Alles over reisschade

Heb je schade voorafgaand aan of tijdens je reis? Dan snappen we dat je met vragen zit. Daarom zetten we hieronder de veelgestelde vragen voor je op een rijtje. Mét antwoord natuurlijk, zodat jij zo snel mogelijk weer verder kunt.

Reisschade

Heb je een vraag over reisschade? Vind het antwoord op jouw vraag hieronder:

Vragen over schade melden

  • Ik heb een medisch noodgeval, wat nu?

    Is je noodgeval acuut en levensbedreigend? Schakel dan onmiddellijk lokale spoedeisende hulp in!

    Neem bij noodgevallen ook direct contact met ons op, door te bellen naar: 010 300 6540

    Check de voorwaarden voor meer informatie over je dekking bij spoed en noodsituaties.

  • Wanneer dien ik een schade in?

    Het is belangrijk dat je je schade uiterlijk binnen 28 dagen na terugkeer in Nederland meldt, maar het liefst zo snel mogelijk. 

  • Hoe meld ik reisschade?

    Log in op Mijn Account, klik op 'schade' en vervolgens op 'reisschade'. Hier vind je dan de stappen die je moet nemen op reisschade te melden. Je vindt hier ook een overzichtje met documenten die je moet aanleveren.

  • Welke documenten moet ik aanleveren?

    Om je schade zo snel mogelijk af te handelen, hebben we de volgende documenten van je nodig:

    • Een schadeformulier: zorg ervoor dat je het juiste schadeformulier download
    • Een boekingsbevestiging of bewijs van je reis
    • Bonnen/aankoopnota's van beschadigde spullen of bewijs van gemaakte kosten voor bijvoorbeeld medische diensten
    • Overige documenten die van belang kunnen zijn, zoals een politierapport of foto's van de schade of situatie
  • Welk schadeformulier kan ik gebruiken?

    Er zijn verschillende reisschade formulieren te vinden te downloaden op onze website:

    SOS-Schadeformulier: wanneer je extra kosten hebt gemaakt als gevolg van een onverwachte gebeurtenis waarvoor wij dekking bieden. Denk hierbij aan ziek worden tijdens je vakantie of pech met je auto. Heb je bijvoorbeeld extra verblijf- of reiskosten moeten maken die anders niet gemaakt zouden zijn?

    Schadeformulier bij ongeval of ziekte: Wanneer je medische hulp nodig hebt gehad.

    Schadeformulier reisbagage: Wanneer (een deel van) je bagage verloren, gestolen of stuk is.

    Schadeformulier bij annulering of onderbreking: Wanneer je reis vooraf moet annuleren of voortijdig af moet breken.

Vragen over de status

  • Hoelang duurt het totdat een schademelding is afgehandeld?

    Nadat je de schade hebt gemeld, gaan wij direct voor je aan de slag. Hoe snel we jouw schademeling volledig kunnen afhandelen is afhankelijk van een aantal zaken. Zo speelt natuurlijk  drukte aan onze kant een rol, maar ook de complexiteit van jouw melding, een eventuele extra beoordeling of contact met een eventuele tegenpartij. Ook kan het zijn dat we nog extra documenten of foto's van je nodig hebben. Als dit zo is, laten we je dit zo snel mogelijk via de mail weten. 

    Natuurlijk proberen we zo snel mogelijk van ons te laten horen. We doen dit altijd per mail, dus houd je mailbox goed in de gaten. Afhankelijk van hoe druk het is, kan dit maximaal 15 dagen duren.

  • Wat kan ik verwachten nadat ik schade heb gemeld?

    Nadat je de schade hebt gemeld, gaan wij direct voor je aan de slag. We bekijken je melding en beoordelen of we nog extra informatie van je nodig hebben. Hierover houden we je via de mail op de hoogte. Daarna zal je schade worden beoordeeld en komen we zo snel mogelijk bij je terug over de afhandeling. Afhankelijk van hoe ingewikkeld je schade is, kan dit 15 werkdagen duren.

