Schadevrije jaren

Check de veelgestelde vragen:

Hoeveel schadevrije jaren heb je, hoe bouw je ze op en wat heb er precies aan? Check hieronder nog meer veelgestelde vragen en vind het antwoord op jouw vraag.

Vrouw in raamopening met boek

Heb je vragen over schadevrije jaren?

We helpen je graag verder.

  • Hoeveel schadevrije jaren heb ik?

    Op je polisblad in Mijn Account staat hoeveel schadevrije jaren je al hebt opgebouwd. Elk nieuw verzekeringsjaar worden je schadevrije jaren hier bijgewerkt.

    Ben je nog niet bij ons verzekerd?

    Stond er een auto verzekerd op jouw naam in de afgelopen 48 maanden? Dan heeft je vorige autoverzekeraar jouw schadevrije jaren bijgehouden en kun je ze daar opvragen. Zo niet, dan heb je geen schadevrije jaren op je naam staan.

    Reed je de afgelopen tijd in een leaseauto?

    Dan kan de leasemaatschappij je een leaseverklaring geven. Hierop moet het volgende staan:

    • De handtekening van de leasemaatschappij
    • Hoeveel schade je hebt gehad en eventueel voor welke bedragen
    • Jouw gegevens als regelmatige bestuurder
    • Een begin- en einddatum
    • De einddatum van de leaseperiode die op de verklaring staat, mag niet langer dan 3 jaar geleden zijn ten opzichte van de startdatum van de verzekering

    Heb je meerdere verklaringen? Stuur deze dan allemaal naar ons toe. We kunnen de schadevrije jaren bij elkaar optellen als de verklaringen niet overlappen en er maximaal een jaar tussen de opvolgende verklaringen zit. De schadevrije jaren op de leaseverklaring kun je alleen gebruiken voor je eigen verzekering, niet voor je partner.

    Voldoet jouw leaseverklaring hieraan? Stuur deze dan op naar documents@allianzdirect.nl. Heb je een vraag over een toegestuurde verklaring stel je vraag dan via de chat, rechtsonderin je scherm. We zitten doordeweeks voor je klaar tussen 8.30 uur en 21.00 uur.

    Was dit artikel nuttig?

  • Hoe werken schadevrije jaren?

    Het antwoord zit al in de naam: een schadevrij jaar is een jaar waarin je geen schade hebt geclaimd. Als je een jaar geen schade claimt, krijg je er dus 1 schadevrij jaar bij. Aan de hand van jouw schadevrije jaren ziet je autoverzekeraar hoe veilig je rijdt. In ruil voor meer schadevrije jaren, kun je rekenen op een lagere premie.

    Claim je schade? Dan verlies je 5 schadevrije jaren. Heb je meer dan 15 schadevrije jaren? Dan val je bij een schadeclaim altijd terug naar 10 schadevrije jaren. Na een schadeclaim verlies je schadevrije jaren, wat vervolgens ook impact heeft op je premie. 

    Verder is het goed om te weten dat je bij Allianz Direct jouw schadevrije jaren voor 1 auto kan gebruiken. Wil je een tweede auto bij ons verzekeren? Dan begin je met die autoverzekering op 0 schadevrije jaren en bouw je ieder jaar zonder schade 1 schadevrij jaar op. Heb je al eerder een tweede auto verzekerd en heb je daar een set schadevrije jaren voor in Roy Data opgebouwd? Dan zullen wij deze voor je tweede autoverzekering gebruiken.

    Geen zin om te lezen, of wil je meer weten over schadevrije jaren? In deze video leggen we het je nog uitgebreider uit!

    Was dit artikel nuttig?

  • Wanneer controleren jullie mijn schadevrije jaren?

    Bij de aanvraag van je verzekering heb je een aantal schadevrije jaren doorgegeven. Als verzekeraar checken wij dit aantal na 30, 50 en 70 dagen in een landelijke database voor verzekeraars  (die heet Roy-data). Je vorige verzekeraar heeft dus even de tijd om de schadevrije jaren voor ons klaar te zetten.

    Was dit artikel nuttig?

