Autoverzekering wijzigen

Wil je jouw autoverzekering wijzigen? Check hier hoe je zelf aanpassingen aan je dekking doorvoert, of vind hieronder antwoord op jouw vraag over het wijzigen van je autoverzekering.

Jongetje op achterbank

Je autoverzekering wijzigen in Mijn Account

Dit regel je allemaal zelf:
  • Auto vervangen of wijzigen
  • Tweede auto verzekeren
  • Dekking verlagen
  • Aanvullende dekking wijzigen
  • Kilometrage aanpassen
  • Autoverzekering tijdelijk pauzeren
  • Adres aanpassen
Autoverzekering wijzigen doe je zo

Zo wijzig je jouw autoverzekering!

Wil je iets aan je autoverzekering wijzigen? Bijvoorbeeld als je gaat verhuizen of de dekking wilt verlagen, of wanneer je je huidige auto gaat vervangen voor een andere auto. Bij Allianz Direct kun je dagelijks eenvoudig en snel wijzigingen doorvoeren via Mijn Account. Om dit te doen log je in op Mijn Account en ga je naar Mijn Verzekeringen. Hier vouw je overzicht uit door op Meer details te klikken, vervolgens kies je voor de optie Aanpassen.

 

Je autoverzekering tijdelijk pauzeren

Staat je auto in de winter in de garage of heb je deze verkocht en ben je op zoek naar een nieuwe? Dan is het interessant om de verzekering tijdelijk te pauzeren. Dit heet schorsen. Je regelt het pauzeren of schorsen van je verzekering in Mijn Account. Je kunt je verzekering 1 keer per verzekeringsjaar voor maximaal zes maanden pauzeren. Bij schorsing:

 

  • Betaal je geen premie over de geschorste periode
  • Bouw je nog gewoon schadevrije jaren op
  • Verzeker je de auto weer met één druk op de knop

 

Schorsen kan voor maximaal 6 maanden. Verzeker je binnen deze periode geen nieuwe auto? Dan stoppen we je verzekering en handelen alles netjes af. Je loopt met een schorsing dus geen enkel risico. Let op: vergeet je auto niet ook bij de RDW te schorsen, anders ben je nog steeds verplicht om deze te verzekeren.

Je kunt je dekking ook verlagen. Check hier onze autoverzekeringen:

  • WA

    Meest gekozen bij auto's ouder dan 12 jaar.

    • Schade aan anderen

    • Hulp bij schade

  • Beperkt Casco

    Meest gekozen bij auto's tussen de 6 en 12 jaar.

    • Schade aan anderen

    • Hulp bij schade

    • Brand en explosie

    • Inbraak en diefstal

    • Storm, hagel en overstroming

    • Dieren

    • Ruitschade

  • All Risk

    Meest gekozen bij auto's jonger dan 6 jaar.

    • Schade aan anderen

    • Hulp bij schade

    • Brand en explosie

    • Inbraak en diefstal

    • Storm, hagel en overstroming

    • Dieren

    • Ruitschade

    • Aanrijding

    • Vandalisme

Veelgestelde vragen

Wij maken het je graag zo makkelijk mogelijk. Misschien hebben we jouw vraag al eens beantwoord. Staat 'ie er toch niet tussen? Dan helpen we je graag via de chat verder.

  • Hoe kan ik de dekking wijzigen van mijn verzekering?

    Je kunt een aantal zaken aan je dekking wijzigen. Dit doe je grotendeels zelf via Mijn Account, of met behulp van een medewerker via de chat of telefoon. Check hier per verzekering wat je opties zijn!

    Autoverzekering wijzigen

    Je autoverzekering wijzigen regel je makkelijk zelf in Mijn Account. Dit kun je allemaal zelf doen:

    • Auto vervangen of wijzigen
    • Dekking verlagen*
    • Tweede auto verzekeren
    • Aanvullende dekking wijzigen
    • Kilometrage aanpassen
    • Autoverzekering tijdelijk pauzeren
    • Adres aanpassen

    *De dekking kan niet verhoogd worden. 

    Log in en kies de verzekering die je wilt aanpassen. Vouw het overzicht uit door op Verzekering beheren te klikken. Doorloop de stappen en pas je verzekering aan naar wens. Let op! Check altijd of de door jouw gewenste aanvullende dekkingen erop blijven staan!

