Alles over schade

Vind het antwoord op jouw vraag omtrent schade via een van de onderwerpen hieronder.

Als je schade hebt, dan snappen we dat je soms vragen hebt. Wat jouw vraag ook is, we helpen je graag verder. Lees snel verder en vind het antwoord op jouw vraag hieronder.

Man thuis aan het bellen

Of heb je een algemene vraag?

  • Wat te doen als ik schade heb?

    Schade melden en hulp krijgen

    1. Heb je een noodsituatie met je auto of woonschade en nood? Bel dan 24/7 met 010- 300 6540 en geef aan dat je schade hebt. We regelen dan direct hulp voor je.  
    2. Wel schade, maar geen noodsituatie? Meld je schade via Mijn Account
  • Hoe werkt online schade melden?

    We hebben het zo eenvoudig mogelijk voor je gemaakt om schade online te melden. Dit is hoe het werkt:

    • Stap 1: log in op Mijn Account.
    • Stap 2: klik op 'schade melden'.
    • Stap 3: klik op 'schade melden en beheren'. Je vindt deze knop in het blok 'Schade', linksonder in je scherm.
    • Stap 4: je ziet nu een overzicht van jouw verzekeringen. Selecteer waarvoor jij schade wilt melden en klik op 'schade melden'.
    • Stap 5: er worden nu een aantal vragen gesteld over jouw schade. Vul alle vragen in en klik vervolgens op 'schadedossier aanmaken'. Let op: we nemen je schademelding pas in behandeling als alle vragen zijn ingevuld. Je krijgt een bevestigingsmail als dit is gelukt.
    • Stap 6: als je alle vragen hebt beantwoord en je dossier is aangemaakt, zie je nu een overzicht van jouw vervolgstappen. Belangrijk is dat je jouw schadedossier zo snel mogelijk compleet maakt, door (indien van toepassing) foto's en documenten aan te leveren. Je kunt nu drie dingen doen:
      • Je schadedossier nú compleet maken: klik op 'verder';
      • De foto's en documenten op een ander moment uploaden in jouw schadedossier. Ga hiervoor naar: Mijn Account > Schhade melden en beheren > Bekijk je gemelde schades. Klik op het juiste schadedossier en vervolgens op 'Upload extra documenten' onder 'Acties'. Je kunt nu extra documenten of foto's uploaden;
      • Of mail je documenten en foto's naar schade@allianzdirect.nl. Let op: het is belangrijk dat je alleen het schadenummer in de onderwerpsregel vermeldt. Je vind dit schadenummer in Mijn Account. Je ontvangt na het versturen van je mail, géén automatische bevestigingsmail. Je kunt er vanuit gaan dat we jouw mail goed ontvangen hebben. Afhankelijk van de drukte kan het 15 werkdagen duren voordat je weer van ons hoort.

    Kom je er niet helemaal uit en wil je hulp bij het online schade melden? We helpen je graag! Stuur ons een berichtje via de chatfunctie rechts onderin je scherm.

  • Kan ik mijn documenten ook per post opsturen?

    Nee, wij zijn een digitale verzekeraar en je kunt je schade alleen online bij ons melden. Documenten en foto's kun je eenvoudig direct zelf uploaden via Mijn Account. Zo staat alles meteen overzichtelijk bij elkaar. Wil je de foto's en/of documenten liever naar ons mailen? Dat kan ook door ze te mailen naar schade@allianzdirect.nl. Let op: het is belangrijk dat je alleen het schadenummer in de onderwerpsregel vermeldt. Je vindt dit schadenummer in Mijn Account. Je ontvangt na het versturen van je mail, géén automatische bevestigingsmail. Je kunt er vanuit gaan dat we jouw mail goed ontvangen hebben. Afhankelijk van de drukte kan het 15 werkdagen duren voordat je weer van ons hoort.

    Kom je er niet helemaal uit en wil je hulp bij het online schade melden? We helpen je graag! Stuur ons een berichtje via de chatfunctie rechts onderin je scherm.  

  • Hoe snel hoor ik iets over mijn schademelding?

    Nadat je de schade hebt gemeld, zie je (als het goed is) een dossier staan in Mijn Account. Dit betekent dat we je schademelding goed hebben ontvangen en voor jou aan de slag gaan. Je krijgt verder geen bevestiging van ons over je schademelding.

