Oranje vrouw

Autoschade

  • Meld je schade eenvoudig en direct via Mijn Account

  • Laat de schade herstellen bij een van onze Topherstellers

  • 24/7 bereikbaaar voor noodgevallen en pech

Bij autoschade helpen we je graag zo snel en veilig mogelijk weer de weg op. Meld je schade daarom direct in Mijn Account en maak een afspraak bij een Tophersteller.

Wat te doen bij autoschade

Natuurlijk wil je de afhandeling van autoschade zo snel mogelijk geregeld hebben. Zo helpen wij jou op weg:

  • Noodsituatie

    Heb je direct hulp nodig?

    • Bij noodgevallen of pech

    • Bel direct ons alarmnummer

    • 24/7 bereikbaar

  • Nog vragen? Chat!

    Kun je het antwoord op je vraag niet vinden? Stuur ons een berichtje via de chatfunctie.

    • Het snelst antwoord

    • Geen wachtrij

    • Wanneer het jou uitkomt

  • Schade melden en status

    Heb je autoschade en is er geen spraken van een noodgeval? Meld je schade dan snel en eenvoudig via Mijn Account.

    • Nieuwe schade melden

    • De status van je schademelding checken

    • Ook bij ruitschade

Veelgestelde vragen over autoschade

Hopelijk helpen deze vragen je verder

  • Hoe snel hoor ik van jullie?

    Nadat je de schade hebt gemeld, gaan wij direct voor je aan de slag. We doen ons best om je zo snel mogelijk op de hoogte te brengen over de afhandeling. Afhankelijk van hoe ingewikkeld je schade is, kan dit 15 werkdagen duren. Zodra wij een update hebben over de afhandeling van jouw schade, ontvang je van ons een mail.

  • Hoe kom ik aan een schadeformulier?

    Deze vind je op onze downloadspagina. Vul deze in bij:

    • Een aanrijding met een persoon, dier of object. Laat het formulier ter plekke of achteraf ondertekenen.
    • Een aanrijding met een onbekend persoon of dier van een onbekende eigenaar.
    • Vandalisme

    Je hebt dus geen schadeformulier nodig bij ruitschade, hagel, storm, inbraak, diefstal of joyriding. Doe bij inbraak, diefstal en joyriding wel altijd aangifte bij de politie.

    Scan of fotografeer het schadeformulier en voeg deze toe bij je melding in Mijn Account. Let erop dat het formulier in zijn geheel en onbeschadigd op de foto of scan staat.

    Lees hier hoe je een schadeformulier invult.

    Tip! Het is sneller en makkelijker om het digitale MobielSchadeMelden.nl in te vullen.

  • Hoe werkt MobielSchadeMelden.nl?

    Super simpel! MobielSchadeMelden is in feite het schadeformulier, maar dan online. Een initiatief van het Verbond van Verzekeraars en online de enige erkende manier van schademelden. Je kunt MobielSchadeMelden heel gemakkelijk op je smartphone, terplekke en eventueel samen met een tegenpartij invullen. Jullie kunnen dit samen op 1 telefoon doen maar kunnen ook ieder een eigen telefoon gebruiken, zelfs ieder vanuit je eigen huis. Upload foto’s bij je melding, onderteken het digitaal en MobielSchadeMelden verstuurt het formulier naar beide verzekeraars.

  • De tegenpartij wil geen schadeformulier invullen. Wat kan ik doen?

    Hoe vervelend ook, helaas heeft een eenzijdig ingevuld schadeformulier geen waarde. Een schadeformulier dat niet door beide partijen ondertekend is heeft dus ook geen zin. In zo’n geval kan je vaak wel een ingevulde Getuigenverklaring (download deze hier) toevoegen bij je claim. Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk dat er getuigen van het incident waren.

    Check ook de directe omgeving van de aanrijding. Heeft de buurman bijvoorbeeld een videodeurbel of zijn er dashcambeelden beschikbaar? Misschien staat hier bruikbaar materiaal op. Deel dit dus altijd met ons!

