Alles over woonschade

Woonschade is vervelend, maar hoeft niet ingewikkeld te zijn. Daarom zetten we hieronder de veelgestelde vragen voor je op een rijtje. Mét antwoord natuurlijk!

Woonschade

Heb je een vraag over woonschade? Vind het antwoord op jouw vraag hieronder:

Vragen over schade melden

  • Ik heb schade aan mijn huurwoning. Wat nu?

    Is er schade aan de woning zelf? Neem contact op met de verhuurder. Je verhuurder is verantwoordelijk voor opstalschades en kan deze verhalen op de Opstalverzekering.

    Heb je bij ons een inboedelverzekering? Dan zijn de spullen in je woning in principe verzekerd. Ook als de spullen beschadigd zijn door schade aan de opstal (bijvoorbeeld door een lekkage). Bekijk de voorwaarden voor een volledig overzicht van wat er is verzekerd.

  • Hoe kan ik schade melden voor mijn inboedel-, opstal of aansprakelijkheidsverzekering?

    Je kunt de schade makkelijk en snel zelf melden via Mijn Account. Je hoeft ons dus niet te bellen. Heb je toch hulp nodig? Via de chat krijg je het snelst antwoord. Je vindt de chatfunctie (tijdens openingstijden) rechts onderin je scherm. 

    Heb je een noodisutatie of spoedgeval? Dan kun je ons 24/7 te bellen op 010-300 6540.

  • Ik (of een gezinslid) heb schade gemaakt bij iemand anders. Wat moet ik doen?

    Laat de tegenpartij, dus degene bij wie de schade veroorzaakt is, altijd eerst zijn of haar eigen verzekeraar inlichten. Vaak is de dekking dan hoger, doordat deze vaak met nieuwwaarde is. Heb je een aansprakelijkheidsverzekering bij ons afgesloten? Alleen dan kun je ook schade die bij iemand anders is veroorzaakt online melden in Mijn Account. Als verzekeraar van jou, de veroorzaker, dekken we tot maximaal de dagwaarde. Als je de schade gemeld hebt, gaan we direct voor je aan de slag. Erken in de tussentijd geen schuld en doe geen uitspraken over een schadevergoeding. 

Vragen over de status

  • Hoelang duurt het totdat een schademelding is afgehandeld?

    Nadat je de schade hebt gemeld, gaan wij direct voor je aan de slag. Hoe snel we jouw schademeling volledig kunnen afhandelen is afhankelijk van een aantal zaken. Zo speelt natuurlijk  drukte aan onze kant een rol, maar ook de complexiteit van jouw melding, een eventuele extra beoordeling of contact met een eventuele tegenpartij. Ook kan het zijn dat we nog extra documenten of foto's van je nodig hebben. Als dit zo is, laten we je dit zo snel mogelijk via de mail weten. 

    Natuurlijk proberen we zo snel mogelijk van ons te laten horen. We doen dit altijd per mail, dus houd je mailbox goed in de gaten. Afhankelijk van hoe druk het is, kan dit maximaal 15 dagen duren.

  • Wat kan ik verwachten nadat ik schade heb gemeld?

    Nadat je de schade hebt gemeld, gaan wij direct voor je aan de slag. We bekijken je melding en beoordelen of we nog extra informatie van je nodig hebben. Hierover houden we je via de mail op de hoogte. Daarna zal je schade worden beoordeeld en komen we zo snel mogelijk bij je terug over de afhandeling. Afhankelijk van hoe ingewikkeld je schade is, kan dit 15 werkdagen duren.

  • Hoe snel hoor ik iets over mijn schademelding?

    Nadat je de schade hebt gemeld, zie je (als het goed is) een dossier staan in Mijn Account. Dit betekent dat we je schademelding goed hebben ontvangen en voor jou aan de slag gaan. Je krijgt verder geen bevestiging van ons over je schademelding.

    Natuurlijk proberen we zo snel mogelijk van ons te laten horen. We doen dit altijd per mail, dus houd je mailbox goed in de gaten. Afhankelijk van hoe druk het is, kan dit maximaal 15 dagen duren.

  • Kan ik jullie ook bellen over de status van mijn schademelding?

    Je kunt ons alleen bellen voor spoed of noodsituaties. Via de mail houden we je altijd op de hoogte over de status van je schademelding. Je kunt de status natuurlijk ook zelf checken via Mijn Account.

Vragen over reparatie

  • Helpen jullie ook bij het herstel van mijn huis na schade?