  • Wat als er geen schadevrije jaren in Roydata worden gevonden?

    We mailen je als wij bij een check niks kunnen vinden. Kunnen we bij de 3e check na 70 dagen geen schadevrije jaren vinden, passen wij de schadevrije jaren naar 0. Mocht je direct daarna schadevrije jaren kunnen aantonen, dan kunnen we dit alsnog voor je in orde maken.

    Dat wij op dit moment niks vinden kan meerdere redenen hebben. In deze video zetten we deze redenen op een rij:

    1.    Je verzekering is voor een tweede auto

    Je kunt schadevrije jaren maar voor één auto gebruiken. Verzeker je nu voor het eerst een tweede auto? Dan start je voor deze auto dus weer op 0 schadevrije jaren.

    2.    De autoverzekering stond op naam van je partner

    Dan staan de schadevrije jaren ook op zijn of haar naam. Je kunt de schadevrije jaren van je partner overnemen met een overdrachtsverklaring . Let op: jullie moeten op hetzelfde adres wonen en je partner kan de schadevrije jaren zelf niet gebruiken.

    Is jullie relatie intussen voorbij, neem dan contact met ons op.

    3. De autoverzekering stond op naam van je bedrijf
    Als de schadevrije op naam van het bedrijf stonden en jij bent zelf de eigenaar, dan kun je de schadevrije jaren aan jezelf privé overdragen met een overdrachtsverklaring. Was jij een werknemer van het bedrijf? Ook dan kan het bedrijf de schadevrije jaren aan je overdragen. Voorwaarde is wel dat deze schadevrije jaren beschikbaar zijn in Roy-data.

    4.    Je bent verhuisd

    Ben je net verhuisd? Check dan bij je vorige verzekeraar met welke gegevens ze jouw schadevrije jaren in Roy-data hebben gezet. Laat ons vervolgens weten op welk oud adres we moeten zoeken. 

    5.    Je hebt schadevrije jaren opgebouwd buiten Europa

    We nemen schadevrije jaren over die in Europa en Caribisch Nederland zijn opgebouwd. Schadevrije jaren buiten deze gebieden nemen we alleen over als je verzekerd was bij ons moederbedrijf Allianz.

    Heb je in een van deze gebieden schadevrije jaren opgebouwd én is dit niet langer dan drie jaar geleden? Vraag de buitenlandse verzekeraar dan om een officiële royementsverklaring en mail deze naar documents@allianzdirect.nl. Let op: de einddatum van je verzekering mag niet langer dan een jaar geleden zijn en moet ook op de royementsverklaring staan.

    6.    Je hebt een leaseauto gereden

    Leasemaatschappijen zetten schadevrije jaren niet in Roy-data. Vraag jouw leasemaatschappij om een leaseverklaring en mail deze naar documents@allianzdirect.nl.

    Let op! De verklaring:

    • heeft een einddatum van leaseperiode die niet niet langer dan 3 jaar geleden is ten opzichte van de startdatum van de verzekering
    • bevat de naam en handtekening van de leasemaatschappij
    • bevat jouw gegevens als regelmatige bestuurder
    • bevat de begin- en einddatum van het leasecontract
    • bevat hoeveel schade je hebt gehad, voor welke bedragen en of de schade is verhaald op de tegenpartij

    Heb je meerdere verklaringen? Stuur deze dan allemaal naar ons toe. We kunnen de schadevrije jaren bij elkaar optellen als de verklaringen niet overlappen en er maximaal een jaar tussen de opvolgende verklaringen zit. De schadevrije jaren op de leaseverklaring kun je alleen gebruiken voor je eigen verzekering, niet voor je partner.

    7.    Je laatste autoverzekering is langer dan 4 jaar geleden

    Wij nemen je opgebouwde schadevrije jaren mee die je tot 4 jaar geleden had. Bij de meeste verzekeraars is dat maar 3 of zelfs 1 jaar! Is het langer dan 4 jaar geleden dat je een auto- of motorverzekering op jouw naam had? Dan begin je weer opnieuw met opbouwen.

