Consument
Aankopen
Vakanties
Geldzaken
Onderwijs
Vrijwilliger
Deeleconomie
Basic
Comfort
Premium
Zo helpt je rechtsbijstandverzekering bij consumentenproblemen
Als consument loop je dagelijks risico op conflicten. Bijvoorbeeld bij het online kopen van spullen of het boeken van een vakantie. Gelukkig biedt de Consumentendekking van onze rechtsbijstandverzekering juridische hulp bij veel van dit soort situaties. Hieronder leggen we per categorie uit waarvoor je precies bent verzekerd – met voorbeelden, zodat je weet wat je aan je verzekering hebt.
Aankopen
Koop je een product en gaat er iets mis? Dan sta je er niet alleen voor. Deze dekking biedt juridische hulp bij problemen met:
- Artikelen die niet geleverd worden
- Beschadigde of kapotte producten
- Online oplichting
- Garantiegeschillen
- Herroepingsrecht bij online aankopen
- Lidmaatschap opzeggen
Voorbeeld: Je bestelt online een nieuwe koptelefoon van € 300, maar hij komt nooit aan. De webshop reageert niet.
Wat doet je rechtsbijstandverzekering?
Een jurist van onze juridische partner DAS onderzoekt je rechten als consument, neemt contact op met de verkoper of webshop en stuurt indien nodig een juridische brief. Lukt dat niet, dan word je begeleid in een juridische procedure.
Vakanties
Je ziet maanden uit naar je vakantie en dan... wordt je vlucht geannuleerd of blijkt het hotel een bouwput. Met deze dekking ben je verzekerd bij:
- Problemen met annuleringen of vertragingen
- Niet geleverde of slecht geleverde reisdiensten
- Conflicten met reisorganisaties of accommodaties
Voorbeeld: Je boekt een strandvakantie, maar bij aankomst blijkt het hotel gesloten vanwege verbouwing. De reisorganisatie geeft niet thuis.
Wat doet je rechtsbijstandverzekering?
De juristen van DAS beoordelen de algemene voorwaarden van je boeking, nemen contact op met de aanbieder en proberen een oplossing af te dwingen. Als het nodig is, starten ze een juridische procedure.
Schat DAS de kosten van de juridische hulp hoger in dan het bedrag dat je van de tegenpartij kunt krijgen? Dan kan DAS ervoor kiezen om jou het bedrag te betalen dat je van de tegenpartij zou hebben gekregen
Geldzaken
Geld lenen of investeren kan ingewikkeld zijn. Deze dekking geeft je juridische rugdekking bij:
- Conflicten rondom leningen
- Onenigheid met een verzekeringsmaatschappij of een bank
- Conflicten over vermogensbeheer (alleen in het Premium-pakket)
Voorbeeld: je hebt een hypotheek met variabele rente. De bank verhoogt onverwacht je rente, terwijl jij ervan overtuigd bent dat deze alleen per kwartaal mag worden aangepast.
Wat doet je rechtsbijstandverzekering?
De juristen van DAS analyseren de hypotheekovereenkomst en algemene voorwaarden en controleren of de renteverhoging volgens de afspraken is toegestaan. Als dat niet zo is, maken ze namens jou bezwaar bij de bank.
Onderwijs
Ook bij problemen met onderwijsinstellingen kun je op je rechtsbijstandverzekering rekenen. Deze dekking helpt bij:
- Conflicten met een onderwijsinstelling over onderwijs
- Problemen rond toelating, examinering of studiekosten
Voorbeeld: Je volgt een dure opleiding, maar de beloofde diploma-erkenning blijkt niet te kloppen. DAS helpt je bij het verhalen van je kosten.
Wat doet je rechtsbijstandverzekering?
De juristen van DAS beoordelen je inschrijving en rechten, en nemen contact op met de onderwijsinstelling om tot een oplossing te komen. Ze helpen je eventueel ook bij het indienen van een klacht of juridische stap.
Vrijwilliger
Vrijwilligerswerk is waardevol, maar soms ontstaan er misverstanden of problemen. Deze dekking biedt hulp bij:
- Conflicten over aansprakelijkheid
- Ruzie over gemaakte afspraken
Voorbeeld: Je helpt bij een sportclub en per ongeluk gaat een dure camera kapot. Er ontstaat discussie over wie moet betalen. DAS zoekt het voor je uit.
Wat doet je rechtsbijstandverzekering?
De juristen van DAS leggen de afspraken juridisch uit, bemiddelen waar mogelijk en beoordelen wie aansprakelijk is. Indien nodig begeleiden ze je bij het verhalen van schade.
