Stel kijkt naar een laptop

Laatst bijgewerkt op: 16-10-2025

Allianz Direct Toegankelijkheidsverklaring

Toegankelijkheid is onze prioriteit

Als (digitale) verzekeraar is toegankelijkheid voor ons een erg belangrijk onderwerp. Wij, Allianz Direct, vinden dan ook dat iedereen onze website, www.allianzdirect.nl en onze verzekeringen zelfstandig en zonder drempels moet kunnen begrijpen en gebruiken.  Verzekeringen moeten voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk zijn, ook voor mensen met een beperking. Dit geldt zowel bij het afsluiten van een verzekering als bij het gebruik ervan.

Welke regels zijn er over toegankelijkheid?

Op 28 juni 2025 is de Europese Toegankelijkheid Richtlijn in werking getreden. De Europese Toegankelijkheidswet (EAA) (EU 2019/882) is een regel die de Europese Unie heeft gemaakt om producten en diensten beter bruikbaar te maken voor mensen met een handicap. Dit gebeurt door obstakels weg te halen of kleiner te maken op verschillende terreinen, zoals bij het openbaar vervoer, online diensten en zowel overheids- als commerciële dienstverlening. Deze regels gelden alleen voor consumenten.

De richtlijn, de ‘Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)’ bevat aanbevelingen om webcontent toegankelijker te maken, zodat iedereen, waaronder ook mensen met functiebeperkingen, zoals blindheid, doofheid of bijvoorbeeld cognitieve of motorische beperkingen, de webcontent goed kunnen gebruiken.

Elk EU-land moet deze Europese regel omzetten naar eigen wetgeving. Nederland heeft dit gedaan met de Implementatiewet toegankelijkheidsvoorschriften producten en diensten.

Wij streven ernaar om de website en de digitale portalen zoveel mogelijk te ontwikkelen volgens de richtlijnen van WCAG 2.1 niveau AA.

In Nederland hangt de bevoegde autoriteit af van het type product of dienst:

  • Autoriteit Consument & Markt (ACM): E-commercediensten
  • Autoriteit Financiële Markten (AFM): Consumentenbankdiensten en e-commercediensten met een financieel karakter.

Wat bedoelen we met toegankelijkheid?

Wij definiëren toegankelijkheid als het zorgen dat alle digitale diensten van Allianz Direct voor iedereen bruikbaar en bereikbaar zijn:

  • Schrijf content in duidelijke, beknopte en begrijpelijke taal. Geschikt voor gebruik met schermlezers, vergrotingssoftware of alternatieve navigatie zoals JAWS, NVDA en Voiceover. Onze website is gebruiksvriendelijk op verschillende apparaten, zoals je smartphone, tablet en computer. We bieden beschrijvende alternatieve tekst voor alle relevante afbeeldingen.
  • Gebruik duidelijke lettergroottes voor kopstructuren en tekst.
  • Voldoende kleurcontrast garanderen voor alle tekst en interactieve elementen.
  • Zorg dat de inhoud alleen met het toetsenbord te navigeren en te bedienen is.

Allianz Direct is continu bezig om de web content te verbeteren, zodat onze website en onze verzekering voor iedereen toegankelijk is. Wij hebben daarom de status van toegankelijkheid van Allianzdirect.nl door een onafhankelijk bureau laten onderzoeken en de resultaten hiervan meegenomen in verdere verbeteringen van de toegankelijkheid.

Op welke diensten heeft de toegankelijkheidsverklaring betrekking?

Deze verklaring bevestigt dat het onderstaande product of de dienst voldoet aan de regels en wetten van de EAA. Dit zorgt voor zekerheid voor klanten, de markt en toezichthouders over het naleven van belangrijke eisen.

Als je zonder advies rechtstreeks via internet onze auto-, woon-, reis en rechtsbijstandsverzekering afsluit, dan valt dit onder de onlinehandelsdiensten waarop de Europese Toegankelijkheidswet (EAA) van toepassing is.

Alle details over wat precies wel en niet verzekerd is, evenals uw verplichtingen, staan in onze productvoorwaarden. U kunt deze altijd raadplegen op onze website. Bij het afsluiten van je verzekering krijg je deze voorwaarden ook toegestuurd.