    8.    Je vorige verzekeraar heeft het aantal schadevrije jaren niet goed doorgegeven

    Is geen van bovenstaande op jou van toepassing? Dan kan het zijn dat je vorige verzekeraar je schadevrije jaren nog niet (goed) heeft genoteerd. Neem dan contact met hen op! Door de privacywet mogen wij geen informatie over jou bij hen opvragen. Als de schadevrije jaren binnen 20 dagen alsnog in Roy-data staan, nemen wij die automatisch over. Hebben wij de laatste check na 70 dagen al gedaan? Stuur ons dan een bericht via de chat, rechtsonderin je scherm. We zitten doordeweeks voor je klaar tussen 8.30 uur en 21.00 uur. Buiten openingstijden zie je de chatoptie niet.

    Was dit artikel nuttig?

  • Hoe worden mijn schadevrije jaren gecontroleerd?

    Zeg je je autoverzekering op? Dan zet je verzekeraar je schadevrije jaren in Roy-data, de centrale databank. Zo kunnen wij controleren of het door jou aangegeven aantal schadevrije jaren klopt. Klopt dit niet en heb je hierdoor te weinig of juist te veel premie betaald? Dan verrekenen we dit met de eerstvolgende betaling.

    Reed je de afgelopen tijd in een leaseauto? Dan staan je schadevrije jaren misschien niet in Roy-data, maar kan de leasemaatschappij je een leaseverklaring geven. 
    Hierop moet het volgende staan:

    • De handtekening van de leasemaatschappij
    • Hoeveel schade je hebt gehad en eventueel voor welke bedragen
    • Jouw gegevens als regelmatige bestuurder
    • Een begin- en einddatum
    • De einddatum van de leaseperiode die op de verklaring staat, mag niet langer dan 3 jaar geleden zijn ten opzichte van de startdatum van de verzekering

    Heb je meerdere verklaringen? Stuur deze dan allemaal naar ons toe. We kunnen de schadevrije jaren bij elkaar optellen als de verklaringen niet overlappen en er maximaal een jaar tussen de opvolgende verklaringen zit. De schadevrije jaren op de leaseverklaring kun je alleen gebruiken voor je eigen verzekering, niet voor je partner.

    Voldoet jouw leaseverklaring hieraan? Stuur deze dan op naar documents@allianzdirect.nl. Heb je een vraag over en toegestuurde verklaring stel je vraag dan via de chat, rechtsonderin je scherm. We zitten doordeweeks voor je klaar tussen 8.30 uur en 21.00 uur.

  • Kan de tweede auto ook van dezelfde schadevrije jaren gebruik maken?

    Nee, je kan schadevrije jaren maar voor één auto gebruiken. Verzeker je voor het eerst een tweede auto? Dan bouw je hier een nieuwe set schadevrije jaren voor op. Heb je al eerder een tweede auto verzekerd en heb je daar een set schadevrije jaren voor in Roy Data opgebouwd? Dan zullen wij deze voor je tweede autoverzekering gebruiken.

  • Mijn schadevrije jaren bij Allianz Direct kloppen niet. Wat kan ik doen?

    Stuur ons een bericht via de chat, rechtsonderin je scherm. We zitten doordeweeks voor je klaar tussen 8.30 uur en 21.00 uur. Dan helpen wij je verder.

  • Hoe kan mijn partner de schadevrije jaren gebruiken die op mijn naam staan?

    Dit kan door je schadevrije jaren over te dragen. Download hiervoor ons overdrachtsformulier, vul deze in en stuur 'm op naar de klantenservice.

  • Ik ben het niet eens met de schadevrije jaren die mijn vorige verzekeraar heeft doorgegeven. Wat kan ik doen?

    Vanwege de Wet bescherming persoonsgegevens mogen wij geen contact opnemen met je vorige verzekeraar. Doe dit zelf door deze stappen te volgen:

    1. Vraag je vorige verzekeraar naar je schadevrije jaren.
    2. Klopt dit aantal niet? Vraag dan of de verzekeraar de juiste informatie in Roy-data wil zetten. 
    3. Zodra dit in Roy-data is aangepast, kunnen wij het opnieuw controleren en je schadevrije jaren aanpassen.
  • Kan ik schadevrije jaren aantonen met een leaseverklaring?