Deeleconomie
In een wereld van huren, lenen en delen is juridische hulp soms onmisbaar. Deze dekking geldt bij conflicten over goederen en diensten die je als privépersoon aan anderen ter beschikking stelt. Bijvoorbeeld:
- Conflicten bij verhuur via platforms zoals Airbnb
- Problemen bij autodelen of klusdiensten
- Misverstanden rond aansprakelijkheid of betaling
Voorbeeld: Je verhuurt je woning tijdelijk via een verhuurplatform. De huurder veroorzaakt schade en weigert te betalen.
Wat doet je rechtsbijstandverzekering?
De juristen van DAS analyseren je situatie, bekijken de afspraken of platformvoorwaarden en nemen namens jou contact op met de tegenpartij. Ze onderhandelen, en starten waar nodig een gerechtelijke procedure.
Benieuwd naar al onze dekkingen per categorie?
Bekijk de details hier
Verkeer
Meer weten over de verschillende dekkingen in de categorie Verkeer?
Wonen
Meer weten over wat er gedekt is in de categorie Wonen?
Werk & Inkomen
Meer weten over de dekkingen in de categorie Werk & Inkomen?
Persoonlijk
Benieuwd naar alle details over de categorie Persoonlijk?
Veelgestelde vragen over de consumentendekking
Wat valt er niet onder deze dekking?
In onze voorwaarden vind je een aantal algemene uitsluitingen voor consumentensituaties waarin je niet verzekerd bent. Bijvoorbeeld als je geld uitleent tegen ongebruikelijke voorwaarden of met een zakelijk belang. Bekijk alle uitsluitingen in onze voorwaarden.
Geldt deze dekking ook voor aankopen in het buitenland?
De categorie consument is gedekt in de Europese Unie (uitgebreid). Hieronder vallen alle landen die lid zijn van de Europese Unie. En ook de volgende landen die grenzen aan de Europese Unie: Andorra, Liechtenstein, Monaco, Noorwegen, San Marino, Vaticaanstad, IJsland, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, de Kanaaleilanden en het Isle of Man. Als je iets koopt bij een bedrijf dat in een van deze landen is gevestigd, kan DAS je dus helpen.
Krijg ik ook hulp zonder rechtszaak?
Zeker. We proberen altijd eerst te bemiddelen. Een rechtszaak is pas het laatste redmiddel.
Veelgestelde vragen bij consumentenconflicten
Krijg ik ook hulp bij online aankopen?
Ja, ook problemen met online aankopen vallen onder de dekking als het gaat om een juridisch conflict. Hou er wel rekening mee dat het minimumbelang, dus de waarde van de bestelling, minimaal € 200 moet zijn.
En als het bedrijf in het buitenland zit?
De categorie consument is gedekt in de Europese Unie (uitgebreid). Hieronder vallen alle landen die lid zijn van de Europese Unie. En ook de volgende landen die grenzen aan de Europese Unie: Andorra, Liechtenstein, Monaco, Noorwegen, San Marino, Vaticaanstad, IJsland, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, de Kanaaleilanden en het Isle of Man. Als je iets koopt bij een bedrijf dat in een van deze landen is gevestigd, kunnen wij je dus helpen.
Moet ik eerst zelf het probleem proberen op te lossen?
Ja, dat is slim! Bij een probleem na een aankoop is het goed om eerst zelf in actie te komen. Meestal kom je er samen al uit – zonder gedoe. Dit kun je doen:
- Neem contact op: bel of mail de verkoper en leg duidelijk uit wat er aan de hand is. Vraag of jullie samen tot een oplossing kunnen komen.
- Bewaar het bewijs: noteer met wie je contact had en wat er is gezegd. Bewaar e-mails, appjes of een kopie van een aangetekende brief. Zo heb je alles zwart op wit.
- Kom zelf in beweging: heb je nog niks ondernomen? Begin daar dan mee. Een eerste stap zetten kan vaak al veel oplossen.
Lukt het niet of wil de andere partij niet meewerken? Dan kun je natuurlijk terugvallen op je rechtsbijstandverzekering. Die staat voor je klaar als je er zelf niet uitkomt.
Kost het extra als ik hulp nodig heb?
Normaal gesproken niet. Als je gebruikmaakt van de specialisten van DAS, is hun inzet zonder kostenmaximum verzekerd zolang je zaak speelt. Er zit wel een limiet aan de vergoeding van externe kosten, zoals griffiekosten, kosten voor een deurwaarder en kosten voor een zelfgekozen advocaat. Hoeveel er vergoed wordt verschilt per pakket. Bekijk onze voorwaarden voor de details.