Vrouw kijkt achterom uit het raam in auto

Rotterdam, 25 maart 2021

Nederlanders laten besparing auto liggen

Hoewel het gebruik van de auto flink is veranderd het afgelopen jaar, blijven Nederlanders loyaal aan hun autoverzekeraar.

Voor maar liefst 95 procent van de Nederlanders was de coronacrisis geen reden om te switchen van verzekeraar. Dit blijkt uit onderzoek* van Allianz Direct. In verhouding met jongeren tot 35 jaar (89%) blijven vooral de 35-plussers (97%) trouw aan hun huidige verzekeraar.

Men wil besparen op premies, maar stapt niet over van verzekering

Uit eerder onderzoek** van Allianz Direct blijkt dat 22% zich sinds de coronacrisis meer zorgen maakt over zijn of haar financiën. Ruim een vijfde (22%) probeert sindsdien dan ook geld te besparen op vaste lasten. Verzekeringspremies staan in de top 5 als het aankomt op zaken waar men het liefst geld op wil besparen. Toch is slechts vijf procent van de Nederlanders sinds de coronacrisis overgestapt van verzekeraar. Opvallend, want op verzekeringspremies kan aanzienlijk bespaard worden. Daar zijn Nederlanders zich ook bewust van; ruim vier op de tien (44%) denkt geld te kunnen besparen door het overstappen van verzekeraar.

Check jaarlijks de dekking van je autoverzekering

Hoewel een kwart (27%) sinds de coronapandemie bewuster nadenkt over het besparen van geld, blijkt dat ook de dekking van autoverzekeringen in 95% van de gevallen niet werd gewijzigd. Toch is het belangrijk om jaarlijks te bekijken of de dekking nog bij je huidige situatie past, vertelt Ron Adams, Head of Marketing & Sales bij Allianz Direct. “Het is goed mogelijk dat je kunt besparen op je premie als je rijgedrag of persoonlijke situatie verandert of je auto op leeftijd raakt.”

Auto belangrijk vervoersmiddel voor jonge automobilisten

Uit het onderzoek blijkt dat de auto ten tijde van corona een belangrijk vervoersmiddel blijft. Een op de drie automobilisten pakt vaker de auto in plaats van het openbaar vervoer. Slechts vier procent van de respondenten geeft aan zijn of haar auto vanwege de pandemie verkocht te hebben. Vooral automobilisten tot 35 jaar zijn verknocht aan hun bolide: 47% pakt vaker de auto dan het openbaar vervoer, vergeleken met oudere weggebruikers (28%).

*Onderzoek uitgevoerd in samenwerking met DirectResearch onder 1.005 respondenten, februari 2021
**Onderzoek uitgevoerd in samenwerking met DirectResearch onder 1.012 respondenten, november 2020

 

Contact

  • Steffie van der Velde

    PR & Corporate Communicatie Manager

    steffie.van.der.velde@allianzdirect.nl | 06-23071370

  • Ron Adams

    Marketing & Sales Manager

    ron.adams@allianzdirect.nl | 06-20537579