Vrouw met vrienden op scooter

Annulerings­verzekering

  • Tot €3.000 per persoon per reis

  • Annuleren

  • Onderbreken

  • Uitstellen

  • Vertraging heenreis

De aanvullende Annuleringsverzekering dekt kosten wanneer je je reis moet annuleren, onderbreken of uitstellen.

Annuleringsverzekering in het kort

Je hoopt het natuurlijk niet, maar als je je reis moet onderbreken of annuleren ben je blij met een annuleringsverzekering. Dan worden de kosten gedekt wanneer je de reis moet onderbreken, annuleren of uitstellen. We vergoeden de kosten die de reisorganisatie jou in rekening brengt bij een annulering. Ook als je een reis moet afbreken wanneer jij of je reisgenoot ziek wordt of vanwege een natuurramp op je bestemming. Ook bij een vertraging op de heenreis van meer dan 8 uur, ontvang je een vergoeding.

De maximale vergoeding verschilt per dekking die je hebt gekozen. Bij de Comfort Reisverzekering is de dekking €1.500 per persoon, per reis. Het maximum per jaar is €7.500. Bij de Premium Reisverzekering ligt de dekking hoger, namelijk op maximaal €3.000 per persoon per reis. Het maximum per jaar is dan €15.000. Hierbij is het belangrijk dat je de annuleringsverzekering maximaal 14 dagen na je boekingsdatum aanvraagt. Er zijn verschillende redenen van annulering waarbij je recht hebt op vergoeding, bijvoorbeeld bij ziekenhuisopname van een familielid of ontslag van je vaste contract. Je dient je reisaanbieders binnen 72 uur nadat je weet dat je je reis moet annuleren/onderbreken op de hoogte stellen.

Annuleringsverzekering: wat is wel en niet verzekerd?

Neem deze aanvulling op je reisverzekering en ga goed verzekerd op reis. 

Wel:

  • Reis annuleren, af- of onderbreken
  • Vertraging tijdens je reis
  • Annulering door ziekte van jezelf of je reisgenoot
  • Quarantaine vanwege blootstelling besmettelijke ziekte (zoals COVID-19)
  • Annulering of onderbreking door gestolen reisdocumenten

Niet:

  • Reizen tegen advies in van het land waar je woont of land van bestemming
  • Je hebt niet geprobeerd vervangende documenten te regelen om de geplande reis door te laten gaan
  • Ziekte die niet levensbedreigend is, waarbij ziekenhuisopname niet noodzakelijk is
  • Je aanwezigheid op werk is vereist
  • Je wordt ontslagen op je werk

De voorwaarden

In onze voorwaarden vind je alles over Annuleringsverzekering.

Veelgestelde vragen over de Annuleringsverzekering

Staat jouw vraag hier niet tussen? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.

  • Hoe lang van tevoren moet ik een annuleringsverzekering afsluiten?

    Je sluit de annuleringsverzekering uiterlijk 14 dagen na het boeken van je reis af. Heb je een doorlopende reisverzekering inclusief annulering? Dan zijn alle reizen die je tijdens de looptijd van je verzekering maakt gedekt.

  • Als mijn vlucht niet doorgaat i.v.m. overmacht, welke kosten komen dan voor vergoeding in aanmerking?

    In principe kom je in aanmerking voor vergoeding voor al betaalde kosten die je kwijt bent plus de extra kosten die je moet maken door de vertraging - zoals maaltijden, accommodatie en lokaal vervoer. Check voor de volledige dekking de voorwaarden. 

  • Is één reisverzekering voor het hele gezin?

    Ja, deze reis- en annuleringsverzekering kan je voor het gehele gezin afsluiten. Hierbij beschouwen wij een thuiswonend kind of een uitwonend en voltijd studerend kind tot de leeftijd van 30 jaar als “kind”.

  • Als gezinsleden afzonderlijk van elkaar op vakantie gaan, zijn zij dan verzekerd?

    Ja, de reis- en annuleringsverzekering dekt het gehele gezin ongeacht of zij gezamenlijk of apart op vakantie gaan.

  • Is annulering van de reis standaard meeverzekerd?

    Bij Allianz Direct kun je kiezen uit drie soorten reisverzekeringen: Basic, Comfort en Premium. Bij de Basic reisverzekering kun je geen annuleringsverzekering afsluiten en is dit niet inbegrepen. Bij de Comfort reisverzekering kun je de annuleringsverzekering aanvullend toevoegen aan je reisverzekering. Bij de Premium reisverzekering is de annuleringsverzekering standaard inbegrepen. 

  • Ik ben op reis en heb extra reis- en verblijfkosten, omdat ik door het coronavirus langer op mijn reisbestemming moet blijven. Is dit verzekerd?

    In groen en geel gebied is dit gedekt, in een oranje gebied alleen bij ziekenhuisopname. In rood gebied is dit helaas uitgesloten. 

  • Ik heb vertraging, valt dat ook onder de annuleringsverzekering?

    Vertraging tijdens je reis valt onder de annuleringsverzekering. De minimaal vereiste vertraging bij je aankomst is dan 4 uur of langer. 

    De vergoeding van vertraging loopt op tot maximaal €150 per 24 uur vertraging bij de Comfort reisverzekering en maximaal €300 per 24 uur vertraging bij de Premium reisverzekering. 

  • Is er dekking op mijn reisverzekering als het reisadvies tijdens mijn reis wordt aangepast?

    Het afgeven van een negatief reisadvies is geen geldige reden in de annuleringsverzekering. Je annuleringskosten worden in dit geval dus niet vergoed. Wij adviseren om contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waar je de reis hebt geboekt. Alle niet corona gerelateerde schades, zoals bagage, blijven gedekt ondanks het gewijzigde reisadvies. 

  • Kosten als je hulphond of geleidehond overlijdt, ziek wordt of een ongeluk krijgt

    Mocht je hulpdier overlijden dan valt dit onder de dekking van SOS hulpverlening en worden extra verblijf- en vervoerskosten vergoed. Ook valt dit onder de annuleringsverzekering en dan vergoeden wij ook het aantal dagen dat je door deze gebeurtenis hebt gemist. 

Was dit artikel nuttig?