Oranje vrouw

Autoschade

  • checkmark

    24/7 bereikbaar voor noodgevallen en pech

  • checkmark

    Altijd een aangesloten hersteller in de buurt

  • checkmark

    Zelf online je schade melden

Wat je schade ook is, je wil het opgelost hebben. Meld je schade daarom zo snel mogelijk in Mijn Account.

  • Noodsituatie

    Bel bij nood of als je direct hulp nodig hebt ons alarmnummer: 010 - 300 6540.

  • Schade melden

    Schade melden of de status van je schademelding checken? Dat kan makkelijk in je Mijn Account.

  • Heb je nog vragen?

    Check eerst de veelgestelde vragen. Nog geen antwoord gevonden? Via de chat kunnen we je het snelst helpen.

Stappenplan bij autoschade

We doen er alles aan om je bij autoschade zo snel mogelijk te helpen. Dit doen we in 5 stappen:

Stap 1: We ontvangen een schademelding

Meestal van jou, onze verzekerde dus, via Mijn Account. Vergeet niet om naast je schadeformulier ook foto’s van de schade te uploaden. Meld je via MobielSchadeMelden.nl? Dan heb je je foto’s waarschijnlijk al via die site ingestuurd. Lees hier alles over hoe je een (digitaal) schadeformulier invult.

Aansprakelijk gesteld? Erken geen schuld en doe geen uitspraken over een eventuele schadevergoeding. Vul het schadeformulier naar waarheid en zo gedetailleerd mogelijk in.

Stap 2: Jij ontvangt een schadenummer

Na je schademelding ontvang je van ons een schadenummer. Houd deze bij de hand als je contact met ons hebt.

Stap 3: We maken het schadedossier compleet

Om de schade goed te kunnen regelen, kijken we naar de volgende zaken: 

  • Ben je verzekerd voor de schade?
  • Wil je de schade claimen of liever zelf betalen?
  • Hebben we alle informatie compleet?
  • Is er een schade-expert nodig?

We bekijken de schade en beoordelen wie er aansprakelijk is en moet betalen. Ben je verzekerd? Dan betalen wij de schade voor je.

Stap 4: We betalen de schadevergoeding als je verzekerd bent

Reparatie bij een Tophersteller? De rekening komt rechtstreeks bij ons terecht. Je hoeft niets voor te schieten.

Reparatie bij je eigen garage of merkdealer? Dat kan, maar tenzij je de dekking ‘Vrije Reparatiekeuze' hebt, betalen we €500,- minder uit. Jij betaalt het reparatiebedrijf zelf en wij betalen de rekening weer aan jou. Wil je liever dat we de rekening direct aan het reparatiebedrijf betalen? Dan kun je bij je garage een ‘Akte van Cessie’ ondertekenen. Daarmee machtig je ons voor rechtstreekse betaling aan de garage.

Als je bericht van ons hebt dat we je schade vergoeden, betalen we je schade binnen 7 werkdagen. Het kan door verwerkingstijd nog een paar dagen duren voordat het geld op de rekening staat.

Stap 5: We regelen de schadevergoeding als een tegenpartij moet betalen

Als het van toepassing is verhalen we de schade bij de tegenpartij. Door Directe Schadeafhandeling (DSA) hoef jij dit meestal niet te doen. Makkelijk! Toch kunnen we de schade niet altijd voor je verhalen. Lees hier wat je dan kunt doen.

Wat te doen bij ruitschade?

Bij ruitschade hoef je geen schadeformulier in te vullen en ook geen melding te maken via Mijn Account. Je kunt direct terecht bij onze aangesloten glasherstellers: maak hier direct zelf een afspraak. Waar en wanneer het jou uitkomt.

Heb je Vrije Reparatiekeuze? Met deze dekking mag jij zelf kiezen waar je je schade laat herstellen. Dit moet wel een merkdealer of een garage zijn die aangesloten is bij BOVAG of FOCWA.

Let op! Putjes in ruiten worden niet vergoed, alleen een barst of sterretje.

Veelgestelde vragen over autoschade

Hopelijk helpen deze vragen je verder

  • Hoe kom ik aan een schadeformulier?

    Deze vind je op onze downloadspagina. Vul deze in bij:

    • Een aanrijding met een persoon, dier of object. Laat het formulier ter plekke of achteraf ondertekenen.
    • Een aanrijding met een onbekend persoon of dier van een onbekende eigenaar.
    • Vandalisme

    Je hebt dus geen schadeformulier nodig bij ruitschade, hagel, storm, inbraak, diefstal of joyriding. Doe bij inbraak, diefstal en joyriding wel altijd aangifte bij de politie.

    Scan of fotografeer het schadeformulier en voeg deze toe bij je melding in Mijn Account. Let erop dat het formulier in zijn geheel en onbeschadigd op de foto of scan staat.