    Heb jij al een voorstel gehad voor het nieuwe verzekeringsjaar?

    Dan kun je de verzekering via Mijn Account ook aanpassen, alleen niet per morgen. Je wijziging gaat dan in op de eerste dag van het nieuwe verzekeringsjaar. Wil je zolang niet wachten? Laat het ons weten via de chat, dan passen wij het voor je aan. 

    Woonverzekering wijzigen

    Heb je een woonverzekering bij ons? Dan kun je persoonlijke gegevens zelf wijzigen. Bij andere wijzigingen helpen we je graag telefonisch of via de chat verder.

    Reisverzekering wijzigen

    Heb je een reisverzekering bij ons? Dan kun je persoonlijke gegevens zelf makkelijk wijzigen via Mijn Account. Wil je iets aan je reisverzekering aanpassen - bijvoorbeeld de reisduur of de dekking - neem dan even contact met ons op via de chat of door ons te bellen. Dan helpen wij je daar graag bij! Goed om te weten: in het eerste jaar kun je de reisverzekering alleen verhogen, niet verlagen. 

  • Ik heb een nieuwe auto gekocht. Hoe geef ik dit door?

    Mijn nieuwe auto vervangt de oude

    Log ook dan in op Mijn Account en kies bij Mijn Verzekeringen voor de optie Auto wijzigen. Nadat je hebt bevestigd dat je de juiste verzekering hebt gekozen, kies je voor de optie Verzekerde auto aanpassen. Doorloop de stappen en verzeker je nieuwe auto. Je schadevrije jaren worden automatisch overgenomen en de verzekering van je oude auto zetten we stop.

    Vervangt de nieuwe auto niet jouw huidige auto?

    Voor de nieuwe auto vraag je een verzekering aan via Mijn Account.  Log in en  scroll naar beneden. Klik op het plusje voor Heb je nog een andere auto?  en verzeker je nieuwe auto. 

  • Zijn beide auto's verzekerd op de dag dat ik mijn kenteken wijzig?

    Heb je een nieuwe auto gekocht en ruil je de oude op dezelfde dag in? Qua verzekering loopt dit soepel in elkaar over. Je bent met de oude auto verzekerd totdat de auto op naam van de koper staat en de nieuwe auto is verzekerd zodra deze op jouw naam staat.

    Heb je de meldcode al? Dan kun je je auto alvast aanpassen via Mijn Account. Kies hier voor de optie Verzekerde auto aanpassen en doorloop de stappen.

  • Ik heb de verkeerde schadevrije jaren opgegeven. Hoe pas ik dit aan?

    Start dan een chat met ons. Rechtonderin op deze pagina. Wij kijken samen met jou hoe we je schadevrije jaren het beste kunnen aanpassen. We zitten doordeweeks voor je klaar tussen 8.30 uur en 21.00 uur. Buiten openingstijden zie je de chatoptie niet.

    Was dit artikel nuttig?

  • Ik verwacht komend jaar meer of minder kilometers te gaan rijden. Hoe pas ik dit aan?

    Log in op Mijn Account en klik op "Dekking aanpassen", bevestig vervolgens de auto die je wilt aanpassen.

    Dan zie je in een scherm waar je kan kiezen tussen de WA, Beperkt Casco en de Allrisk verzekering. Scroll zonder te klikken, helemaal naar beneden en daar vind je de gegevens over de hoofdbestuurder en het aantal kilometers per jaar. Pas het aantal aan door op het potloodje te klikken. Kies het juiste aantal kilometers per jaar en kies Opslaan en herberekenen. Doorloop alle stappen en je verzekering is aangepast. Je krijgt gelijk een mail met je wijziging.

    Heb jij al een voorstel gehad voor het nieuwe verzekeringsjaar?

    Dan kun je de verzekering via Mijn Account ook aanpassen, alleen niet per morgen. Je wijziging gaat dan in op de eerste dag van het nieuwe verzekeringsjaar. 

  • Hoe kan ik de bestuurder wijzigen op mijn autoverzekering?

