Vrouw thuis met laptop

Schadevrije jaren

Hoe bouw je schadevrije jaren op? En wat heb je er precies aan? Lees er alles over.

Schadevrije jaren

Jouw beloning voor schadevrij rijden!

  • Hoeveel schadevrije jaren heb ik?

    Op je polisblad staat hoeveel schadevrije jaren je hebt. Je polisblad staat bij je verzekering in Mijn Account.

    Elk nieuw verzekeringsjaar worden je schadevrije jaren aangepast. Is er geen schade geweest? Dan krijg je er een schadevrij jaar bij. Maar als je tussentijds een schade hebt gehad dan passen we je schadevrije jaren bij verlenging aan.

    Heb je nog een Allsecur verzekering en ben je nog niet over naar Allianz Direct?

    Als je inlogt op Mijn Account kun je kiezen wat je wilt doen. Kies daar de optie ‘Polis inzien’. Er opent een overzicht met informatie die ook op je polisblad staat. In dit overzicht vind je ook het aantal schadevrije jaren.

    Heb je een Allianz Direct verzekering van vóór 10 oktober?

    Dan heb je nog geen Mijn Account. Je vind je polisblad dan in de mail. Stuur ons een bericht via chat.

    Ben je nog niet bij ons verzekerd?

    Heb je de laatste 48 maanden een auto op je eigen naam verzekerd gehad?

    Ja: Je vorige autoverzekeraar heeft jouw schadevrije jaren bijgehouden en kan je het juiste aantal schadevrije jaren vertellen.

    Nee: Je hebt geen schadevrije jaren op je naam staan.

    Heb je de afgelopen periode in een leaseauto gereden?

    Dan kan de leasemaatschappij je een leaseverklaring geven. Met deze verklaring kijkt Allianz Direct of en zo ja, hoeveel schadevrije jaren wij jou toekennen. De verklaring mag niet ouder zijn dan 12 maanden. Chat met ons om de verklaring toe te sturen. Je vindt de chat rechtsonderin op onze website. We zitten doordeweeks voor je klaar tussen 8.30u en 20.30u en op zaterdag van 9.00u en 16.30u.

  • Hoe worden mijn schadevrije jaren gecontroleerd?

    Bij het stoppen van een autoverzekering zet je vorige verzekeraar jouw schadevrije jaren in Roy-data. Roy-data is een centrale database waarin verzekeraars de schadevrije jaren vermelden. Allianz Direct neemt dit aantal schadevrije jaren over. Wij controleren altijd of het, door jou, opgegeven aantal schadevrije jaren klopt. Klopt dit aantal niet en heb je hierdoor in de afgelopen tijd minder premie betaald of juist teveel? Dan verrekenen we dit met de eerstvolgende betaling.

    Heb je de laatste tijd in een leaseauto gereden? Dan staan jouw schadevrije jaren misschien niet in Roy-data. Je kan de leasemaatschappij vragen om een verklaring. Let op, de leaseperiode mag niet langer geleden zijn dan 12 maanden voordat je je verzekering startte. Neem contact op met de klantenservice om de verklaring toe te sturen. Wij laten je per e-mail weten of en zo ja, hoeveel schadevrije jaren wij toekennen.

  • Ik ben het niet eens met de schadevrije jaren die mijn vorige verzekeraar heeft doorgegeven. Wat kan ik doen?

    Als je het niet eens bent met het aantal vrijgegeven schadevrije jaren kun je het volgende doen:

    1. Vraag je vorige verzekeraar naar de opbouw van jouw schadevrije jaren.
    2. Vraag je vorige verzekeraar om de juiste schadevrije jaren in Roy-data te plaatsen.
    3. Check na 14 dagen of de juiste schadevrije jaren al in Roydata staan.

    Vanwege de Wet bescherming persoonsgegevens mogen wij geen contact opnemen met je vorige verzekeraar.