-        De doelen van de verschillende diensten zijn:

  • Een verzekering afsluiten moet simpel en vlot gaan;
  • Je ontvangt duidelijke informatie over je verzekeringspakket en wederzijdse verwachtingen;
  • Onze hulp en ondersteuning is er voor iedereen, op een manier die bij je past.

Toegankelijkheid van de dienst:

  • Oriëntatie en afsluiten

Alle essentiële informatie betreffende de auto-, woon-, reis en rechtsbijstandsverzekering is gemakkelijk te raadplegen op onze website, voordat je overgaat tot het indienen van een aanvraag. Deze informatie is gebruiksvriendelijk gepresenteerd en volledig toegankelijk gemaakt om je optimaal voor te bereiden op het aanvraagproces. Zie:

Beheer van de verzekering

Aanpassingen in je verzekeringspolis of persoonlijke omstandigheden kunnen via meerdere ka-nalen aan ons worden gecommuniceerd: digitaal via internet, telefonisch, of per e-mail. Deze communicatiemogelijkheden gelden eveneens voor het aanvragen van een uitkering of het be-eindigen van je verzekering.

Voor het online wijzigen van de autoverzekering kun je terecht in je ‘mijn Account’. Zie:

Voor de Woon-, Reis- en Rechtsbijstandverzekering kan je telefonisch en/of via chat wijzigingen doorgeven via www.allianzdirect.nl/klantenservice/.

Hieronder vind je een (korte) omschrijving van de producten die wij aanbieden:

Auto

Een autoverzekering biedt financiële bescherming bij ongevallen, diefstal of schade aan je voertuig. De dekking omvat essentiële diensten zoals sleephulp na een ongeval. De verzekering is bedoeld voor particulieren rijders.

Wonen

Een woonverzekering bestaat uit het volgende:

  • Opstalverzekering: Dekt schade aan het vaste gedeelte van je woning en aangehechte elementen.
  • Inboedeldekking: Beschermt je losse eigendommen binnen je woning tegen schade.
  • Aansprakelijkheidsverzekering: Beschermt je wanneer je aansprakelijk bent voor schade toegebracht aan anderen of hun bezittingen.

Reizen

Met de Doorlopende en Kortlopende Reisverzekering verzeker je plotselinge en onverwachte gebeurtenissen tijdens je reis, die je voor of bij het afsluiten van deze verzekering nog niet kende of kon verwachten en die opgenomen zijn in onze voorwaarden.

Rechtsbijstand

Met een rechtsbijstandverzekering sta je er niet alleen voor als je in een juridisch conflict belandt. Denk bijvoorbeeld aan onenigheid met je huisbaas of een arbeidsconflict.

Je krijgt hulp van ervaren juristen of advocaten – meer dan 800 specialisten van DAS staan voor je klaar. En misschien nog wel belangrijker: je bent verzekerd tegen hoge juridische kosten. Want een conflict kan al snel duur uitpakken.

Feedback

Ondanks voortdurende inspanningen om onze website toegankelijk te maken, kunnen er nog steeds pagina’s of gedeelten zijn die niet volledig toegankelijk zijn, of waarvoor nog geen geschikte technologische oplossing voor beschikbaar is.

Wij blijven ons inzetten om onze toegankelijkheid continu te verbeteren door functies en functionaliteiten te implementeren, te updaten, en te ontwikkelen.

Wij streven naar een optimale toegankelijkheid, in lijn met de technologische vooruitgang.

We stellen jouw feedback over de toegankelijk van Allianz Direct op prijs. Als je toegankelijkheid problemen op onze website ondervindt, laat het ons dan weten:

  • Telefoon: 010-300 65 40
  • Of via de chat. Zie: link

Formele klachten

Indien je niet tevreden bent met onze reactie op jouw toegankelijkheidsprobleem, dan bestaat er de mogelijkheid om een klacht in te dienen. Dit kun je door het online klachtenformulier in te vullen. We streven ernaar om binnen 30 dagen op je feedback te reageren.

Vind je de informatie op deze pagina nuttig?