    Natuurlijk proberen we zo snel mogelijk van ons te laten horen. We doen dit altijd per mail, dus houd je mailbox goed in de gaten. Afhankelijk van hoe druk het is, kan dit ongeveer 15 dagen duren.

  • Kan ik jullie ook bellen over de status van mijn schademelding?

    Je kunt ons alleen bellen voor spoed of noodsituaties. Via de mail houden we je altijd op de hoogte over de status van je schademelding. Je kunt de status natuurlijk ook zelf checken via Mijn Account.

  • Wat kan ik verwachten nadat ik schade heb gemeld?

    Nadat je de schade hebt gemeld, gaan wij direct voor je aan de slag. We bekijken je melding en beoordelen of we nog extra informatie van je nodig hebben. Hierover houden we je via de mail op de hoogte. Daarna zal je schade worden beoordeeld en komen we zo snel mogelijk bij je terug over de afhandeling. Afhankelijk van hoe ingewikkeld je schade is, kan dit ongeveer 15 werkdagen duren.

  • Hoelang duurt het totdat een schademelding is afgehandeld?

    Nadat je de schade hebt gemeld, gaan wij direct voor je aan de slag. Hoe snel we jouw schademeling volledig kunnen afhandelen is afhankelijk van een aantal zaken. Zo speelt natuurlijk  drukte aan onze kant een rol, maar ook de complexiteit van jouw melding, een eventuele extra beoordeling of contact met een eventuele tegenpartij. Ook kan het zijn dat we nog extra documenten of foto's van je nodig hebben. Als dit zo is, laten we je dit zo snel mogelijk via de mail weten. 

    Natuurlijk proberen we zo snel mogelijk van ons te laten horen. We doen dit altijd per mail, dus houd je mailbox goed in de gaten. Afhankelijk van hoe druk het is, kan dit ongeveer 15 dagen duren.

  • Kan ik schade ook zelf betalen?

    Je kunt door ons betaalde schadebedragen terugbetalen. Dit kunnen ook bedragen zijn die wij uitgekeerd hebben aan een tegenpartij. Hebben wij bijvoorbeeld schade vergoed, maar blijkt dat je premie het jaar erop hierdoor erg omhoog is gegaan? Je kunt ons dan binnen 12 maanden terugbetalen. Je krijgt je schadevrije jaren die je met je schade verloor gewoon weer terug. We kunnen ook eventueel teveel betaalde premie aan je terugbetalen binnen 12 maanden. Twijfel je of dit handig is? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee.

    Bij schade die je sowieso zelf wilt betalen, hoef je natuurlijk geen claim in te dienen. Scheelt ook in je schadevrije jaren!

  • Hoe weet ik waarvoor ik verzekerd ben?

    Bekijk je gekozen dekkingen en verzekerde bedragen op je polisblad. Deze vind je in Mijn Account.

    Heb jij al een voorstel gehad voor het nieuwe verzekeringsjaar?

    Dan vind je in Mijn Account je polisblad voor het nieuwe jaar. Kijk in je mail voor je polisblad voor het actieve verzekeringsjaar. Stuur ons een chatbericht als je de mail met het polisblad niet meer hebt. Je vind de chatoptie tijdens openingstijden rechtsonderin je scherm. We zitten doordeweeks voor je klaar tussen 8.30 uur en 21.00 uur.

  • Hoeveel moet ik meer betalen na een schade?

    Niet iedere schade heeft direct impact op jouw premie, dit hangt af van het type schade. Bij zogenaamde "beperkte casco's" blijven je schadevrije jaren gelijk. Denk bijvoorbeeld aan een stormschade of een sterretje in je ruit terwijl je voor ruitschade bent verzekerd. Ook wanneer wij de schade succesvol kunnen verhalen op een tegenpartij, heeft de schade geen impact op jouw premie.

    Bij autoschade die wel impact heeft op jouw schadevrije jaren, val je standaard 5 schadevrije jaren terug. De impact hiervan op je premie hangt samen met allerlei factoren en is daarom per verzekering verschillend. In jouw Mijn Account kun je de schade melden, maar hier vind je ook de mogelijkheid om te berekenen wat de impact gaat zijn op jouw premie. Ben je daar dus benieuwd naar, dan kun je het via Mijn Account berekenen!

    Was dit artikel nuttig?

Contact Allianz Direct

Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen?

We helpen je graag verder! Via de chat krijg je het snelst antwoord op al jouw vragen.

Heb je het antwoord op jouw vraag kunnen vinden?