man kijkt over schouder

Schade opgelopen?

Als het goed is heb je niet zo vaak schade aan je auto of huis. Heb je hier toch meer informatie over nodig? Bekijk hier de meest gestelde vragen over schade en pech.

Schade

Melden, repareren en afhandelen.

  • Wat te doen als ik schade heb?

    Schade melden en hulp krijgen

    1. Heb je een noodsituatie met je auto? Bel dan 24/7 met 010- 300 6540 en kies optie 1. We regelen dan direct hulp voor je.  
    2. Woonschade en nood? Bel dan 010- 300 6540 en kies ook voor optie 1. We regelen hulp!
    3. Wel schade, maar geen noodsituatie? Meld je schade via Mijn Account

  • Wat is Mijn Account en hoe werkt het?

    Mijn Account is het online portaal van Allianz Direct waar je makkelijk en snel alles voor je verzekering kan regelen. Als je bij ons verzekerd bent hebben wij automatisch een Mijn Account voor je aangemaakt. Log direct in met je emailadres; je hebt geen wachtwoord nodig omdat je een tijdelijke inlogcode ontvangt via email of sms.

    In Mijn Account kan je schade melden, je polis bekijken of aanpassen, je verzekeringspapieren downloaden en meer. Klik hier voor meer informatie.

  • Hoe kan ik met de schadeafdeling contact opnemen?

    Via de chat krijg je het snelst iemand te spreken. We zitten doordeweeks voor je klaar tussen 8.30 uur en 19.00 uur- klik tijdens deze tijden op het chat icoontje dat rechtsonder op onze site staat. Ook kun je ons bellen. Bel doordeweeks tot 17.00 uur op 010 - 300 6540 en kies voor de optie 'schade'. 

    Let op! Schade melden kan niet via de chat. Doe dit via Mijn Account en als dat niet lukt, bel ons.

  • Kan ik schade ook zelf betalen?

    Je kunt door ons betaalde schadebedragen terugbetalen. Dit kunnen ook bedrag zijn die wij uitgekeerd hebben aan een tegenpartij. Hebben wij bijvoorbeeld schade vergoed, maar blijkt dat je premie het jaar erop hierdoor erg omhoog is gegaan? Je kunt ons dan binnen 24 maanden terugbetalen. Je krijgt je schadevrije jaren die je met je schade verloor gewoon weer terug. We kunnen ook eventueel teveel betaalde premie aan je terugbetalen binnen 24 maanden. Twijfel je of dit handig is? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee.

    Bij schade die je sowieso zelf wilt betalen, hoef je natuurlijk geen claim in te dienen. Scheelt ook in je schadevrije jaren!

  • Hoe staat het met de afhandeling van de schade?

    Nadat je de schade gemeld hebt in Mijn Account is het belangrijk je mail in de gaten te houden, we sturen je daar belangrijke updates. Check dus ook af en toe je spamfolder.

    Wil je toch liever zelf om een update vragen? Dit gaat het snelst via de chat rechtsonder in je scherm. We zitten doordeweeks tussen 08.30 en 19.00 uur voor je klaar. Houd altijd je schadenummer bij de hand. En houd rekening met wat verwerkingstijd van je dossier, dit kan soms even duren.

Autoschade

  • Hoe kom ik aan een schadeformulier?

    Deze vind je op onze downloadspagina. Vul deze in bij:

    • Een aanrijding met een persoon, dier of object. Laat het formulier ter plekke of achteraf ondertekenen.
    • Een aanrijding met een onbekend persoon of dier van een onbekende eigenaar.
    • Vandalisme

    Je hebt dus geen schadeformulier nodig bij ruitschade, hagel, storm, inbraak, diefstal of joyriding. Doe bij inbraak, diefstal en joyriding wel altijd aangifte bij de politie.

    Scan of fotografeer het schadeformulier en voeg deze toe bij je melding in Mijn Account. Let erop dat het formulier in zijn geheel en onbeschadigd op de foto of scan staat.

    Lees hier hoe je een schadeformulier invult.

    Tip! Het is sneller en makkelijker om het digitale MobielSchadeMelden.nl in te vullen.

  • Hoe werkt MobielSchadeMelden.nl?

