Verlengingsvoorstel zakelijke aansprakelijkheid

Vragen over je verlengingsvoorstel en de automatische verlenging van je zakelijke aansprakelijkheidsverzekering? Check hieronder de veelgestelde vragen en vind het antwoord op jouw vraag!

Man met telefoon

Veelgestelde vragen over het verlengingsvoorstel

  • Wat is een verlengingsvoorstel

    Eens per jaar wordt je lopende verzekeringspolis verlengd (ook wel geprolongeerd). Wij en jijzelf hebben op dat moment de mogelijkheid om wijzigingen door te voeren die ingaan op de eerste dag van het nieuwe verzekeringsjaar.

    De premie kan hoger of lager uitvallen  in vergelijking met je huidige premie. Zo kan de premie bijvoorbeeld stijgen door een stijging van onze kosten als gevolg van inflatie, of een verhoogde kans op schade door klimaatverandering. De premie kan op eenzelfde manier ook dalen wanneer inflatie afneemt, of wanneer de kans op schade minder groot is geworden.

    Ongeveer een anderhalve maand voor de verlenging ontvang je van ons een e-mail met ons voorstel voor het nieuwe verzekeringsjaar. Je kunt dit verlengingsvoorstel ook bekijken inde ING Mobiel Bankieren App of Mijn ING zakelijk. In het voorstel zie je onder meer jouw premie voor het nieuwe jaar en de mogelijkheid om zelf een wijziging per verlengingsdatum door te voeren in je polis. Bij de documenten vind je ook het nieuwe polisblad.

  • Kan ik mijn aansprakelijkheidsverzekering aanpassen om de premie te verlagen?

    Wil je de premie voor je aansprakelijkheidswoonverzekering verlagen? Dan kun je overwegen je eigen risico te verhogen. In ruil voor een hoger eigen risico krijg je korting op je premie. Ook kun je nagaan of je bepaalde aanvullende dekkingen nog wel nodig hebt., zoals de All Risk dekking. 

  • Wat moet ik doen als ik akkoord ben met het verlengingsvoorstel?

    Helemaal niets! Je verzekering wordt dan automatisch verlengd.

  • Waarom wijzigt mijn premie?

    Het kan zijn dat je bij het verlengingsvoorstel te maken krijgt met een premiewijziging. Dit kan zijn vanwege inflatie, waardoor de kosten om iets te laten herstellen stijgen. Ook kunnen veranderingen in risico’s en schadecijfers, bijvoorbeeld inbraken en storm, invloed hebben op jouw premie.

  • Wat als ik mijn verzekering wil wijzigen nadat ik het verlengingsvoorstel heb ontvangen?

    Wijzigingen naar aanleiding van het verlengingsvoorstel kun je zelf doorvoeren via de ING Mobiel Bankieren App of in Mijn ING Zakelijk. Je kunt onder andere je rekeningnummer, contactgegevens en je verzekering en extra dekkingen aanpassen. Let op: eventuele aanpassingen kunnen ook een premiewijziging tot gevolg hebben.

  • Hoe wordt de premie voor mijn aansprakelijkheidsverzekering berekend?

    Wij berekenen je premie op basis van allerlei factoren, bijvoorbeeld op basis van je de omzet en de activiteit van je bedrijf.gezinssamenstelling. Andere factoren die we meenemen in de premieberekening zijn inflatie en bijvoorbeeld wijzigingen in de schadecijfers door inbraken en stormen. Dit doen we op het moment dat je je bij ons verzekert.

    Aan het einde van jouw verzekeringsjaar berekenen we je premie opnieuw. Een maand van tevoren ontvang je dan van ons een premie alert met daarin de nieuwe premie voor het volgende verzekeringsjaar.

  • Verandert mijn premie door schade?

    Als je schade hebt geclaimd heeft dit geen directe invloed op jouw premie. Wel is het zo dat als je heel vaak schade claimt, wij dit in je premieberekening kunnen meenemen.

    De premie in je verlengingsvoorstel kan stijgen of dalen ten opzichte van je huidige premie. De premie kan bijvoorbeeld stijgen doordat onze kosten zijn gestegen als gevolg van inflatie, of door een toegenomen kans op schade door klimaatverandering.