Handen repareren auto

DSA en de Verhaalservice

DSA – schadeafhandeling door Allianz, bij al onze autoverzekeringen

DSA (Directe Schadeafhandeling) is een relatief nieuwe term in Nederland en is een regeling waarbij vrijwel alle autoverzekeraars zijn aangesloten. Kort gezegd zorgt DSA ervoor dat je alleen contact hebt met je eigen verzekeraar, in jouw geval dus Allianz Direct, ook als je wordt aangereden en de ander schuldig is. Je hoeft dan niet langer zelf aan te kloppen bij de verzekeraar van de tegenpartij om achter je geld aan te gaan, dit doet Allianz Direct voor jou. Wij stellen de schade vast en laten deze voor je repareren – of we keren een bedrag aan je uit. Vervolgens verhalen wij de schade bij de verzekeraar van de tegenpartij.

Jij neemt dus gewoon contact op met ons, en wij regelen de rest, of je nou WA, Beperkt Casco of All Risk verzekerd bent. Bespaart je een hoop tijd en moeite! 

Welke voorwaarden gelden voor DSA?

DSA geldt alleen bij ‘simpele’ schades, waar een personenauto en één ander voertuig bij betrokken zijn. Ook geldt DSA alleen voor blikschades en voorlopig nog niet voor letselschades. Ten slotte kun je alleen gebruik maken van DSA wanneer de betrokken voertuigen een Nederlands kenteken hebben. Dit geldt voor jouw auto, maar ook voor de auto van de tegenpartij. 

De Verhaalservice – een extraatje van Allianz Direct

DSA geldt dus niet bij alle schades; denk hierbij aan schades waar meer dan 2 partijen bij zijn betrokken, of waarbij gewonden zij gevallen. Wanneer blijkt dat wij de schade niet voor je kunnen verhalen, verwijzen we je door naar DAS Legal Services. Dit noemen wij onze Verhaalservice. DAS kijkt dan samen met jou naar de opties en helpt je eventueel verder. Aan de hulp die DAS jou kan bieden, kunnen kosten verbonden zijn. Blijkt dat er sprake is van kosten om succesvol jouw schade te kunnen verhalen? Dan hoor je dat altijd vooraf. 

Veelgestelde vragen over de service van DAS

  • Wie is DAS? Waar staat het voor?

    DAS is van origine een rechtsbijstandsverzekeraar maar verleent ook rechtshulp tegen betaling. DAS is de grootste juridische dienstverlener in Nederland.

  • Welke kosten kun je verwachten als er kosten zijn?

    De kosten die je kan verwachten worden altijd vooraf kenbaar gemaakt door een medewerker van DAS. 

  • Wat als DAS de schade niet kan verhalen?

    Allianz Direct helpt niet verder met het verhalen van schade, ook niet als DAS vindt dat verhaal niet mogelijk is. Je moet het dan helaas zelf oplossen met de tegenpartij. 

  • Wanneer is Directe Schade Afhandeling niet van toepassing?

    DSA is niet van toepassing in de volgende gevallen:

    • Als er (ook) sprake is van letsel- en overlijdensschade
    • Als de aansprakelijke partij onbekend of onverzekerd is.
      In dat geval kunnen verzekerden waarvan hun auto niet volledig casco verzekerd gebruikmaken van het Waarborgfonds Motorverkeer
    • Als de aansprakelijkheid niet vast komt te staan
    • Als er sprake is van meervoudige botsingen, zoals kettingbotsingen
    • Als de dekking die de verzekerde heeft op zijn eigen WAM-verzekering geschorst is
    • Als er sprake is van een toegestane WAM-uitsluiting

  • Wat als je toch afziet van de service van DAS?

    De hulp die DAS biedt is 100% vrijblijvend. Je kan zelf aan de slag gaan of een andere belangenbehartiger vinden. 

  • Wanneer wordt ik doorverwezen naar DAS?

    Nadat je je schade bij ons hebt ingediend en wij zien dat we je helaas niet verder kunnen helpen, word je doorverwezen naar DAS. 

  • Wanneer is de schade te klein om te melden?

    Bij schade onder de €200.

  • Welke schades kan DAS niet (of niet kosteloos) verhalen voor WA klanten zonder rechtsbijstandverzekering?

    • Als de tegenpartij ontkent veroorzaker te zijn en er geen getuigen zijn
    • Als je zelf (mede)veroorzaker bent
    • Als de veroorzaker is doorgereden en er geen getuigen zijn
    • Als het ongeval in het buitenland is gebeurd, en/of de tegenpartij geen inwoner van Nederland is én er geen SVI (schadeverzekering inzittenden oftewel inzittendenverzekering) is
    • Als de schade(s) minder zijn dan € 200 (betreft vaak parkeerschades)

    Er kunnen zich meer situaties voordoen waarbij DAS niet of niet kosteloos kan bijstaan. DAS zal dit altijd vooraf kenbaar maken voordat zij iets in rekening brengen.

Was dit artikel nuttig?