Vrouw thuis met laptop

Schadevrije jaren

Hoe bouw je ze op en wat heb je er precies aan? Op deze pagina beantwoorden we de meest gestelde vragen over schadevrije jaren.

Schadevrije jaren

Jouw beloning voor schadevrij rijden.

  • Hoeveel schadevrije jaren heb ik?

    Op je polisblad in Mijn Account staat hoeveel schadevrije jaren je al hebt opgebouwd. Elk nieuw verzekeringsjaar worden je schadevrije jaren hier bijgewerkt.

    Heb je nog een Allsecur verzekering? Log dan in en ga naar 'Polis inzien' om je polisblad met schadevrije jaren te bekijken.

    Heb je een Allianz Direct verzekering van vóór 10 oktober 2019? Dan heb je nog geen Mijn Account en heb je je polisblad in je mailbox gekregen. Kun je deze niet vinden? Stuur ons dan een chatbericht.

    Ben je nog niet bij ons verzekerd?

    Stond er een auto verzekerd op jouw naam in de afgelopen 48 maanden? Dan heeft je vorige autoverzekeraar jouw schadevrije jaren bijgehouden en kun je ze daar opvragen. Zo nee, dan heb je geen schadevrije jaren op je naam staan.

    Reed je de afgelopen tijd in een leaseauto?

    Dan kan de leasemaatschappij je een leaseverklaring geven. Hierop moet het volgende staan:

    • De handtekening van de leasemaatschappij
    • Hoeveel schade je hebt gehad en eventueel voor welke bedragen
    • Jouw gegevens als regelmatige bestuurder
    • Een begin- en einddatum
    • De verklaring mag niet ouder dan één jaar zijn ten opzichte van de startdatum van de verzekering.

    Heb je meerdere verklaringen? Stuur deze dan allemaal naar ons toe. We kunnen de schadevrije jaren bij elkaar optellen als de verklaringen niet overlappen en er maximaal een jaar tussen de opvolgende verklaringen zit. De schadevrije jaren op de leaseverklaring kun je alleen gebruiken voor je eigen verzekering, niet voor je partner.

    Voldoet jouw leaseverklaring hieraan? Stuur deze dan op naar documents@allianzdirect.nl. Heb je een vraag over en toegestuurde verklaring stel je vraag dan via de chat, rechtsonderin je scherm. We zitten doordeweeks voor je klaar tussen 8.30 uur en 21.00 uur en op zaterdag tussen 9.00 uur en 17.00 uur.

  • Wanneer controleren jullie mijn schadevrije jaren?

    Bij de aanvraag van je verzekering heb je een aantal schadevrije jaren doorgegeven. Als verzekeraar checken wij dit aantal na 30, 50 en 70 dagen in een landelijke database voor verzekeraars  (die heet Roy-data). Je vorige verzekeraar heeft dus even de tijd om de schadevrije jaren voor ons klaar te zetten.

  • Hoe werken schadevrije jaren?

    Dat leggen we je graag in uit in deze video.

  • Wat als er geen schadevrije jaren in Roydata worden gevonden?

    We mailen je als wij bij een check niks kunnen vinden. Kunnen we bij de 3e check na 70 dagen geen schadevrije jaren vinden, passen wij de schadevrije jaren naar 0. Mocht je direct daarna schadevrije jaren kunnen aantonen, dan kunnen we dit alsnog voor je in orde maken.

    Dat wij op dit moment niks vinden kan meerdere redenen hebben. In deze video zetten we deze redenen op een rij:

    1.    Je verzekering is voor een tweede auto

    Je kunt schadevrije jaren maar voor één auto gebruiken. Verzeker je nu voor het eerst een tweede auto? Dan start je voor deze auto dus weer op 0 schadevrije jaren.

    2.    De autoverzekering stond op naam van je partner

    Dan staan de schadevrije jaren ook op zijn of haar naam. Je kunt de schadevrije jaren van je partner overnemen met een overdrachtsverklaring . Let op: jullie moeten op hetzelfde adres wonen en je partner kan de schadevrije jaren zelf niet gebruiken.