    Super simpel! MobielSchadeMelden is in feite het schadeformulier, maar dan online. Een initiatief van het Verbond van Verzekeraars en online de enige erkende manier van schademelden. Je kunt MobielSchadeMelden heel gemakkelijk op je smartphone, terplekke en eventueel samen met een tegenpartij invullen. Jullie kunnen dit samen op 1 telefoon doen maar kunnen ook ieder een eigen telefoon gebruiken, zelfs ieder vanuit je eigen huis. Upload foto’s bij je melding, onderteken het digitaal en MobielSchadeMelden verstuurt het formulier naar beide verzekeraars.

  • De tegenpartij wil geen schadeformulier invullen. Wat kan ik doen?

    Hoe vervelend ook, helaas heeft een eenzijdig ingevuld schadeformulier geen waarde. Een schadeformulier dat niet door beide partijen ondertekend is heeft dus ook geen zin. In zo’n geval kan je vaak wel een ingevulde Getuigenverklaring (download deze hier) toevoegen bij je claim. Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk dat er getuigen van het incident waren.

    Check ook de directe omgeving van de aanrijding. Heeft de buurman bijvoorbeeld een videodeurbel of zijn er dashcambeelden beschikbaar? Misschien staat hier bruikbaar materiaal op. Deel dit dus altijd met ons!

  • Iemand heeft schade gereden aan mijn geparkeerde auto maar de dader is onbekend. Wat kan ik doen?

    Soms maakt een ander schade aan je geparkeerde auto zonder een briefje onder de ruit achter te laten. Doe dan zo snel mogelijk aangifte bij de politie, maar in ieder geval binnen binnen 14 dagen na het constateren van de schade.

    Verzamel de gegevens van je getuigen

    Zijn er getuigen, dan ontvangen we graag hun contactgegevens. Liefst ook hun e-mailadres. De bestuurder die in de auto heeft gereden voordat de auto geparkeerd werd kan niet getuigen, familieleden en inzittenden mogen dat wel.

    Getuigen moeten bij schade aan een parkeerde auto kunnen verklaren dat:

    ·       De auto onbeschadigd is geparkeerd

    ·       De auto later op dezelfde plek is teruggevonden met schade

    ·       Er in de tussentijd niet mee is gereden


    Heb je een All Risk verzekering? Dan maken we de schade voor je in orde. Maar als er geen dader bekend is dan heeft de schade wel effect op jouw schadevrije jaren en dus ook op je premie.

    Heb je een Verkeersrechtsbijstand verzekering? We proberen dan om de schade alsnog te verhalen via het Waarborgfonds. Ben je WA of Beperkt Casco verzekerd, dan kun je zelf aankloppen bij het Waarborgfonds. Bekijk dan vooraf ook vast SchadeZonderDader.nl.  Hier kan je controleren of je een claim kunt indienen bij het Waarborgfonds.

    Lees hier alles over schade aan je auto door een ander.

  • Wat is het Waarborgfonds Motorverkeer?

    Het Waarborgfonds Motorverkeer is  een stichting zonder winstoogmerk en wordt gefinancierd door alle verzekeringsmaatschappijen die in Nederland autoverzekeringen afsluiten. Een deel van elke betaalde autopremie gaat altijd naar dit fonds. Het Waarborgfonds is  er voor mensen die door een motorvoertuig zoals een brommer, auto of tractor schade hebben geleden en met die schade niet terecht kunnen bij een verzekeraar. Bijvoorbeeld als de veroorzaker is doorgereden of als hij niet verzekerd is. 

    Schade door bijvoorbeeld vandalisme wordt nooit vergoed. Wat wel? Check of jij met jouw schade in aanmerking komt voor een vergoeding van het Waarborgfonds via SchadeZonderDader.nl. En kijk hier voor alle informatie en voorwaarden rondom het Waarborgfonds.

  • Hoe kan ik de tegenpartij aansprakelijk stellen voor schade?

    Stel de tegenpartij aansprakelijk door een verhaalbrief in te vullen. Je vindt deze onder 'Schade' bij onze Downloads. Stuur de verhaalbrief naar de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij. Deze neemt contact met je op. 

    Zijn alleen jouw auto en een ander voertuig met Nederlands kenteken erbij betrokken? Dan is de kans groot dat je in aanmerking komt voor Directe Schadeafhandeling (DSA). Lees hier alles over DSA en de bijbehorende Verhaalservice.

