Laatst bijgewerkt op: 21-11-2023

Bagage kwijt of vertraagd

Bij Allianz Direct geniet je van:

  • Scherpe premie, uitgebreide dekking

  • Kortlopende of Doorlopende verzekering

  • 24/7 SOS hulpverlening

  • Bagage meeverzekerd

  • Aan te vullen met dekking Wintersporten en Risicosporten

Is je bagage kwijt of gestolen? Allianz Direct biedt je een passende vergoeding bij schade of verlies van bagage. Bereken direct je premie voor een reisverzekering, of lees er hier eerst meer over.

Gezin pakt auto in voor vakantie

Koffer kwijt op vakantie, wat kun je doen?

Je kijkt er al weken naar uit en eindelijk is het zover, je zit in het vliegtuig onderweg naar jouw favoriete vakantiebestemming om een paar weken te ontspannen of op avontuur te gaan. Eenmaal aangekomen op je bestemming blijkt dat je koffers nog in Nederland staan, of dat ze zijn kwijtgeraakt. Of nog erger; je bagage wordt na een paar dagen lekker ontspannen ineens gestolen, of je raakt spullen plots kwijt. Wat nu?

Mijn koffer is kwijt, wat nu?

Is je bagage niet vertraagd, maar echt kwijt? Dit kan komen door de luchtvaartmaatschappij waar je mee vliegt, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat je bagage is gestolen tijdens je vakantie. Voor beide situaties zetten we uiteen wat je kunt doen.

Mijn koffer is kwijtgeraakt door mijn luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie

Je bent geland of aangekomen op je bestemming en wat blijkt; je koffer heeft je bestemming (nog) niet gehaald. Bij vertraagde of kwijtgeraakte koffers kun je een aantal stappen ondernemen om het proces zo soepel mogelijk te laten verlopen. Met behulp van tips van het Juridisch Loket kun je het volgende doen wanneer je erachter komt dat jouw koffer kwijt is:

Koffer kwijt: meld het direct bij de luchthaven

Ten eerste is het belangrijk om je probleem op de luchthaven direct te melden. Je ontvangt dan een PIR-formulier, waar je het probleem en belangrijke details kunt meegeven. Ook kun je hier jouw vakantieadres doorgeven, zodat ze je bagage daar kunnen afleveren.

Vervolgens dien je een aanvraag in voor een schadevergoeding bij de luchtvaartmaatschappij. Dit kan online of via een brief. Moet je spullen kopen omdat je bagage is vertraagd? Bewaar de bonnetjes goed en stuur die mee bij je aanvraag voor schadevergoeding.

Hoeveel geld krijg je als je koffer kwijt is?

Hoeveel geld je krijgt als je koffer kwijt is, hangt van een aantal factoren af. Is jouw koffer binnen 21 dagen weer terecht? Claim je kosten dan binnen 21 dagen nadat je je bagage weer hebt. Je claimt dit in eerste instantie bij de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie. Stuur ook je bewaarde bonnetjes mee, samen met het referentienummer van het PIR-formulier en je instapkaart.

Is je bagage na 21 dagen nog steeds niet terecht? Dan is je koffer officieel kwijt.

Nu je koffer "officieel" kwijt is, heb je recht op een vergoeding van je reisorganisatie. Claim je vergoeding daar en geef daarbij bewijs van de ‘schade’. De schade is in dit geval de waarde van jouw koffer en de inhoud van de koffer die dus kwijt is.

Krijg je niet alles van de luchtvaartmaatschappij vergoed? Dan kun je aanspraak maken op je reisverzekering. 

De hoogte van de bagageverzekering van Allianz Direct varieert naar het type reisverzekering met bagagedekking dat je hebt afgesloten. Allianz Direct biedt een Doorlopende Reisverzekering en een Kortlopende Reisverzekering aan, met drie soorten dekkingen om bagage te verzekeren: de Basic, Comfort en Premium verzekering. Bij de Basic verzekering geldt een bagagedekking van maximaal €1.000 per verzekerde. Bij de Comfort reisverzekering is het maximaal verzekerde bedrag €2.000 en voor Premium geldt een maximum van €3.500. Ook is de hoogte van de bagagedekking afhankelijk van het soort bagage dat beschadigd of kwijt raakt. Zo geldt bij digitale of elektrische apparatuur een maximum verzekerd bedrag van respectievelijk €500, €1.000 en €1.750 per verzekerde. Bovendien geldt bij de Premium verzekering standaard €0 eigen risico voor de bagagedekking.