    Is jullie relatie intussen voorbij, neem dan contact met ons op.

    3. De autoverzekering stond op naam van je bedrijf
    Als de schadevrije op naam van het bedrijf stonden en jij bent zelf de eigenaar, dan kun je de schadevrije jaren aan jezelf privé overdragen met een overdrachtsverklaring. Was jij een werknemer van het bedrijf? Ook dan kan het bedrijf de schadevrije jaren aan je overdragen. Voorwaarde is wel dat deze schadevrije jaren beschikbaar zijn in Roy-data.

    4.    Je bent verhuisd

    Ben je net verhuisd? Check dan bij je vorige verzekeraar met welke gegevens ze jouw schadevrije jaren in Roy-data hebben gezet. Laat ons vervolgens weten op welk oud adres we moeten zoeken. 

    5.    Je hebt schadevrije jaren opgebouwd buiten Europa

    We nemen schadevrije jaren over die in Europa en Caribisch Nederland zijn opgebouwd. Schadevrije jaren buiten deze gebieden, nemen we alleen over als je verzekerd was bij ons moederbedrijf Allianz.

    Heb je in een van deze gebieden schadevrije jaren opgebouwd én is dit niet langer dan 1 jaar geleden? Vraag de buitenlandse verzekeraar dan om een officiële royementsverklaring en mail deze naar documents@allianzdirect.nl. Let op: de einddatum van je verzekering mag niet langer dan een jaar geleden zijn en moet ook op de royementsverklaring staan.

    6.    Je hebt een leaseauto gereden

    Leasemaatschappijen zetten schadevrije jaren niet in Roy-data. Vraag jouw leasemaatschappij om een leaseverklaring en mail deze naar documents@allianzdirect.nl.

    Let op! De verklaring:

    • is niet ouder dan een jaar vergeleken met de startdatum van je verzekering
    • bevat de naam en handtekening van de leasemaatschappij
    • bevat jouw gegevens als regelmatige bestuurder
    • bevat de begin- en einddatum van het leasecontract
    • bevat hoeveel schade je hebt gehad, voor welke bedragen en of de schade is verhaald op de tegenpartij

    Heb je meerdere verklaringen? Stuur deze dan allemaal naar ons toe. We kunnen de schadevrije jaren bij elkaar optellen als de verklaringen niet overlappen en er maximaal een jaar tussen de opvolgende verklaringen zit. De schadevrije jaren op de leaseverklaring kun je alleen gebruiken voor je eigen verzekering, niet voor je partner.

    7.    Je laatste autoverzekering is langer dan 4 jaar geleden

    Wij nemen je opgebouwde schadevrije jaren mee die je tot 4 jaar geleden had. Bij de meeste verzekeraars is dat maar 3 of zelfs 1 jaar! Is het langer dan 4 jaar geleden dat je een auto- of motorverzekering op jouw naam had? Dan begin je weer opnieuw met opbouwen.

    8.    Je vorige verzekeraar heeft het aantal schadevrije jaren niet goed doorgegeven

    Is geen van bovenstaande op jou van toepassing? Dan kan het zijn dat je vorige verzekeraar je schadevrije jaren nog niet (goed) heeft genoteerd. Neem dan contact met hen op! Door de privacywet mogen wij geen informatie over jou bij hen opvragen. Als de schadevrije jaren binnen 20 dagen alsnog in Roy-data staan, nemen wij die automatisch over. Hebben wij de laatste check na 70 dagen al gedaan? Stuur ons dan een bericht via de chat, rechtsonderin je scherm. We zitten doordeweeks voor je klaar tussen 8.30 uur en 21.00 uur en op zaterdag tussen 9.00 uur en 17.00 uur. Buiten openingstijden zie je de chatoptie niet.

  • Hoe worden mijn schadevrije jaren gecontroleerd?