    Heb je een Verkeersrechtsbijstandverzekering bij Allianz Direct?

    Meld de schade dan bij ons en dan proberen wij deze te verhalen bij de tegenpartij.

  • Wat zijn DSA en de Verhaalservice?

    Alles over Directe Schadeafhandeling (DSA) en onze Verhaalservice lees je hier. Maar in het kort, DSA is een regeling waarbij vrijwel alle autoverzekeraars in Nederland zijn aangesloten en houdt in dat de eigen verzekeraar altijd schade af kan handelen. Een verzekerde hoeft dus zelf  geen contact meer op te nemen met de verzekeraar van een tegenpartij. Hier zit wel een aantal voorwaarden aan en als blijkt dat Allianz Direct jou niet kan helpen, sturen we jou door middel van onze Verhaalservice door naar DAS Legal Services. Hopelijk kunnen zij iets voor je betekenen!

  • Waar kan ik mijn auto laten repareren?

    We raden aan je auto te laten repareren bij een hersteller van Topherstel, onze partner voor reparaties met garages door het hele land. Wil jij liever zelf kiezen waar je je auto laat repareren? Dan heb je de aanvullende dekking Vrije reparatiekeuze nodig. Heb je dit niet en ga je toch naar een andere hersteller? Dan vergoeden wij €500,- minder.

    Let op! Is je schade hoger dan €500,- en ga je niet naar een Tophersteller? Neem dan even contact met ons op. Er moet een onafhankelijke schade-expert langskomen om de schade op te nemen. We leggen je dit graag uit.

    Voor ruitreparatie gelden aparte voorwaarden. Zie de vragen hieronder voor meer informatie over ruitschade.

  • Ik heb schade aan mijn auto. Heb ik recht op een vervangende auto?

    Dekken wij jouw schade én laat je je auto repareren bij een hersteller van Topherstel? Dan krijg je tijdens de reparatie een vervangende auto.

    Heb je pech én onze aanvullende Pechhulpverzekering? Dan helpen we je altijd zo snel mogelijk, meestal binnen een uur. Kunnen we de auto niet ter plekke repareren? Dan brengen we jou naar je bestemming en je auto naar een garage. Tijdens de reparatie krijg je een vervangende auto, tot een maximum van 30 dagen.

    Bel 24/7 met 010 - 300 6540 als je door schade of pech langs de weg staat en niet meer kunt rijden.

  • Verandert mijn premie door schade?

    Dat ligt eraan wie er voor de schade betaalt. Betalen wij? Dan passen wij je schadevrije jaren aan en betaal je in het nieuwe verzekeringsjaar meer premie.  Alle verzekeraars hebben afgesproken dat je per schade 5 schadevrije jaren terugvalt. Ook kun je maximaal 15 schadevrije jaren hebben, zelfs als je er in werkelijkheid meer op je polis hebt staan. Bekijk onderstaand rekenvoorbeeld om te zien hoe dat werkt:

    Terugval bij 12 schadevrije jaren: 12 - 5 = 7 schadevrije jaren

    Terugval bij 20 schadevrije jaren: 15 - 5 = 10 schadevrije jaren

    Terugval bij 3 schadevrije jaren: 3 - 5 = -2 schadevrije jaren

    Het kan het soms dus handig zijn om je schade zelf te betalen - je premie blijft dan gelijk doordat je niet terugvalt in schadevrije jaren.

    Kunnen wij het bedrag door een ander laten betalen (verhalen)? Ook dan gebeurt er niks met je schadevrije jaren en premie.

    We leggen je bovenstaande graag uit- het is een ingewikkeld verhaal. Via de chat krijg je ons het snelst te spreken, doordeweeks zitten we van 08.30-19.00 voor je klaar.

  • Waarom betaal ik na schade ineens zo veel meer?

    Je verzekert je auto bij ons voor risico op schade. Dit risico schatten we in door te kijken naar onder andere je auto, je leeftijd, je woonplaats, maar ook je schadevrije jaren. Als je schade rijdt, verlies je schadevrije jaren, wordt dit risico hoger en betaal je dus meer premie. Ook kijken we naar de nieuwste schadecijfers. Hierdoor kan het risico ook anders uitvallen dan het jaar ervoor.

  • Mijn auto is gestolen of er is ingebroken. Wat moet ik doen?