    Ja, dit is mogelijk bij particuliere lease. Bij jouw leasemaatschappij vraag je gemakkelijk een leaseverklaring op. Hierop moet het volgende staan:

    • De naam en handtekening van de leasemaatschappij
    • Hoeveel schade je hebt gehad, voor welke bedragen en of de schade is verhaald op de tegenpartij
    • Jouw gegevens als leasenemer
    • Een begin- en einddatum
    • De einddatum van de leaseperiode die op de verklaring staat, mag niet langer dan 3 jaar geleden zijn ten opzichte van de startdatum van de verzekering

    Heb je meerdere verklaringen? Stuur deze dan allemaal naar ons toe. We kunnen de schadevrije jaren bij elkaar optellen als de verklaringen niet overlappen en er maximaal een jaar tussen de opvolgende verklaringen zit. De schadevrije jaren op de leaseverklaring kun je alleen gebruiken voor je eigen verzekering, niet voor je partner. Lease je zakelijk? Dan is dit helaas niet mogelijk.

    Voldoet jouw leaseverklaring hieraan? Stuur deze dan op naar documents@allianzdirect.nl. Heb je een vraag over en toegestuurde verklaring stel je vraag dan via de chat, rechtsonderin je scherm. We zitten doordeweeks voor je klaar tussen 8.30 uur en 21.00 uur.

  • Allianz Direct neemt andere schadevrije jaren over dan ik heb doorgegeven. Kan dat?

    Ja, dat kan. Wij zijn verplicht om je schadevrije jaren uit Roy-data te halen. Dit is een landelijke database waarin je vorige verzekeraar jouw schadevrije jaren heeft gezet toen je verzekering daar eindigde. Klopt dit aantal niet? Neem dan contact op met je vorige verzekeraar, deze kan dit voor je aanpassen.

  • Kan ik schadevrije jaren gebruiken die ik in het buitenland heb opgebouwd?

    We nemen schadevrije jaren over die in Europa en Caribisch Nederland zijn opgebouwd. Schadevrije jaren buiten deze gebieden nemen we alleen over als je verzekerd was bij ons moederbedrijf Allianz.

    Om de schadevrije jaren te kunnen gebruiken mag de einddatum van de verzekerde periode op de verklaring niet verder in het verleden liggen dan één jaar, ten opzichte van de startdatum van jouw polis bij ons. Mail je verklaring naar documents@allianzdirect.nl. Wij kijken dan hoeveel schadevrije jaren je kunt gebruiken en passen je verzekering aan. We mailen je dan meteen je nieuwe polisdocumenten. 

    Heb je schadevrije jaren uit een ander land? Dan kunnen wij de schadevrije jaren helaas niet overnemen. Je start dan op 0 schadevrije jaren.

    Heb je een vraag over en toegestuurde verklaring? Stel je vraag dan via de chat, rechtsonderin je scherm. We zitten doordeweeks voor je klaar tussen 8.30 uur en 21.00.

  • Hoe kan ik schadevrije jaren in gebruik nemen die op naam van het bedrijf staan?

    Als de schadevrije op naam van het bedrijf stonden en jij bent zelf de eigenaar, dan kun je de schadevrije jaren aan jezelf privé overdragen. Download hiervoor ons overdrachtsformulier, vul deze in en stuur 'm op naar documents@allianzdirect.nl.

    Was jij een werknemer van het bedrijf? Ook dan kan het bedrijf de schadevrije jaren aan je overdragen. Voorwaarde is wel dat deze schadevrije jaren beschikbaar zijn in Roy-data.

  • Ik heb de verkeerde schadevrije jaren opgegeven. Hoe pas ik dit aan?

    Start dan een chat met ons. Rechtonderin op deze pagina. Wij kijken samen met jou hoe we je schadevrije jaren het beste kunnen aanpassen. We zitten doordeweeks voor je klaar tussen 8.30 uur en 21.00 uur. Buiten openingstijden zie je de chatoptie niet.

    Was dit artikel nuttig?