  • Hoe snel hoor ik iets over mijn schademelding?

    Nadat je de schade hebt gemeld, zie je (als het goed is) een dossier staan in Mijn Account. Dit betekent dat we je schademelding goed hebben ontvangen en voor jou aan de slag gaan. Je krijgt verder geen bevestiging van ons over je schademelding.

    Natuurlijk proberen we zo snel mogelijk van ons te laten horen. We doen dit altijd per mail, dus houd je mailbox goed in de gaten. Afhankelijk van hoe druk het is, kan dit maximaal 15 dagen duren.

  • Kan ik jullie ook bellen over de status van mijn schademelding?

    Je kunt ons alleen bellen voor spoed of noodsituaties. Via de mail houden we je altijd op de hoogte over de status van je schademelding. Je kunt de status natuurlijk ook zelf checken via Mijn Account.

Vragen over je dekking

  • Wat valt onder reisschade?

    Met een Allianz Direct reisverzekering ben je verzekerd tegen schade, diefstal of vertraging van je bagage. Je hebt daarbij de keuze uit drie soorten reisverzekeringen met uiteenlopende voorwaarden en premies: de Basic, Comfort en Premium reisverzekering. Bij de dekking van de reisverzekering geldt bij alle drie de verzekeringen dat je standaard hulpverlening ontvangt op het moment dat je in een noodsituatie verkeert. We helpen bij opsporings- en reddingsacties, vervoer naar een arts of ziekenhuis na een ongeluk of spoedeisende medische zorg. Daarnaast vallen onder de dekking van de reisverzekering de kosten voor je bagage, als deze bijvoorbeeld verloren zijn geraakt bij een vliegreis of door diefstal zijn gestolen. Daarnaast bieden we ook nog een aanvullende dekking bij de reisverzekering. Check de voorwaarden voor een compleet dekkingsoverzicht.

  • Is mijn bagage verzekerd op mijn reisverzekering?

    Je bagage is standaard meeverzekerd. De hoogte van de dekking is afhankelijk van welke reisverzekering je hebt afgesloten, dit vind je terug op je polisblad. Welke spullen wij wel of juist niet verzekeren en de hoogte van de vergoeding vind je terug in de voorwaarden

  • Ben ik ook verzekerd voor schade door eigen schuld?

    Ben je bijvoorbeeld per ongeluk iets verloren, dan valt dat onder de dekking. Schade door opzet is uitgesloten.

  • Als mijn vlucht niet door kan gaan door overmacht, welke kosten worden dan vergoed?

    Dit is afhankelijk van de dekking van je reisverzekering en eventueel aanvullende dekkingen die je hebt afgesloten. Kijk daarom altijd in de voorwaarden wat wel of niet verzekerd is en wat de hoogte van de vergoeding is.

  • Mijn reisgenoot is ziek en kan niet mee op reis, maar is geen 1e of 2e graadsfamilie. Kan ik mijn reis ook annuleren?

    Je bent voor annulering verzekerd, als een reisgenoot de reis moet annuleren en de:
    ·         reisgenoot op je boekings- of reserveringsformulier genoemd staat;
    ·         reisgenoot een eigen annuleringsverzekering voor deze reis heeft afgesloten;
    ·         oorzaak van de annulering verzekerd is.
    Je moet het bewijsstuk meesturen waaruit blijkt dat je reisgenote de annuleringskosten heeft teruggekregen via zijn/haar eigen annuleringsverzekering. 

  • Zijn door mij gehuurde of geleende spullen verzekerd?

    De huur van sportuitrusting is gedekt als je de aanvullende dekking “Wintersporten en Risicosporten” hebt afgesloten. Geleende spullen vallen niet onder de dekking van de reisverzekering, maar je kunt wel checken of het eventueel onder je aansprakelijkheidsverzekering valt.

Vrouw thuis aan het relaxen

Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen?

We helpen je graag verder! Via de chat krijg je het snelst antwoord op al jouw vragen.

Heb je het antwoord op jouw vraag kunnen vinden?