Rotterdam, 16 augustus 2022

Haalt de Nederlander het einde van de maand?

34% van de Nederlanders denkt bewuster na over waar er geld valt te besparen.

Alles wordt steeds duurder en dan moet een eventuele recessie nog beginnen. Nederlanders vragen zichzelf in deze tijden van inflatie terecht af of de maandelijkse uitgaven goedkoper kunnen: van dagelijkse boodschappen en kleding tot verzekeringen en abonnementen. Allianz Direct deed recent onderzoek* naar het besparen van geld. Waar bezuinigen Nederlanders het liefst op?

Minderen op de vaste lasten

De coronapandemie zorgde ervoor dat mensen hun dagelijkse leven onder de loep namen. Zo denkt 34%van de Nederlanders bewuster na over waar er geld valt te besparen. Wat blijkt: zeven op de tien Nederlanders (69%) wordt blij van het besparen op vaste lasten. Dat geldt zelfs nog meer voor vrouwen (73%) dan voor mannen (65%). De top 5** van zaken waar Nederlanders het liefst geld op willen besparen, ziet er als volgt uit:

  1. Energiekosten (59%)
  2. Boodschappen (50%)
  3. Abonnementen (44%)
  4. Verzekeringspremie (32%)
  5. Kleding (30%)

Opvallend is dat verzekeringspremies pas op de vierde plek staan, terwijl hier aanzienlijk op bespaard kan worden. Overigens zijn Nederlanders daar redelijk van op de hoogte: één op de drie (36%) denkt geld te kunnen besparen door over te stappen.

Op koopjesjacht!

Om geld te besparen, is het vergelijken van prijzen voor velen stap één. Zeven op de tien (70%) geeft aan prijzen van verschillende aanbieders te vergelijken als ze producten online aanschaffen. Aanbiedingen scoren is ook favoriet: twee derde van de Nederlanders (67%) speurt naar koopjes voordat ze boodschappen gaan doen. Vrouwen kijken vaker naar aanbiedingen (72%) dan mannen (62%).

Nederlander stelt uit

Hoewel we graag geld besparen, lijkt de Nederlander geen haast te hebben met administratieve zaken als verzekeringen vergelijken en eventueel overstappen. Een vijfde (19%) stelt specifiek het overstappen van verzekeraar uit en neemt de verschillende verzekeringen en diensten dus niet jaarlijks onder de loep.

Ron Adams, Head of Marketing & Sales bij Allianz Direct, vertelt: “Uit het onderzoek blijkt dat 29%van de Nederlanders denkt dat overstappen van verzekeraar een tijdrovende klus is, terwijl dit toch makkelijker en sneller gaat dan men denkt. Tegenwoordig kan alles gemakkelijk online en dat geldt ook voor het afsluiten van bijvoorbeeld een woon- en autoverzekering.”

Een concrete tip? “Stel jezelf de vraag hoelang het eigenlijk geleden is dat je bepaalde verzekeringen hebt afgesloten. Is je auto all-risk verzekerd, maar is hij inmiddels al wat ouder? Dan is het wellicht beter om je premie te verlagen, waardoor je per maand minder geld kwijt bent aan je autoverzekering. Verandert de samenstelling van je huishouden, bijvoorbeeld omdat je kind uit huis gaat of gaat samenwonen? Dan is dat een goed moment om je woonverzekering onder de loep te nemen”, aldus Adams.

*Onderzoek uitgevoerd in samenwerking met Team Vier onder 1.359 respondenten, maart 2022.

**De percentages geven aan welk deel van de respondenten deze kostenposten in de top 3 hadden staan.

Contact

  • Fiona Mirrer

    PR & Interne Communicatie 

    fiona.mirrer@allianzdirect.nl | 06-48932492