  • Hoeveel val ik terug in schadevrije jaren?

    Dat ligt eraan wie er voor de schade betaalt. Betalen wij? Dan passen wij je schadevrije jaren aan en betaal je in het nieuwe verzekeringsjaar meer premie. Alle verzekeraars hebben afgesproken dat je per schade 5 schadevrije jaren terugvalt. Ook kun je maximaal 15 schadevrije jaren hebben, zelfs als je er in werkelijkheid meer op je polis hebt staan. Hoe dat werkt? Bekijk hieronder het rekenvoorbeeld:

    Rekenvoorbeeld

    Terugval bij 12 schadevrije jaren: 12 - 5 = 7 schadevrije jaren
    Terugval bij 20 schadevrije jaren: 15 - 5 = 10 schadevrije jaren
    Terugval bij 3 schadevrije jaren: 3 - 5 = -2 schadevrije jaren

    Wanneer is het goedkoper om de schade zelf te betalen?

    Als je terugvalt in schadevrije jaren, ga je dus meer premie betalen. Daarom kan het soms handig zijn om je schade zelf te betalen. Je premie blijft dan gelijk, doordat je niet terugvalt in schadevrije jaren.

    Ook goed om te weten: als wij de schade hebben betaald, kun je dit binnen 12 maanden terugbetalen. Dan krijg je je schadevrije jaren terug en berekenen we je premie weer aan de hand van dit aantal.

     

    Meer informatie over schadevrije jaren lees je hier. Wil je weten wat voor jou goedkoper is? We denken graag met je mee! Via de chat krijg jij ons het snelst te spreken. We zitten doordeweeks van 08.30 tot 19.00 uur voor je klaar. Je vindt de chat rechtsonder in je scherm. 

  • Waarom stijgt mijn premie als ik een extra schadevrij jaar heb?

    Heb je een verzekeringsjaar geen schade bij ons ingediend? Dan krijg je er een extra schadevrij jaar bij. Het is mogelijk dat jouw premie stijgt ondanks dat je er een extra schadevrij jaar bij hebt gekregen. Zo zou het kunnen dat jouw bruto premie, de premie voor de korting door je schadevrije jaren, harder stijgt dan de korting die je vervolgens krijgt.

    Dit kan komen door factoren waardoor de kans op schade of de hoogte van de schade stijgt, bijvoorbeeld:

    • Het wordt drukker op de weg, waardoor de kans op schade stijgt
    • Het weer wordt extremer en onvoorspelbaarder
    • Reparaties worden duurder door inflatie, moderne technieken, duurdere onderdelen

    Hierdoor is het dus mogelijk dat jouw premie stijgt, ondanks jouw extra schadevrije jaar. Uiteraard kun je nog steeds rekenen op een scherpe premie en het is goed om te weten dat deze factoren natuurlijk ook bij andere verzekeraars zullen meespelen in de premie.

  • Kan ik mijn schadevrije jaren verdelen?

    Bij Allianz Direct kun je de schadevrije jaren verdelen, bijvoorbeeld een scheiding met je partner. De verzekeringsnemer, ook wel de "houder" genoemd, bepaalt hoeveel schadevrije jaren er worden gegeven aan de ex-partner. Dit hoeft niet 50/50 te zijn, dat kun je zelf bepalen. 

    Hoe regel je dit?

    De verzekeringsnemer ofwel de houder van de schadevrije jaren vult het overdrachtsformulier in dat te vinden is op deze pagina. Hierop vul je als houder in hoeveel schadevrije jaren je wilt overdragen. Dat aantal schadevrije jaren wordt dan in Roy-Data geregistreerd, zodat deze beschikbaar zijn voor de ex-partner. Die kan de schadevrije jaren dan in gebruik nemen bij het afsluiten van een nieuwe autoverzekering.

    De schadevrije jaren van de verzekeringsnemer/houder passen wij dan aan naar het overgebleven aantal schadevrije jaren. Dit heeft invloed op je premie. 

Vrouw thuis aan het relaxen

Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen?

We helpen je graag verder! Via de chat krijg je het snelst antwoord op al jouw vragen.

Was dit artikel nuttig?