Mijn koffer is gestolen of ik ben mijn koffer zelf kwijtgeraakt tijdens mijn reis

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je koffer kwijt is door een andere oorzaak. Zo kan je koffer gestolen worden tijdens je reis, of kun je ‘m onverhoopt zelf kwijtraken in alle drukte van een onbekend land. In het geval van diefstal kun je gebruik maken van je reisverzekering.

Is je bagage gestolen? Wanneer je te maken krijgt met verlies, beschadiging of diefstal van bagage moet je dit direct melden bij de politie. Dit is niet alleen noodzakelijk om de schade te kunnen verhalen, maar ook om de bagage te kunnen traceren en te retourneren op het moment dat het wordt gevonden. Bij vermissing van vluchtbagage laat je altijd een property irregularity report  (PIR) opstellen door de luchtvaartmaatschappij. Als de bagage beschadigd is, bewaar je wel de defecte spullen. Meld het verlies of de schade bij Allianz Direct, zodat wij de schademelding soepel kunnen afhandelen.

Ben je zelf je koffer kwijtgeraakt zonder dat er sprake is van diefstal? Bij Allianz Direct gaan we ervan uit dat je ook tijdens de vakantie voorzichtig omgaat met je persoonlijke spullen. Er wordt dan ook geen vergoeding uitgekeerd als je de bagage onbeheerd hebt achtergelaten in een ruimte die niet correct is afgesloten of je waardevolle spullen niet in de handbagage maar ruimbagage vervoert. Bij diefstal uit een voertuig geldt bovendien een aantal aanvullende regels. Wanneer bijvoorbeeld kostbare bagage kwijtraakt, vergoeden wij geen kosten als dit wordt gestolen tussen 22:00 uur en 7:00 uur. Leg daarom altijd het tijdstip van de diefstal vast met een politierapport of bewijs van aangifte van de diefstal bij de politie.

Koffer kwijt: check je reisverzekering

Je bagage kwijtraken op vakantie is al vervelend genoeg. Het laatste waar je je dan zorgen om wilt maken, is de vergoeding van je koffers. Met de Reisverzekering van Allianz Direct ben je verzekerd voor schade, verlies of diefstal van bagage, zodat je goed verzekerd op reis gaat.

Sluit direct een reisverzekering af bij Allianz Direct

Wil je meer weten over de voorwaarden bij bagage kwijt en de reisverzekering? Lees hier meer en bereken eenvoudig je voordelige premie.

Familie loopt buiten met kind

Reisverzekering nodig?

Met de Reisverzekering van Allianz Direct profiteer je van SOS hulpverlening, vergoeding voor verloren en vertraagde bagage. Kies uit Basic, Comfort of Premium en ontdek de wereld op jouw manier!

Veelgestelde vragen

Wij maken het je graag zo makkelijk mogelijk. Misschien hebben we jouw vraag al een keer eerder beantwoord. Staat ‘ie hier toch niet tussen? Onze klantenservice helpt je graag.

  • Waarom heb ik een reisverzekering nodig?

    Je denkt er wellicht niet snel aan, maar er kan veel gebeuren als je op reis bent. Stel je arriveert net op bestemming en je koffer is zoek, of je zit in een onbekend land en spreekt de taal niet, maar je hebt dringende hulp nodig omdat je paspoort kwijt is. Dan zijn wij er voor jou!

    De Basic dekking dekt al de meest belangrijke onderdelen zoals SOS hulpverlening en bagage. De Comfort dekking biedt ook dekking voor Medische Kosten en bij de Premium dekking is een ongevallenverzekering standaard inbegrepen. In alle gevallen kun je zelf ook nog aanvullende dekkingen toevoegen, zoals voor Wintersporten en Risicosporten. Zo ga je dus echt op reis zoals jij dat wilt.

