Wat is een rechtsbijstandsverzekering?
Veelgestelde vragen
Wat is een rechtsbijstandverzekering?
Met een rechtsbijstandverzekering sta je er niet alleen voor als je in een juridisch conflict belandt. Denk aan onenigheid met je huisbaas, een vakantie die in het water valt of een arbeidsconflict.
Je krijgt hulp van ervaren juristen of advocaten – meer dan 800 specialisten van DAS staan voor je klaar. En misschien nog wel belangrijker: je bent verzekerd tegen hoge juridische kosten. Want een conflict kan al snel duur uitpakken.
Wanneer kan ik de verzekering gebruiken?
Als het probleem is ontstaan nádat je de verzekering hebt afgesloten en de wachttijd is verstreken. Conflicten die al speelden voordat je verzekerd was, vallen er niet onder.
Let op: de schade waarom het conflict gaat moet een waarde hebben van meer dan € 200. Dit is de zogenoemde franchise (het drempelbedrag), en deze geldt voor alle drie de pakketten.
Wat dekt een rechtsbijstandverzekering?
Dat hangt af van het pakket dat je kiest. Wij bieden uitgebreide dekkingen in de categorieën:
- Verkeer
- Consument
- Wonen
- Werk & Inkomen
- Persoonlijk
Je vindt gedetailleerde informatie over de mogelijke dekkingen van onze rechtsbijstandverzekering in ons dekkingsoverzicht.
Worden alle kosten vergoed?
De hulp van DAS is inbegrepen en wordt volledig vergoed. Je betaalt dus niets extra’s als je gebruikmaakt van de specialisten van DAS.
In sommige gevallen kan je een eigen advocaat of jurist kiezen die niet is aangesloten bij DAS. In dat geval betalen we tot een maximaal bedrag mee. In het Premium-pakket is dat bijvoorbeeld € 60.000. Het exacte bedrag hangt af van je pakket – je vindt dit terug in de productvoorwaarden.
Wat valt er allemaal onder die vergoeding?
Niet alleen de kosten van de advocaat zelf, maar ook andere externe kosten zoals:
- Griffierechten;
- Kosten van een deskundige of getuige;
- Kosten voor een deurwaarder;
- Vertaalkosten;
- Proceskosten van de tegenpartij, als je die moet betalen.
Moet er een gerechtelijke of administratieve procecure worden gevoerd en is het daarbij volgens de wet- en regelgeving niet verplicht om een advocaat in te schakelen? Maar kies je wel voor een externe rechtshulpverlener? Dan moet je per procedure een eigen risico betalen van € 250. DAS geeft pas opdracht aan de externe rechtshulpverlener die je hebt aangewezen als je dit eigen risico betaald hebt.
Twijfel je of iets vergoed wordt? Neem dan gerust contact met ons op voor duidelijkheid.
Geldt er een wachttijd?
Ja, voor de meeste van onze categorieën geldt er een wachttijd* van drie maanden Bij verkeerszaken geldt deze wachttijd niet. Ook is er een aantal categorieën waarvoor een langere wachttijd geldt. Voor echtscheidingsmediation en kinderalimentatie is dit bijvoorbeeld drie jaar. Als je naadloos overstapt vanuit een andere rechtsbijstandverzekering met dezelfde dekkingen, en je wachttijd daar al is verstreken, geldt bij ons ook geen wachttijd meer. Bekijk voor alle details rondom wachttijden onze productvoorwaarden.
*Wachttijd is de eerste periode na het afsluiten van je verzekering. Je kunt geen claim indienen voor conflicten die gedurende deze periode ontstaan.
Ben ik ook verzekerd in het buitenland?
In ons dekkingsoverzicht staat per soort conflict waar je juridische hulp krijgt. Dat kan zijn in Nederland, maar ook in de Europese Unie of in Europa. Check je polisvoorwaarden om precies te zien waar je verzekerd bent.
Kan ik zelf een advocaat kiezen?
Ja, bij sommige zaken mag dat. Bijvoorbeeld als je naar de rechter moet. Wij vergoeden dan vaak een deel van de kosten. Bekijk de voorwaarden voor alle regels.
Hoe werkt het inschakelen van rechtsbijstand?
Veelgestelde vragen
Hoe meld ik een conflict?
