Wat te doen bij woonschade
Natuurlijk wil je de afhandeling van woonschade zo snel mogelijk geregeld hebben. Zo helpen wij jou verder:
Alleen bij noodsituaties
Bel direct ons alarmnummer
24/7 bereikbaar
Schade melden en status
Heb je woonschade en is er geen spraken van een noodgeval? Meld je schade dan snel en eenvoudig via Mijn Account.
Nieuwe schade melden
De status van je schademelding checken
Alles overzichtelijk bij elkaar
Nog vragen? Chat!
Kun je het antwoord op je vraag niet vinden? Stuur ons een berichtje via de chatfunctie.
Het snelst antwoord
Geen wachtrij
Wanneer het jou uitkomt
Welke stappen doorloop je tijdens het melden van woonschade?
Het melden van woonschade is zo geregeld, maar let op: schade aan mobiele apparatuur (zoals telefoons, tablets en laptops) door vallen of stoten, vergoeden wij nooit.
Stap 1: meld je schade online
Schade melden doe je het makkelijkst en snelst via Mijn Account. Hier upload je direct alle nodige informatie en eventueel foto's. Zo staat alles overzichtelijk bij elkaar.
Stap 2: wij beoordelen je schadedossier
Heb je de schade gemeld? Dan ontvang je van ons een schadenummer. Vermeld dit nummer altijd als je contact met ons opneemt. In de tussentijd maken wij je schadedossier compleet en beoordelen wij je schade. Dit doen wij zo snel mogelijk.
Stap 3: maak je dossier compleet
Het kan zijn dat we nog wat informatie van je nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan foto’s van de schade, een aankoopbon van het beschadigde object of een factuur van de herstelkosten. Als dit zo is, ontvang je zo snel mogelijk van ons een mail.
Stap 4: er komt een schade-expert langs
In sommige gevallen kunnen we de schade onvoldoende beoordelen. We schakelen dan één van onze schade-experts in. De expert beoordeelt de oorzaak en omvang van de schade en stelt een rapport op.
Stap 5: we beoordelen je schade
Als we alle nodige informatie hebben ontvangen, beoordelen we of en hoeveel je voor de schade vergoed krijgt. Dit laten we je zo snel mogelijk via de mail weten.
Stap 6: betaling en afhandeling
Uiteindelijk informeren wij je over de afronding van jouw schademelding. Het kan zijn dat je schade niet verzekerd is. Wij vertellen je hierbij altijd waarom wij de schade niet vergoeden.
Veelgestelde vragen over woonschade
Hopelijk helpen deze antwoorden je verder
Helpen jullie ook bij het herstel van mijn huis na schade?
Dat ligt eraan. De meeste door ons gedekte opstalschades kunnen door ons hersteld worden. Hierbij kies je zelf of je hulp wilt krijgen bij het herstel of het herstel zelf wilt regelen.
Ik wil hulp bij herstel
Indien gewenst, sturen wij vakspecialisten uit ons eigen netwerk naar je toe om de schade bij je te laten herstellen. Je hoeft niets voor te schieten en alles wordt netjes geregeld.
Ik regel zelf het herstel
Regel je het liever zelf? Bewaar dan alle offertes of facturen voor de herstelwerkzaamheden en dien deze na herstel bij ons in. Check voor de zekerheid ook de voorwaarden.
Herstel van je dak
Herstel aan je dak wordt vrijwel nooit door ons geregeld. Je dient daarvoor zelf een dakdekker in te schakelen om de schade te beoordelen en herstellen. Wij regelen wel hulp bij nood, bijvoorbeeld wanneer het dak door storm er helemaal af ligt. Bel dan direct 010-300 6540.
Hoe kan ik schade melden voor mijn inboedel-, opstal of aansprakelijkheidsverzekering?
Je kunt de schade makkelijk en snel zelf melden via Mijn Account. Je hoeft ons dus niet te bellen. Heb je toch hulp nodig? Via de chat krijg je het snelst antwoord. Je vindt de chatfunctie (tijdens openingstijden) rechts onderin je scherm.
Heb je een noodisutatie of spoedgeval? Dan kun je ons 24/7 te bellen op 010-300 6540.
Ik heb schade aan mijn huis. Mag ik maatregelen nemen om meer schade te voorkomen?