    Lees hier hoe je een schadeformulier invult.

    Tip! Het is sneller en makkelijker om het digitale MobielSchadeMelden.nl in te vullen.

  • Hoe werkt MobielSchadeMelden.nl?

    Super simpel! MobielSchadeMelden is in feite het schadeformulier, maar dan online. Een initiatief van het Verbond van Verzekeraars en online de enige erkende manier van schademelden. Je kunt MobielSchadeMelden heel gemakkelijk op je smartphone, terplekke en eventueel samen met een tegenpartij invullen. Jullie kunnen dit samen op 1 telefoon doen maar kunnen ook ieder een eigen telefoon gebruiken, zelfs ieder vanuit je eigen huis. Upload foto’s bij je melding, onderteken het digitaal en MobielSchadeMelden verstuurt het formulier naar beide verzekeraars.

  • De tegenpartij wil geen schadeformulier invullen. Wat kan ik doen?

    Hoe vervelend ook, helaas heeft een eenzijdig ingevuld schadeformulier geen waarde. Een schadeformulier dat niet door beide partijen ondertekend is heeft dus ook geen zin. In zo’n geval kan je vaak wel een ingevulde Getuigenverklaring (download deze hier) toevoegen bij je claim. Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk dat er getuigen van het incident waren.

    Check ook de directe omgeving van de aanrijding. Heeft de buurman bijvoorbeeld een videodeurbel of zijn er dashcambeelden beschikbaar? Misschien staat hier bruikbaar materiaal op. Deel dit dus altijd met ons!

  • Je auto repareren bij een Tophersteller

    Heb je schade? Dan wil je natuurlijk zo snel en veilig mogelijk weer de weg op. Om je auto te laten repareren hoef je niet op ons te wachten, maar kun je meteen een afspraak maken bij een Tophersteller (het netwerk van garages waar wij mee samenwerken)! Dit heeft voor jou de volgende voordelen:

    • Gratis vervangend vervoer tijdens de reparatie en schoonmaak van je auto;
    • Vier jaar garantie op de reparatie;
    • Wij betalen direct aan de hersteller, zodat jij niks hoeft voor te schieten (behalve als je voor een vrijwillig eigen risico hebt gekozen);
    • De schade wordt direct beoordeeld door een schade expert.

    Bij het betreffende schadeherstelbedrijf teken je een Akte van Cessie. Hiermee machtig je het schadeherstelbedrijf dat zij de hoogte van de reparatiekosten voor je 'bepalen' en dat wij alleen dit bedrag aan hen uitkeren. 

    Let op! Wil je de schade bij een andere garage of monteur laten herstellen? Check hieronder wat dat voor jou betekent:

    1. Ik heb wél Vrije Reparatiekeuze: dan kun je ervoor kiezen om de schade door een andere garage of monteur te laten herstellen en hoeft de eerste €500 niet zelf te betalen.
    2. Ik heb géén Vrije Reparatiekeuze:  dan betaal je het eigen risico, dat je zelf hebt gekozen, rechtstreeks aan de hersteller.

    Voor ruitvervanging en -reparatie geldt dat de hersteller een merkdealer moet zijn of is aangesloten bij de Bovag of Focwa. De ruit mag alleen vervangen worden worden als dat echt nodig is.

    Is de schade €500 of meer?
    Bel ons dan op 010 – 300 6540, zodat we samen een afspraak in kunnen plannen om de schade door een schade-expert te laten bekijken. Handig om te weten voordat je ons belt:

    • Locatie afspraak: de expert kan alleen langskomen bij een schadeherstelbedrijf;
    • Datum afspraak: deze is al in te plannen op de eerstvolgende werkdag wanneer je dit vóór 16:00 uur met ons regelt;
    • Tijdstip afspraak: wij plannen de afspraak tussen 8:30 en 17:00 uur met de expert in.

    Is het herstelbedrijf hiervan op de hoogte en hiermee akkoord? Bel ons dan op 010 – 300 6540 om de afspraak definitief in te plannen!

  • Hoe staat het met de afhandeling van de schade?

    Nadat je de schade gemeld hebt in Mijn Account is het belangrijk je mail in de gaten te houden, we sturen je daar belangrijke updates. Check dus ook af en toe je spamfolder.

    Wil je toch liever zelf om een update vragen? Dit gaat het snelst via de chat rechtsonder in je scherm. We zitten doordeweeks tussen 08.30 en 19.00 uur voor je klaar. Houd altijd je schadenummer bij de hand. En houd rekening met wat verwerkingstijd van je dossier, dit kan soms even duren.

Nog meer vragen over schade en pech?

We hebben de meest gestelde vragen voor je op een rij gezet.

Naar meest gestelde vragen
Vrouw staart uit het raam