    Log in en ga naar Verzekering beheren. Klik vervolgens op Dekking aanpassen, dan kom je in een scherm waar je kan kiezen tussen de WA, Beperkt Casco en de Allrisk verzekering. Klik hier niet op maar scroll helemaal naar beneden en daar vind je de gegevens over de hoofdbestuurder en het aantal kilometers per jaar dat je nu zou rijden. Door op het potloodje te klikken kun je dit aantal aanpassen. Pas de hoofdbestuurder aan en kies Opslaan en herberekenen. Doorloop alle stappen en je verzekering is aangepast. Je krijgt meteen van ons een mail met je wijziging.

    Let op, door de hoofdbestuurder te wijzigen bouwt de bestuurder nog geen schadevrije jaren op. Dat kan alleen de verzekeringsnemer. Als je dat wel wilt, kun je een nieuwe verzekering op naam van de nieuwe bestuurder aanvragen zodat hij of zij de verzekeringsnemer wordt. Aan je partner zou je ook schadevrije jaren kunnen overdragen. Lees hier meer over het overdragen van schadevrije jaren.

    Heb jij al een voorstel gehad voor het nieuwe verzekeringsjaar?

    Dan kun je de verzekering via Mijn Account ook aanpassen, alleen niet per morgen. Je wijziging gaat dan in op de eerste dag van het nieuwe verzekeringsjaar. Wil je zolang niet wachten? Laat het ons weten via de chat, dan passen wij het voor je aan. 

  • Mijn verzekering is gepauzeerd. Hoe kan ik mijn auto weer verzekeren?

    Je kan je verzekering weer activeren in Mijn Account en kies bij de acties voor Heractiveren.  Doorloop de stappen en je bent vanaf morgen weer verzekerd!

  • Kan ik mijn autoverzekering tijdelijk pauzeren?

    Ja, je kunt je verzekering 1 keer per verzekeringsjaar voor maximaal zes maanden pauzeren. Het voordeel is dat je tijdens deze pauze niets hoeft te betalen, maar je wel schadevrije jaren blijft opbouwen. Regel dit in Mijn Account en vul de datum in waarop je wilt pauzeren.

    Heb je vooruit betaald? Dan houden we de betaalde premie even vast. Dit verrekenen we direct zodra je je verzekering weer opstart.

  • Hoeveel premie betaal ik als ik mijn verzekering aanpas?

    Dit kun je zien in Mijn Account. Kies bij jouw verzekering voor Dekking wijzigen. Wil je alleen maar naar de premie kijken en nog niks aanpassen? Dan kun je de pagina gewoon wegklikken. 

  • Ik heb mijn verzekering aangepast, maar ik wil dit ongedaan maken. Hoe los ik dit op?

    Geef je aanpassingen aan ons door via een chatbericht, rechtsonderin je scherm. We zitten doordeweeks voor je klaar tussen 8.30 uur en 21.00 uur. Buiten openingstijden zie je de chatoptie niet.

  • Ik wil de auto op naam van mijn partner zetten. Kan hij/zij gebruik maken van mijn schadevrije jaren?

    Ja, dat kan! Je kunt schadevrije jaren overdragen met een overdrachtsverklaring. Deze vind je bij downloads. Houd er wel rekening mee dat je ze dan zelf nooit meer kunt gebruiken.

     

  • De cataloguswaarde klopt niet. Kan ik de cataloguswaarde aanpassen?

    Wij krijgen de informatie over jouw auto automatisch van de RDW. Als wij niet de juiste gegevens van jouw auto hebben, wil je dan eerst controleren welke gegevens de RDW van jouw auto heeft? Als het bij de RDW niet klopt, dan kun je het daar aan laten passen. Daarna kunnen wij het aanpassen op jouw verzekering.

    Als de RDW de gegevens heeft aangepast of als de gegevens wél juist staan bij de RDW, start dan een chat met ons. Rechtsonderin je scherm. We zitten doordeweeks voor je klaar tussen 8.30 uur en 21.00 uur.  Buiten openingstijden zie je de chatoptie niet.

Vrouw thuis aan het relaxen

Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen?

We helpen je graag verder! Via de chat krijg je het snelst antwoord op al jouw vragen.

Was dit artikel nuttig?