Ja! Graag zelfs. Sterker nog, je bent verplicht om (in hoeverre mogelijk) schade aan je huis zo veel mogelijk te beperken. Als de schade onder onze dekking valt vergoeden wij eventuele spullen die je hiervoor moet gebruiken en ook de (extra) schade die dit kan opleveren. Is het bijvoorbeeld nodig om een houten plank in je muur te timmeren om een gat snel te dichten? Dit mag en vergoeden wij.
Wat is het verschil tussen inboedel en opstal? En aansprakelijkheid?
Opstal is je huis zelf en alles wat vast is/zit aan je huis of tuin (zoals een schuur of terras). Inboedel is alles wat los staat in je huis of tuin (zoals meubilair, decoratie en apparatuur). Aansprakelijkheid houdt in dat je verzekerd bent voor schade die je aan spullen van anderen maakt. Bijvoorbeeld iets bij iemand anders thuis, maar ook als iets van iemand anders bij jou thuis kapot gaat. Ook kan aansprakelijk bij letsel aan derden gelden: bijvoorbeeld een hond die de hond van iemand anders bijt en deze hond moet naar de dierenarts.
Ik heb mijn mobiele telefoon, laptop of tablet laten vallen en nu is deze beschadigd. Is dit verzekerd?
Schade door vallen of stoten aan mobiele elektronica (zoals telefoons, tablets en smartwatches) is bij ons nooit verzekerd, ook niet bij een All Risk verzekering. Lees onze polisvoorwaarden voor meer informatie.
Ik heb schade aan mijn huurwoning. Wat nu?
Is er schade aan de woning zelf? Neem contact op met de verhuurder. Je verhuurder is verantwoordelijk voor opstalschades en kan deze verhalen op de Opstalverzekering.
Heb je bij ons een inboedelverzekering? Dan zijn de spullen in je woning in principe verzekerd. Ook als de spullen beschadigd zijn door schade aan de opstal (bijvoorbeeld door een lekkage). Bekijk de voorwaarden voor een volledig overzicht van wat er is verzekerd.
Heb ik een verplicht eigen risico bij stormschade?
Jouw eigen risico hangt af van of jij vrijwillig voor een eigen risico hebt gekozen. Als je een eigen risico hebt gekozen, geldt dat in het geval van schade en dus ook bij stormschade. Een eigen risico is bij ons niet verplicht. Heb je voor €0 eigen risico gekozen? Dan betaal je geen eigen risico bij stormschade.
Ik (of een gezinslid) heb schade gemaakt bij iemand anders. Wat moet ik doen?
Laat de tegenpartij, dus degene bij wie de schade veroorzaakt is, altijd eerst zijn of haar eigen verzekeraar inlichten. Vaak is de dekking dan hoger, doordat deze vaak met nieuwwaarde is. Heb je een aansprakelijkheidsverzekering bij ons afgesloten? Alleen dan kun je ook schade die bij iemand anders is veroorzaakt online melden in Mijn Account. Als verzekeraar van jou, de veroorzaker, dekken we tot maximaal de dagwaarde. Als je de schade gemeld hebt, gaan we direct voor je aan de slag. Erken in de tussentijd geen schuld en doe geen uitspraken over een schadevergoeding.
Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met het schadebedrag?
We stellen in overleg met jou het schadebedrag vast of we laten de schade door een deskundige bepalen. Ben je het niet eens met het bedrag dat de expert vaststelt? Dan kun je zelf een contra-expert inschakelen. Dit is een deskundige die je zelf inschakelt. Wij vergoeden de kosten hiervoor, in ieder geval tot het bedrag dat wij onze eigen deskundigen betalen. Stel het uurtarief van jouw contra-expert is €100,- en van onze expert €80,-, dan vergoeden wij tot €80,-.
Ook betalen wij het schadebedrag uit dat de contra-expert vaststelt als dit hoger is dan wat onze expert bepaald heeft. Mits dit een verklaarbaar en in alle redelijkheid bepaald bedrag is.
Meer informatie over het inschakelen van een eigen deskundige lees je in de voorwaarden.
Heb je een andere vraag?
Check dan onze veelgestelde vragen. Grote kans dat we jouw vraag al eens beantwoord hebben.