    Dat ligt eraan. De meeste door ons gedekte opstalschades kunnen door ons hersteld worden. Hierbij kies je zelf of je hulp wilt krijgen bij het herstel of het herstel zelf wilt regelen. 

    Ik wil hulp bij herstel

    Indien gewenst, sturen wij vakspecialisten uit ons eigen netwerk naar je toe om de schade bij je te laten herstellen. Je hoeft niets voor te schieten en alles wordt netjes geregeld.

    Ik regel zelf het herstel

    Regel je het liever zelf? Bewaar dan alle facturen voor de herstelwerkzaamheden en dien deze na herstel bij ons in. Check voor de zekerheid ook de voorwaarden.

    Herstel van je dak

    Herstel aan je dak wordt vrijwel nooit door ons geregeld. Je dient daarvoor zelf een dakdekker in te schakelen om de schade te beoordelen en herstellen. Wij regelen wel hulp bij nood, bijvoorbeeld wanneer het dak door storm er helemaal af ligt. Bel dan direct 010-300 6540.

  • Ik heb schade aan mijn huis. Mag ik maatregelen nemen om meer schade te voorkomen?

    Ja! Graag zelfs. Sterker nog, je bent verplicht om (in hoeverre mogelijk) schade aan je huis zo veel mogelijk te beperken. Als de schade onder onze dekking valt vergoeden wij eventuele spullen die je hiervoor moet gebruiken en ook de (extra) schade die dit kan opleveren. Is het bijvoorbeeld nodig om een houten plank in je muur te timmeren om een gat snel te dichten? Dit mag en vergoeden wij.

Vragen over je dekking

  • Ik heb mijn mobiele telefoon, laptop of tablet laten vallen en nu is deze beschadigd. Is dit verzekerd?

    Schade door vallen of stoten aan mobiele elektronica (zoals telefoons, tablets en smartwatches) is bij ons nooit verzekerd, ook niet bij een All Risk verzekering. Lees onze polisvoorwaarden voor meer informatie.

  • Heb ik een verplicht eigen risico bij stormschade?

    Jouw eigen risico hangt af van of jij vrijwillig voor een eigen risico hebt gekozen. Als je een eigen risico hebt gekozen, geldt dat in het geval van schade en dus ook bij stormschade. Een eigen risico is bij ons niet verplicht. Heb je voor €0 eigen risico gekozen? Dan betaal je geen eigen risico bij stormschade.

  • Heb ik een verplicht eigen risico bij hagelschade?

    Nee, je hebt geen verplicht eigen risico, dus ook niet bij hagelschade. Als je voor een vrijwillig eigen risico gekozen hebt dan geldt dat uiteraard wel.

Overige vragen

  • Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met het schadebedrag?

    We stellen in overleg met jou het schadebedrag vast of we laten de schade door een deskundige bepalen. Ben je het niet eens met het bedrag dat de expert vaststelt? Dan kun je zelf een contra-expert inschakelen. Dit is een deskundige die je zelf inschakelt. Wij vergoeden de kosten hiervoor, in ieder geval tot het bedrag dat wij onze eigen deskundigen betalen. Stel het uurtarief van jouw contra-expert is €100,- en van onze expert €80,-, dan vergoeden wij tot €80,-.

    Ook betalen wij het schadebedrag uit dat de contra-expert vaststelt als dit hoger is dan wat onze expert bepaald heeft. Mits dit een verklaarbaar en in alle redelijkheid bepaald bedrag is.

    Meer informatie over het inschakelen van een eigen deskundige lees je in de voorwaarden

     

  • Wat is het verschil tussen inboedel en opstal? En aansprakelijkheid?

    Opstal is je huis zelf en alles wat vast is/zit aan je huis of tuin (zoals een schuur of terras). Inboedel is alles wat los staat in je huis of tuin (zoals meubilair, decoratie en apparatuur). Aansprakelijkheid houdt in dat je verzekerd bent voor schade die je aan spullen van anderen maakt. Bijvoorbeeld iets bij iemand anders thuis, maar ook als iets van iemand anders bij jou thuis kapot gaat. Ook kan aansprakelijk bij letsel aan derden gelden: bijvoorbeeld een hond die de hond van iemand anders bijt en deze hond moet naar de dierenarts.

Vrouw thuis aan het relaxen

Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen?

We helpen je graag verder! Via de chat krijg je het snelst antwoord op al jouw vragen.

Heb je het antwoord op jouw vraag kunnen vinden?