  • Kan ik schadevrije jaren aantonen met een leaseverklaring?

    Ja, het is mogelijk om gebruik te maken van schadevrije jaren op basis van een leaseverklaring. Een leaseverklaring kun je gemakkelijk opvragen bij jouw leasemaatschappij. Op de verklaring moet het volgende staan:

    • De handtekening van de leasemaatschappij
    • Hoeveel schades er zijn geweest en de eventuele de schadebedragen
    • Jouw gegevens als regelmatige bestuurder
    • Een begin- en einddatum 
    • De einddatum mag niet langer dan één jaar geleden zijn.

    Stel je stuurt de leaseverklaring op 1 juni 2019 naar ons op dan mag de einddatum op jouw leaseverklaring niet langer geleden zijn dan 1 juni 2018.

    Voldoet jouw leaseverklaring hieraan? Chat met ons om de verklaring toe te sturen. Je vindt de chat rechtsonderin op onze website. We zitten doordeweeks voor je klaar tussen 8.30u en 20.30u en op zaterdag van 9.00u en 16.30u.

  • Kan ik mijn partner aan de verzekering toevoegen zodat hij/zij schadevrije jaren opbouwt?

    Per verzekering is er maar één verzekeringsnemer. Is de verzekeringsnemer niet de persoon die het meest in de auto rijdt? Dan moet de regelmatige bestuurder worden opgegeven. Ook al is de regelmatige bestuurder degene die het meest in de auto rijdt, de schadevrije jaren worden opgebouwd door de verzekeringsnemer. Dit kan interessant zijn als je partner meer schadevrije jaren heeft dan jijzelf. Twijfel je wat de beste oplossing is voor jullie? Chat ons dan. Wij denken met je mee. Je vindt de chat rechtsonderin op onze website. We zitten doordeweeks voor je klaar tussen 8.30u en 20.30u en op zaterdag van 9.00u en 16.30u. 

  • Hoe kan mijn partner de schadevrije jaren gebruiken die op mijn naam staan?

    Om schadevrije jaren over te dragen kun je het overdrachtsformulier invullen. Die vind je op onze downloads pagina. Stuur het daarna op naar de klantenservice.

  • Allianz Direct neemt andere schadevrije jaren over dan ik heb doorgegeven. Kan dat?

    Ja, dat kan. Wij controleren je schadevrije jaren altijd in Roydata. Als daar een ander aantal staat dan zijn wij verplicht dit over te nemen. Roy-data is een landelijke database waar verzekeraars het aantal schadevrije jaren in zetten nadat een verzekering wordt opgezegd. Ben je het niet eens met het aantal jaren dat je vorige verzekeraar in Roy-data heeft gezet? Neem dan contact op met je vorige verzekeringsmaatschappij. Zij kunnen de schadevrije jaren voor je aanpassen als het niet klopt. 

  • Kan de tweede auto ook van dezelfde schadevrije jaren gebruik maken?

    Nee, je kan schadevrije jaren maar voor één auto gebruiken. Verzeker je voor het eerst een tweede auto? Dan ga je ook voor die auto een nieuwe set schadevrije jaren opbouwen. 

  • Waar is de bonus malus tabel?

    Bij een bonusmalustabel werk je met vaste kortingspercentages op de premie. Wij hebben gemerkt dat sommige klanten hierdoor in verhouding heel veel korting op de premie krijgen en andere klanten juist heel erg weinig. Terwijl de kans dat deze klanten een ongeluk krijgen helemaal niet zo van elkaar verschilt. Dat vinden wij niet eerlijk! Wij willen graag iedereen een aantrekkelijke en eerlijke premie geven.  We hebben daarom geen bonusmalustabel maar nemen jouw schadevrije jaren mee in onze premieberekening. Wil jij weten hoeveel premie je bij ons zou moeten betalen op basis van jouw schadevrije jaren? Bereken het snel via onze website.