren
    * 3 schadevrije jaren. Terugval = 12 min 5 = -2 schadevrije jaren

    De terugval in schadevrije jaren maakt dat je ineens meer betaalt.

    Soms ben je goedkoper uit om schade zelf te betalen

    Wil je weten wat voor jou goedkoper is? Stuur dan een berichtje naar info@schade.allianzdirect.nl. Dan rekenen we het voor je uit. Je kunt schade, binnen 24 maanden nadat we de schade voor je betaald hebben, terugbetalen. Je krijgt de schadevrije jaren terug en we berekenen je premie met deze schadevrije jaren. 

  • Hoeveel moet ik meer betalen na een schade?

    Heb jij een schade gehad die van invloed is op je schadevrije jaren? Dan kunnen wij je een schatting geven van wat je volgend jaar meer zou moeten betalen. Je kan hiervoor bellen met onze schadeafdeling. Je kan ze bellen op 088 - 548 5000. Kies voor de optie 'schade'. Ze zitten voor je klaar op werkdagen van 08.00u tot 19.00u.

  • Hoe kan ik de tegenpartij aansprakelijk stellen voor schade?

    Wat vervelend dat je schade hebt. Als je WA of WA Beperkt casco bent verzekerd dan heb je geen dekking tegen schade aan je eigen auto. Wanneer deze schade is veroorzaakt door een tegenpartij dan kun je wél proberen om deze schade te verhalen. Dit doe je door de tegenpartij aansprakelijk te stellen. Om het je gemakkelijk te maken kun je hier een verhaalbrief downloaden. Je past de gegevens aan in de verhaalbrief en stuurt deze naar de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij. Zij laten je dan verder weten wat er verder gebeurt.

    Heb je een rechtsbijstandverzekering via Allianz Direct afgesloten?

    Je hoeft dan niet zelf de tegenpartij aansprakelijk te stellen. Je kan de schade dan melden bij ons, aan de rechtsbijstandverzekering. Wij zullen voor jou de schade proberen te verhalen bij de tegenpartij.

  • Is mijn ruitschade gedekt?

    Dat verschilt per situatie. Lees er hier mee over.

  • Heb ik een eigen risico bij ruitschade?

    Nee, voor schades die zijn verzekerd onder de Beperkt casco verzekering wordt geen eigen risico in rekening gebracht.

    Als je auto WA + All Risk is verzekerd kun je een vrijwillig eigen risico kiezen. Dit eigen risico geldt alleen voor schades die onder de All Risk dekking vallen. Alle informatie over de dekkingen vind je terug in onze voorwaarden.

    Heb je een Allianz Direct verzekering van vóór 1 oktober?

    Dan kan het wel zijn dat je nog een eigen risico hebt op ruitschade. Wordt je ruit vervangen? Dan betaal je dan 50% van het eigen risico dat je hebt gekozen. Bij een reparatie hoef je geen eigen risico te betalen.

  • Ik heb Vrije Reparatiekeuze, waar mag ik dan mijn ruitschade laten repareren?

    Je kunt zelf kiezen waar je je schade wil laten herstellen. Het moet wel een merkdealer of een garage zijn die Bovag of Focwa gecertificeerd is.

  • Er zit een putje in de ruit van mijn auto. Ben ik hiervoor verzekerd?

    Vervelend dat je schade hebt. Putjes in ruiten zijn helaas niet verzekerd. We vergoeden alleen bij een barst of een sterretje. Dit staat ook in de voorwaarden

  • Kan ik mijn schade ook zelf betalen?

    Dat kan! Je kunt de schade die we al voor je betaald hebben, binnen 24 maanden aan ons terugbetalen. je krijgt weer de schadevrije jaren die je had voor je schade.
    Twijfel je of terugbetalen voor jou voordeliger is? Bel ons dan. We denken graag met je mee.

  • Verandert mijn premie door schade?

    Dat ligt eraan wie de schade moet betalen. Als wij de schade betalen dan passen wij je schadevrije jaren aan. Je gaat dan in het nieuwe verzekeringsjaar meer premie betalen. Kunnen wij het bedrag door een ander laten betalen (verhalen)? Dan hoeft dat niet. Wil je weten hoeveel premie dit ongeveer zal zijn? Dan kun je het beste bellen naar onze schadecollega’s op 088 - 548 5000. Kies voor de optie schade. Ze zitten voor je klaar op werkdagen van 08.00u tot 19.00u.

  • Waarom betaal ik na schade ineens zo veel meer?

    Je krijgt een zo scherp mogelijke premie. Je verzekert je auto bij ons voor risico op schade. Dit risico schatten we in door te kijken naar hoeveel jaar je schadevrij rijdt. Doordat je schade hebt gehad ben je teruggevallen in je schadevrije jaren. Je krijgt hierdoor minder korting op je premie waardoor je meer betaalt. Daarnaast kijken we naar andere factoren zoals welke auto je rijdt, je leeftijd en waar je woont. Maar we kijken ook naar de nieuwste schadecijfers. Dit maakt dat we het risico op schade aan jouw auto anders inschatten dan vorig jaar.

  • Hoe staat het met de afhandeling van de schade?

    Daar weet de schadebehandelaar van je schade alles van! Je kunt hem of haar bellen op werkdagen van 08.00u tot 19.00u op het nummer 088 - 548 5000. Kies voor de optie schade.

  • Ik heb schade aan mijn auto. Heb ik recht op een vervangende auto?

    Jazeker! Laat jij je auto repareren door een Tophersteller? Dan zorgen ze altijd voor een vervangende auto tijdens de reparatie. Kun je niet meer rijden na een schade? Bel dan even onze schadecoaches op 088 - 548 5000.  Ze zorgen dat je auto van de schadeplek naar de garage wordt gesleept.

     

Staat je vraag er niet bij?

> terug naar service