Ron Adams
Persvragen? Stuur ons een bericht of bel Ron Adams op 06-20537579.
Nieuw onderzoek van Allianz Direct laat zien dat 1 op de 4 Nederlanders (23%) ooit is opgelicht bij het kopen van tweedehands spullen. Ook verkopers lopen risico: 17% is weleens opgelicht bij het verkopen van hun eigen producten. Ondanks deze cijfers blijft het vertrouwen groot – tweedehands kopen blijft populair, zeker nu duurzaam en bewust winkelen belangrijker is dan ooit.
Tweedehands platforms zoals Marktplaats en Vinted zijn populair, maar niet zonder risico. Uit het onderzoek blijkt dat 26% van de Nederlanders het risico op oplichting hoog vindt. Toch denkt 32% dat het wel meevalt. Vertrouwen speelt een grote rol: 37% vertrouwt tweedehands verkopers, terwijl 13% juist voorzichtig blijft.
Veel mensen nemen voorzorgsmaatregelen om te voorkomen dat ze een kat in de zak kopen.
De meest voorkomende maatregelen zijn:
Toch blijft het spannend om tweedehands te kopen, vooral bij producten van hogere waarde.
De top 5 spannendste aankopen:
Volgens Nayla van Nieuwenhuizen van Allianz Direct is tweedehands shoppen een slimme keuze, zolang je weet waar je aan toe bent:
“Tweedehands shoppen is duurzaam en slim, maar soms gaat het mis. Met een rechtsbijstandsverzekering ben je verzekerd van juridische hulp, ook bij een tweedehands aankoop. Denk aan advies over je rechten of hulp bij contact met de verkoper. Allianz Direct hanteert een drempelbedrag van € 200, wat vooral bij waardevolle aankopen zoals telefoons, witgoed of auto’s zekerheid biedt.”
Het onderzoek werd uitgevoerd door Markteffect in opdracht van Allianz Direct onder 1.212 volwassen Nederlanders in september 2025.

Head of Marketing & Sales