    Is je auto gestolen, is er ingebroken, heb je schade door joyriding of vandalisme, of ben je aangereden door een onbekende dader? Doe dan direct aangifte bij de politie en stuur het proces-verbaal naar ons op.

    Meld je schade direct via Mijn Account

Ruitschade

  • Ben ik altijd verzekerd voor ruitschade?

    Je bent verzekerd voor ruitschade als je een Beperkt Casco of All Risk verzekering bij ons hebt afgesloten. Alleen dan wordt je ruitschade dus vergoed. Met een WA verzekering helaas niet. Check de voorwaarden om meer te weten over wat er wel of niet verzekerd is bij ruitschade. Putjes in ruiten zijn nooit verzekerd, ook niet bij onze All Risk verzekering.

    Op deze pagina vind je alles over ruitschade.

  • Heb ik een eigen risico bij ruitschade?

    Als je een Beperkt Casco dekking heb je geen eigen risico. Bij een All Risk dekking kun je hier vrijwillig voor kiezen. Dit eigen risico geldt wel alleen voor schades die onder deze dekking vallen. Lees er meer over in onze voorwaarden.

  • Waar kan ik mijn ruitschade laten herstellen?

    Wij adviseren je schade te laten herstellen bij een ruithersteller uit ons netwerk, zodat je in ieder geval zo snel en goed mogelijk geholpen wordt. Ga hiervoor naar ABS AutoherstelSchadenetA.A.S. SchadeherstelCarglass en Autotaalglas.

    Wil je toch liever je schade laten herstellen bij een andere monteur of garage? Dat kan met de aanvullende dekking Vrije Reparatiekeuze. De kosten worden dan 100% vergoed mits je naar een hersteller gaat die is aangesloten bij Bovag of Focwa. Is dit niet het geval? Dan betaal je €500,- eigen bijdrage.

    Heb je geen Vrije Reparatiekeuze, maar kies je er toch voor om je schade bij een andere garage of monteur te laten herstellen? Dan betaal je €500,- eigen bijdrage als deze is aangesloten bij Bovag of Focwa. Is de monteur of garage hier niet bij aangesloten? Dan krijg je helemaal geen vergoeding.

  • Er zit een putje in de ruit van mijn auto. Ben ik hiervoor verzekerd?

    Helaas zijn putjes in ruiten niet verzekerd. We vergoeden alleen bij een barst of een sterretje. Lees hier alles over in onze voorwaarden

Woonschade

Bij schade aan je opstal, inboedel of bij aansprakelijkheid. 

  • Hoe kan ik schade melden voor mijn inboedel-, opstal of aansprakelijkheidsverzekering?

    Je kunt je schade zelf online melden in je Mijn Account.  Bij spoed kun je ons 24/7 te bellen op 010-300 6540. 

    Lukt het schade melden niet? Neem doordeweeks tussen 8.30-17.00 contact met ons op via de chat of telefoon op 010-300 6540.

    Meer weten over de stappen bij schade aan je huis of inboedel? Bekijk deze korte video.

  • Wat is het verschil tussen inboedel en opstal? En aansprakelijkheid?

    Opstal is je huis zelf en alles wat eraan vast zit of ‘vast’ is in je tuin, zoals een schuur of terras. Inboedel is alles wat los staat in je huis of tuin, zoals meubilair, decoratie en apparatuur. Aansprakelijkheid houdt in dat je verzekerd bent voor schade die je aan spullen van anderen maakt. Bijvoorbeeld iets bij iemand anders thuis, maar ook als iets van iemand anders bij jou thuis kapot gaat. Ook kan aansprakelijk bij letsel aan derden gelden: bijvoorbeeld een hond die de hond van iemand anders bijt en deze hond moet naar de dierenarts.

  • Ik heb mijn mobiele telefoon, laptop of tablet laten vallen en nu is deze beschadigd, is dit verzekerd?

    Schade door vallen of stoten aan mobiele elektronica zoals telefoons, tablets en smartwatches is bij ons nooit verzekerd, ook niet bij een All Risk verzekering. Lees onze polisvoorwaarden voor meer informatie.

  • Helpen jullie ook bij het herstel van mijn huis na schade?