  • Wat is er gedekt op mijn reisverzekering?

    Met de reisverzekering van Allianz Direct  verzeker je plotselinge en onverwachte gebeurtenissen tijdens je reis zoals verlies of diefstal van je bagage, noodevacuatie en vertraging tijdens je reis. Wat exact gedekt is hangt af van de gekozen dekking. Dit vind je in de  voorwaarden

  • Hoe lang van tevoren moet ik een reisverzekering afsluiten?

    Je sluit je reisverzekering af minimaal 1 dag voordat je op reis gaat. Wil je gebruik maken van de Reis- en Annuleringsverzekering? Zorg er dan voor dat je je verzekering uiterlijk 14 dagen na het boeken van je reis aanvraagt. 

  • Is een weekendje weg in Nederland ook verzekerd?

    Ja, een meerdaagse reis met verblijf in een accommodatie is gedekt. Tenzij het verblijf op een vaste standplaats is, in dat geval geldt de dekking niet.

  • Heb ik dekking op mijn reisverzekering als ik afreis naar een land waarvoor het reisadvies code groen, geel, oranje of rood is?

    Dekking op bagage of niet corona gerelateerde schades zijn altijd gedekt. In groene of gele gebieden bieden wij in veel gevallen wel dekking voor corona gerelateerde schades. In oranje gebieden bieden we soms dekking voor corona gerelateerde schades en rode gebieden zijn helaas uitgesloten. Check de voorwaarden voor de precieze dekking. 

  • Tot welk bedrag dekt mijn reisverzekering?

    De dekking en bijbehorende vergoeding van je reisverzekering is afhankelijk van de gekozen reisverzekering en eventueel aanvullende dekkingen. De exacte bedragen per dekking vind je terug in de voorwaarden.

     

  • In welke landen ben ik verzekerd?

    In welke landen je verzekerd bent is afhankelijk van de gekozen dekking. Je kunt kiezen tussen 'Europa' of 'Wereldwijd'.

    Europa

    Kies je voor 'Europa' dan ben je verzekerd in de landen van de EU. Hierbij geldt wel dat je alleen verzekerd bent in het geval van een positief reisadvies. Check bij twijfel www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies voor het actuele reisadvies.

    Wereldwijd

    Kies je voor 'Wereldwijd', dan kun je bij de Kortlopende Reisverzekering zelf kiezen voor inclusief óf exclusief de VS en Canada. Bij de Doorlopende Reisverzekering is werelddekking standaard inclusief VS en Canada. Ook hierbij geldt dat je alleen verzekerd bent in het geval van een positief reisadvies. Check bij twijfel www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies voor het actuele reisadvies.

  • Voor hoeveel reisdagen ben ik verzekerd?

    Het maximale aantal reisdagen waarvoor je verzekering geldt, verschilt per reisverzekering:

    • Kortlopende Reisverzekering: 60 dagen
    • Doorlopende Reisverzekering: 65 dagen

    Dit maximale aantal dagen is voor alle gekozen dekkingen - Basic, Comfort of Premium - gelijk en kan niet worden uitgebreid.

  • Is annulering van de reis standaard meeverzekerd?

    De Kortlopende en Doorlopende Reisverzeking van Allianz Direct bieden geen annuleringsdekking. Wel is het mogelijk om een aparte Annuleringsverzekering af te sluiten, of een Reis- en Annuleringsverzekering. Hierin is annulering van de reis vóór vertrek standaard verzekerd. Bij de Comfort en Premium dekking, zijn ook reisonderbreking en vertreksvertraging inbegrepen.

     

  • Is één reisverzekering voor het hele gezin?

    Ja, je kunt de Reisverzekering afsluiten voor het hele gezin. De meeverzekerde(n) worden vermeld op het polisblad. Daarbij beschouwen we een thuiswonend kind of een uitwonend en voltijd studerend kind tot de leeftijd van 30 jaar als 'kind'.

Was dit artikel nuttig?