Meld je conflict eenvoudig via Mijn Account. Klik op de poliskaart van je rechtsbijstandverzekering en daarna op ‘Conflict melden’. Je wordt dan doorgestuurd naar DAS, onze partner die de afhandeling verzorgt.
Hoe snel krijg ik hulp?
Als je conflict buiten de wachttijd valt, wordt je claim zo snel mogelijk in behandeling genomen. DAS beheert dit proces volledig. Je ontvangt daarom geen bevestiging of verdere communicatie vanuit Allianz Direct.
DAS streeft ernaar om binnen zes werkdagen na je melding een eerste reactie te geven.
Hoe snel gaat een jurist voor mij aan de slag, nadat ik mijn zaak heb gemeld?
Zodra DAS je melding heeft ontvangen, gaan zij ermee aan de slag. Uiterlijk binnen 6 werkdagen vanaf ontvangst van de melding neemt DAS contact met je op. Meestal lukt dat ruim binnen die tijd. Als het niet lukt, dan laat DAS je weten wanneer je wel een reactie kunt verwachten. Moet er voor een specifieke datum gereageerd worden? Bijvoorbeeld een vergunningsdatum of ultimatum? Geef dit dan duidelijk door, zodat DAS daar rekening mee kan houden.
Wat moet ik doen als ik ontevreden ben over de behandeling van mijn zaak?
De juridische specialisten van DAS werken volgens de Kwaliteitscode Rechtsbijstand en de Gedragscode Rechtshulpverlening van DAS. Hierdoor is op jouw verzekering een geschillenregeling van toepassing. Je juridisch specialist wijst je op deze regeling als je een blijvend verschil van mening hebt met hem/haar over:
- de haalbaarheid van de zaak of;
- de wijze waarop de zaak verder moet worden afgehandeld.
In deze gevallen geeft de geschillenregeling je het recht om de zaak te laten beoordelen door een advocaat, die je zelf mag kiezen. DAS geeft de opdracht aan deze advocaat en betaalt de kosten. Deze advocaatkosten tellen niet mee voor het bedrag dat DAS maximaal vergoedt in het conflict, waarvoor je op je verzekering een beroep hebt gedaan.
In de productvoorwaarden vind je de precieze tekst van de geschillenregeling. DAS heeft ook een klachtenregeling. Ben je ontevreden over de behandeling van je zaak, dan kun je op de klachtenregeling een beroep doen. Informatie over deze regeling vind je ook in de productvoorwaarden of neem contact op met DAS via Mijn Account.
Zijn er kosten die ik zelf moet betalen?
In principe zijn die er niet. Onze pakketten hebben standaard geen eigen risico. In sommige gevallen kunnen er wel kosten voor jou zijn. Bijvoorbeeld als je voor jouw conflict mag kiezen voor een jurist of advocaat die niet bij DAS is aangesloten. Dan vergoeden we tot een bepaald bedrag. Hoeveel precies? Dat lees je in de productvoorwaarden.
Gaat je conflict over minder dan € 200? Dan behandelt DAS de zaak niet, maar je kunt wel juridisch advies krijgen. Ook dat is gratis.
Geldt er ook een wachttijd als ik overstap vanuit een andere rechtsbijstandverzekering?
Nee, als je een rechtsbijstandverzekering met vergelijkbare dekkingen hebt bij een andere aanbieder, en de wachttijd daar al is verstreken, kun je bij ons zonder wachttijd instappen.
Wat als mijn conflict al speelde voor ik de verzekering afsloot?
Dan ben je helaas niet verzekerd voor juridische hulp rond dit conflict. Bovendien geldt er een wachttijd van drie maanden voor de meeste categorieën, zoals werk, wonen of aankopen. Tijdens die periode kun je dus nog geen hulp krijgen bij nieuwe conflicten die in deze drie maanden ontstaan. In onze voorwaarden zie je precies welke wachttijd per categorie geldt.
Helpt DAS bij elk conflict?
Dat hangt van je verzekering af. In de polisvoorwaarden lees je precies waarvoor je wel en niet bent verzekerd. Als je een zaak meldt, dan bekijkt DAS eerst of je conflict onder de dekking van je verzekering valt.

Vond je de informatie op deze pagina handig?