    Dat ligt eraan. De meeste door ons gedekte opstalschades kunnen door ons hersteld worden, je mag dan kiezen: ontvang een vergoeding of krijg hulp bij herstel. We sturen dan vakspecialisten uit ons eigen netwerk om de schade bij je te laten herstellen. Je hoeft niets voor te schieten en alles wordt netjes geregeld. Je kunt er ook voor kiezen om de schade zelf te (laten) herstellen. Bewaar dan alle offertes of facturen voor deze herstelwerkzaamheden en dien deze bij ons in. Check voor de zekerheid altijd onze voorwaarden.

    Herstel aan je dak wordt vrijwel nooit door ons geregeld. Je dient daarvoor zelf een dakdekker in te schakelen om de schade te beoordelen en herstellen. Wij regelen wel hulp bij nood, in het zeldzame geval dat je dak er door bijvoorbeeld storm helemaal af ligt. Bel dan gelijk naar 010-300 6540.

  • Welke schade wordt nooit vergoed door mijn opstalverzekering?

    Schade die is ontstaan wettelijk niet toegestane activiteiten wordt nooit vergoed. Ook niet als de eigenaar of (ver)huurder van een woning niet van deze activiteiten op de hoogte was.

    Schade door slecht onderhoud of constructiefouten wordt ook niet vergoed.

  • Heb ik een verplicht eigen risico bij stormschade?

    Nee, je hebt €0,- verplicht eigen risico. Ook bij stormschades. Als je voor een vrijwillig eigen risico gekozen hebt dan geldt dat uiteraard wel.

  • Ik heb schade aan mijn huurwoning. Wat nu?

    Is er schade aan de woning zelf? Neem contact op met de verhuurder. Deze kan de schade misschien verhalen op zijn eigen opstalverzekering.

    Heb je bij ons een inboedelverzekering? Dan zijn de spullen in je woning in principe verzekerd. Ook als de spullen beschadigd zijn door schade aan de opstal (bijvoorbeeld door een lekkage). Bekijk de  voorwaarden voor een volledig overzicht van wat is verzekerd.

  • Ik (of een gezinslid) heb schade gemaakt bij iemand anders. Wat moet ik doen?

    Laat de tegenpartij, dus degene bij wie de schade veroorzaakt is, altijd eerst zijn of haar eigen verzekeraar inlichten. Vaak is de dekking dan hoger doordat deze vaak met nieuwwaarde is. Heb je een aansprakelijkheidsverzekering bij ons? Alleen dan kun je ook schade veroorzaakt bij iemand anders online melden in Mijn Account. Als verzekeraar van jou, de veroorzaker, dekken we tot maximaal de dagwaarde. Als je de schade gemeld hebt, gaan we direct voor je aan de slag. Erken in de tussentijd geen schuld en doe geen uitspraken over een schadevergoeding. 

  • Ik heb schade aan mijn huis. Mag ik maatregelen nemen om meer schade te voorkomen?

    Ja! Graag zelfs. Sterker nog, je bent verplicht om (in hoeverre mogelijk) schade aan je huis zo veel mogelijk te beperken. Als de schade onder onze dekking valt vergoeden wij eventuele spullen die je hiervoor moet gebruiken en ook de (extra) schade die dit kan opleveren. Is het bijvoorbeeld nodig om een houten plank in je muur te timmeren om een gat snel te dichten? Dit mag en vergoeden wij.

  • Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met het schadebedrag?

    We stellen in overleg met jou het schadebedrag vast of we laten de schade door een deskundige bepalen. Ben je het niet eens met het bedrag dat de expert vaststelt? Dan kun je zelf een contra-expert inschakelen. Dit is een deskundige die je zelf inschakelt. Wij vergoeden de kosten hiervoor, in ieder geval tot het bedrag dat wij onze eigen deskundigen betalen. Stel het uurtarief van jouw contra-expert is €100,- en van onze expert €80,-, dan vergoeden wij tot €80,-.

    Ook betalen wij het schadebedrag uit dat de contra-expert vaststelt als dit hoger is dan wat onze expert bepaald heeft. Mits dit een verklaarbaar en in alle redelijkheid bepaald bedrag is.

    Meer informatie over het inschakelen van een eigen deskundige lees je in de voorwaarden

     

Staat jouw antwoord er niet tussen?

Het is tijd om aan de bel te trekken! We helpen je graag verder. Start rechts onderin op deze pagina een live chat of ontdek alle contactmogelijkheden.

Naar contactmogelijkheden
Vrouw thuis