    Zeg je je autoverzekering op? Dan zet je verzekeraar je schadevrije jaren in Roy-data, de centrale databank. Zo kunnen wij controleren of het door jou aangegeven aantal schadevrije jaren klopt. Klopt dit niet en heb je hierdoor te weinig of juist te veel premie betaald? Dan verrekenen we dit met de eerstvolgende betaling.

    Reed je de afgelopen tijd in een leaseauto? Dan staan je schadevrije jaren misschien niet in Roy-data, maar kan de leasemaatschappij je een leaseverklaring geven. 
    Hierop moet het volgende staan:

    • De handtekening van de leasemaatschappij
    • Hoeveel schade je hebt gehad en eventueel voor welke bedragen
    • Jouw gegevens als regelmatige bestuurder
    • Een begin- en einddatum
    • De verklaring mag niet ouder dan één jaar zijn ten opzichte van de startdatum van de verzekering.

    Heb je meerdere verklaringen? Stuur deze dan allemaal naar ons toe. We kunnen de schadevrije jaren bij elkaar optellen als de verklaringen niet overlappen en er maximaal een jaar tussen de opvolgende verklaringen zit. De schadevrije jaren op de leaseverklaring kun je alleen gebruiken voor je eigen verzekering, niet voor je partner.

    Voldoet jouw leaseverklaring hieraan? Stuur deze dan op naar documents@allianzdirect.nl. Heb je een vraag over en toegestuurde verklaring stel je vraag dan via de chat, rechtsonderin je scherm. We zitten doordeweeks voor je klaar tussen 8.30 uur en 21.00 uur en op zaterdag tussen 9.00 uur en 17.00 uur.

  • Ik ben het niet eens met de schadevrije jaren die mijn vorige verzekeraar heeft doorgegeven. Wat kan ik doen?

    Vanwege de Wet bescherming persoonsgegevens mogen wij geen contact opnemen met je vorige verzekeraar. Doe dit zelf door deze stappen te volgen:

    1. Vraag je vorige verzekeraar naar je schadevrije jaren.
    2. Klopt dit aantal niet? Vraag dan of de verzekeraar de juiste informatie in Roy-data wil zetten.
    3. Check na 14 dagen of het juiste aantal in Roy-data staat.

  • Mijn schadevrije jaren bij Allianz Direct kloppen niet. Wat kan ik doen?

    Stuur ons een bericht via de chat, rechtsonderin je scherm. We zitten doordeweeks voor je klaar tussen 8.30 uur en 21.00 uur en op zaterdag tussen 9.00 en 17.00 uur. Dan helpen wij je verder.

  • Kan ik schadevrije jaren aantonen met een leaseverklaring?

    Ja, dit is mogelijk. Bij jouw leasemaatschappij vraag je gemakkelijk een leaseverklaring op. Hierop moet het volgende staan:

    • De naam en handtekening van de leasemaatschappij
    • Hoeveel schade je hebt gehad, voor welke bedragen en of de schade is verhaald op de tegenpartij
    • Jouw gegevens als regelmatige bestuurder
    • Een begin- en einddatum
    • De einddatum van het leasecontract mag niet ouder dan één jaar geleden zijn ten opzichte van de startdatum van de verzekering

    Heb je meerdere verklaringen? Stuur deze dan allemaal naar ons toe. We kunnen de schadevrije jaren bij elkaar optellen als de verklaringen niet overlappen en er maximaal een jaar tussen de opvolgende verklaringen zit. De schadevrije jaren op de leaseverklaring kun je alleen gebruiken voor je eigen verzekering, niet voor je partner.

    Voldoet jouw leaseverklaring hieraan? Stuur deze dan op naar documents@allianzdirect.nl. Heb je een vraag over en toegestuurde verklaring stel je vraag dan via de chat, rechtsonderin je scherm. We zitten doordeweeks voor je klaar tussen 8.30 uur en 21.00 uur en op zaterdag tussen 9.00 uur en 17.00 uur.

  • Kan ik schadevrije jaren gebruiken die ik in het buitenland heb opgebouwd?

    Heb jij schadevrije jaren opgebouwd in Europa of in Caribisch Nederland? Dan kun je die gebruiken voor je verzekering bij Allianz Direct. 

