Gezin buiten op het strand met de auto

Reisschade

Schade op reis is het laatste waar je op zit te wachten. Helaas komt het soms wel voor. Meld je schade altijd binnen 28 dagen na terugkomst van je reis en wij helpen je om het zo snel mogelijk opgelost te hebben.

  • Noodsituatie

    Heb je een (medisch) noodgeval tijdens je reis? Bel ons alarmnummer +31 (0)10 300 6540.

  • Schade melden

    Mail je schadeformulier en verzamel relevante documentatie.

  • Heb je nog vragen?

    Check eerst de veelgestelde vragen. Nog geen antwoord gevonden? Via de chat kunnen we je het snelst helpen.

Hoe meld je je reisschade?

Je kunje schade melden door ons te mailen op schade.reisverzekering@allianz.com. Vermeld altijd je polisnummer en ook vast je rekeningnummer.

Vergeet hierbij niet de volgende documenten toe te voegen:

  • Een schadeformulier. Zorg ervoor dat je het juiste formulier download. Heeft je schade bijvoorbeeld betrekking op je bagage of heb je medische hulp nodig gehad? Kijk bij veelgestelde vragen welk formulier jij kunt gebruiken.
  • Een boekingsbevestiging of bewijs van je reis.
  • Bonnen of aankoopnota’s van beschadigde spullen, of bewijs van gemaakte kosten voor bijvoorbeeld medische diensten.
  • Overige documenten die van belang kunnen zijn, zoals een politierapport of foto’s van de schade of de situatie.

Hoe behandelen wij je reisschade?

Nadat wij bovenstaande informatie ontvangen hebben, beoordelen we je melding en maken we een inschatting van de kosten. Een van onze behandelaren kan contact met je opnemen bij vragen.
Gaat het om een groot bedrag? Dan kunnen we een (externe) expert inschakelen om de schade te beoordelen. 

We infomeren je altijd over de afwikkeling van de schade en laten je weten of en hoeveel we uitkeren. Bekijk onze polisvoorwaarden voor meer informatie over wat wel en niet vergoed wordt.

Toch nog vragen? Bel ons op +31(0)10 - 300 6540 , we helpen je graag.

Veelgestelde vragen over reisschade

Hopelijk helpen deze antwoorden je verder

  • Hoe kan ik mijn schade melden?

    Je kunt je schade zelf online melden in Mijn Account. Of bel ons op 010 - 300 6540 om je schade te melden. Dat kan van 09:00 uur tot 17:30 uur. Bij spoed kun je ons 24/7 te bellen. 

  • Wanneer dien ik een schade in?

    Het is belangrijk dat je je schade uiterlijk binnen 28 dagen na terugkeer in Nederland meldt, maar het liefst zo snel mogelijk. 

  • Welk schadeformulier kan ik gebruiken?

    Er zijn verschillende reisschade formulieren te vinden te downloaden op onze website:

    SOS-Schadeformulier: wanneer je extra kosten hebt gemaakt als gevolg van een onverwachte gebeurtenis waarvoor wij dekking bieden. Denk hierbij aan ziek worden tijdens je vakantie of pech met je auto. Heb je bijvoorbeeld extra verblijf- of reiskosten moeten maken die anders niet gemaakt zouden zijn?

    Schadeformulier bij ongeval of ziekte: Wanneer je medische hulp nodig hebt gehad.

    Schadeformulier reisbagage: Wanneer (een deel van) je bagage verloren, gestolen of stuk is.

    Schadeformulier bij annulering of onderbreking: Wanneer je reis vooraf moet annuleren of voortijdig af moet breken.

  • Hoe lang duurt het voordat een schademelding is afgewikkeld?

    Binnen tien werkdagen krijg je een reactie van ons. Soms is er aanvullende informatie of documenten nodig om je schade goed te beoordelen. In dat geval vragen je om die informatie naar ons toe te sturen. 

  • Is mijn bagage verzekerd op mijn reisverzekering?

    Je bagage is standaard meeverzekerd. De hoogte van de dekking is afhankelijk van welke reisverzekering je hebt afgesloten, dit vind je terug op je polisblad. Welke spullen wij wel of juist niet verzekeren en de hoogte van de vergoeding vind je terug in de voorwaarden

  • Ben ik ook verzekerd voor schade door eigen schuld?

    Ben je bijvoorbeeld per ongeluk iets verloren, dan valt dat onder de dekking. Schade door opzet is uitgesloten.

  • Mijn reisgenoot is ziek en kan niet mee op reis, maar is geen 1e of 2e graadsfamilie. Kan ik mijn reis ook annuleren?

    Je bent voor annulering verzekerd, als een reisgenoot de reis moet annuleren en de:
    ·         reisgenoot op je boekings- of reserveringsformulier genoemd staat;
    ·         reisgenoot een eigen annuleringsverzekering voor deze reis heeft afgesloten;
    ·         oorzaak van de annulering verzekerd is.
    Je moet het bewijsstuk meesturen waaruit blijkt dat je reisgenote de annuleringskosten heeft teruggekregen via zijn/haar eigen annuleringsverzekering. 

  • Zijn door mij gehuurde of geleende spullen verzekerd?

    De huur van sportuitrusting is gedekt als je de aanvullende dekking “Wintersporten en Risicosporten” hebt afgesloten. Geleende spullen vallen niet onder de dekking van de reisverzekering, maar je kunt wel checken of het eventueel onder je aansprakelijkheidsverzekering valt.

  • Als mijn vlucht niet door kan gaan door overmacht, welke kosten worden dan vergoed?

    Dit is afhankelijk van de dekking van je reisverzekering en eventueel aanvullende dekkingen die je hebt afgesloten. Kijk daarom altijd in de voorwaarden wat wel of niet verzekerd is en wat de hoogte van de vergoeding is.