  • Je auto repareren bij een Tophersteller

    Heb je schade? Dan wil je natuurlijk zo snel en veilig mogelijk weer de weg op. Om je auto te laten repareren hoef je niet op ons te wachten, maar kun je meteen een afspraak maken bij een Tophersteller (het netwerk van garages waar wij mee samenwerken)! Dit heeft voor jou de volgende voordelen:

    • Gratis vervangend vervoer tijdens de reparatie en schoonmaak van je auto;
    • Vier jaar garantie op de reparatie;
    • Wij betalen direct aan de hersteller, zodat jij niks hoeft voor te schieten (behalve als je voor een vrijwillig eigen risico hebt gekozen);
    • De schade wordt direct beoordeeld door een schade expert.

    Bij het betreffende schadeherstelbedrijf teken je een Akte van Cessie. Hiermee machtig je het schadeherstelbedrijf dat zij de hoogte van de reparatiekosten voor je 'bepalen' en dat wij alleen dit bedrag aan hen uitkeren. 

    Let op! Wil je de schade bij een andere garage of monteur laten herstellen? Check hieronder wat dat voor jou betekent:

    1. Ik heb wél Vrije Reparatiekeuze: dan kun je ervoor kiezen om de schade door een andere garage of monteur te laten herstellen en hoeft de eerste €500 niet zelf te betalen.
    2. Ik heb géén Vrije Reparatiekeuze:  dan betaal je het eigen risico, dat je zelf hebt gekozen, rechtstreeks aan de hersteller.

    Voor ruitvervanging en -reparatie geldt dat de hersteller een merkdealer moet zijn of is aangesloten bij de Bovag of Focwa. De ruit mag alleen vervangen worden worden als dat echt nodig is.

    Is de schade €500 of meer?
    Bel ons dan op 010 – 300 6540, zodat we samen een afspraak in kunnen plannen om de schade door een schade-expert te laten bekijken. Handig om te weten voordat je ons belt:

    • Locatie afspraak: de expert kan alleen langskomen bij een schadeherstelbedrijf;
    • Datum afspraak: deze is al in te plannen op de eerstvolgende werkdag wanneer je dit vóór 16:00 uur met ons regelt;
    • Tijdstip afspraak: wij plannen de afspraak tussen 8:30 en 17:00 uur met de expert in.

    Is het herstelbedrijf hiervan op de hoogte en hiermee akkoord? Bel ons dan op 010 – 300 6540 om de afspraak definitief in te plannen!

  • Wat te doen bij ruitschade?

    Bij ruitschade hoef je geen schadeformulier in te vullen en ook geen melding te maken via Mijn Account. Je kunt direct een afspraak maken bij onze aangesloten glasherstellers. Waar en wanneer het jou uitkomt!

    Wil je de schade toch liever door een andere monteur of garage laten herstellen? Dat kan als je Vrije Reparatiekeuze hebt. De kosten worden dan 100% vergoed, mits je naar een hersteller gaat die is aangesloten bij Bovag of Focwa. Is dit niet het geval? Dan betaal je €500,- eigen bijdrage.

    Heb je geen Vrije Reparatiekeuze, maar kies je er toch voor om je schade bij een andere garage of monteur te laten herstellen? Dan betaal je €500,- eigen bijdrage als deze is aangesloten bij Bovag of Focwa. Is de monteur of garage hier niet bij aangesloten? Dan krijg je helaas geen vergoeding.

  • Wat als ik schade met een tegenpartij heb?

    Bij een botsing met een tegenpartij moet je altijd samen een schadeformulier invullen. Heb je geen schadeformulier? Je kunt 'm hier direct downloaden.

Heb je een andere vraag?

Check dan onze veelgestelde vragen. Grote kans dat we jouw vraag al eens beantwoord hebben.