    Om de schadevrije jaren te kunnen gebruiken mag de verklaring niet ouder zijn dan een jaar. Mail je verklaring naar documents@allianzdirect.nl. Wij kijken dan hoeveel schadevrije jaren je kunt gebruiken en passen je verzekering aan. We mailen je dan meteen je nieuwe polisdocumenten. 

    Heb je schadevrije jaren uit een ander land? Dan kunnen wij de schadevrije jaren helaas niet overnemen. Je start dan op 0 schadevrije jaren.

    Heb je een vraag over en toegestuurde verklaring? Stel je vraag dan via de chat, rechtsonderin je scherm. We zitten doordeweeks voor je klaar tussen 8.30 uur en 21.00 uur en op zaterdag tussen 9.00 uur en 17.00 uur.

  • Kan ik mijn partner aan de verzekering toevoegen zodat hij/zij schadevrije jaren opbouwt?

    Per verzekering heb je maar één verzekeringsnemer. Deze persoon bouwt de schadevrije jaren op. Is dit niet degene die het meest in de auto rijdt? Dan moet je de regelmatige bestuurder toevoegen, maar de schadevrije jaren gaan nog steeds alleen naar de verzekeringsnemer.

    Twijfel je wat de beste oplossing is voor jullie? Stuur ons een bericht via de chat, rechtsonderin je scherm. We denken graag met je mee tussen 8.30 uur en 21.00 uur en op zaterdag tussen 9.00 uur en 17.00 uur.

  • Hoe kan mijn partner de schadevrije jaren gebruiken die op mijn naam staan?

    Dit kan door je schadevrije jaren over te dragen. Download hiervoor ons overdrachtsformulier, vul deze in en stuur 'm op naar de klantenservice.

  • Hoe kan ik schadevrije jaren in gebruik nemen die op naam van het bedrijf staan?

    Als de schadevrije op naam van het bedrijf stonden en jij bent zelf de eigenaar, dan kun je de schadevrije jaren aan jezelf privé overdragen. Download hiervoor ons overdrachtsformulier, vul deze in en stuur 'm op naar documents@allianzdirect.nl.

    Was jij een werknemer van het bedrijf? Ook dan kan het bedrijf de schadevrije jaren aan je overdragen. Voorwaarde is wel dat deze schadevrije jaren beschikbaar zijn in Roy-data.

  • Allianz Direct neemt andere schadevrije jaren over dan ik heb doorgegeven. Kan dat?

    Ja, dat kan. Wij zijn verplicht om je schadevrije jaren uit Roy-data te halen. Dit is een landelijke database waarin je vorige verzekeraar jouw schadevrije jaren heeft gezet toen je verzekering daar eindigde. Klopt dit aantal niet? Neem dan contact op met je vorige verzekeraar, deze kan dit voor je aanpassen.

  • Kan de tweede auto ook van dezelfde schadevrije jaren gebruik maken?

    Nee, je kan schadevrije jaren maar voor één auto gebruiken. Verzeker je voor het eerst een tweede auto? Dan bouw je hier een nieuwe set schadevrije jaren voor op.

  • Waar is de bonus malus tabel?

    We hebben geen bonus-malus tabel maar nemen jouw schadevrije jaren mee in onze premieberekening. Waarom? Dat is eerlijker! Een bonus-malus tabel werkt met vaste kortingspercentages op de premie. Hierdoor krijgen sommige klanten in verhouding heel veel korting en anderen juist weer weinig. En dat terwijl de kans dat elk van deze klanten een ongeluk krijgt bijna even groot is.

    Wij geven graag iedereen een eerlijke én aantrekkelijke premie.  Wil jij weten hoeveel jij voor jouw auto zou betalen? Bereken het direct online.

Staat jouw antwoord er niet tussen?

Het is tijd om aan de bel te trekken! Graag helpen we je verder. Start rechts onderin op deze pagina een live chat of ontdek alle contactmogelijkheden.

Naar contactmogelijkheden
Vrouw thuis