Vliegveld

November 2023

Drukte op Schiphol en reisverzekering

Schiphol is ook dit jaar weer volop in het nieuws geweest. Best logisch, want het is een van de drukste luchthavens van Europa. Dagelijks vertrekken er ruim 700 vluchten. Vooral op vrijdag, zaterdag en zondag vertrekken en landen de meeste vakantiegangers. En door die drukte kan Schiphol het soms niet zo goed aan. Mede door personeelstekort kunnen vluchten geannuleerd of vertraagd zijn. Dit kan ook gevolgen hebben voor jouw vakantie. In deze blog lees je meer over wat jouw verzekering voor jou kan betekenen.

Wat te doen als je je bagage kwijt bent?

Nieuwe kleding om leuke foto’s te maken, je werklaptop omdat je nog online meetings hebt, die mooie dure camera om het landschap vast te leggen; allemaal spullen die je mee zou kunnen nemen naar je vakantiebestemming. Maar wat als je bagage nooit aankomt? In zo’n geval kan je je reisverzekering gebruiken. Als je je bagage hebt meeverzekerd heb je recht op een vergoeding voor kleding en toiletartikelen voor de eerste dagen. Erg handig, want dan kan je direct je belangrijke spullen inkopen.

De hoogte van deze vergoeding hangt af van hoe je de dekking hebt afgesloten. Belangrijk om te weten is dat je op het vliegveld moet vragen naar een formulier genaamd Property Irregularity Report. Dit is een bewijs dat je aangifte hebt gedaan zodat het personeel op zoek kan gaan naar je verdwenen bagage. Als het toch niet gevonden kan worden, kan je een claim indienen op je reisverzekering. Dit kan ook als je bagage beschadigd is aangekomen. Hiervoor kan je hetzelfde formulier gebruiken en dient het als bewijs dat je aangifte hebt gedaan van de beschadiging. Het is handig om zo’n formulier vooraf in je telefoon te zetten zodat je het niet ter plekke nog hoeft op te zoeken.

Vlucht vertraagd of geannuleerd?

Helaas komt het wel eens voor dat je vlucht vertraging oploopt of zelfs helemaal geannuleerd wprdt. Ook in zulke gevallen is het goed om te weten wat je rechten zijn als passagier en als verzekeringsnemer. Het is handig om vooraf de website en de app van Schiphol goed in de gaten te houden. Daar worden updates gedeeld over de geannuleerde vluchten en de alternatieven die worden geboden. In sommige gevallen kan Schiphol de kosten dekken maar afhankelijk van hoeveel uur je later aankomt, kan ook je verzekering je helpen aan een vergoeding.

Wie vergoedt de kosten van mijn gehuurde auto?

Heb je een auto of een huisje gehuurd, maar wordt je vlucht geannuleerd? Wie vergoedt dan eigenlijk die kosten? Wellicht je reisorganisatie of Schiphol zelf! Houd het nieuws goed in de gaten en de websites van je reisorganisaties. Je verzekering biedt hier namelijk geen vergoeding voor.

Ook als je bijvoorbeeld je vlucht mist doordat je te lang in de rij moest staan wegens de drukte, is voor een verzekeraar helaas geen reden om een vergoeding te bieden. Misschien wel voor het reisbureau, de touroperator of vervoersmaatschappij! Check het dus altijd vooraf op de websites. Ben je op nog op zoek naar een reisverzekering met een scherpe premie én goede voorwaarden? Check dan direct de Reisverzekering van Allianz Direct!

Familie loopt buiten met kind

Reisverzekering nodig?

Met de Reisverzekering van Allianz Direct profiteer je van SOS hulpverlening, vergoeding voor verloren en vertraagde bagage. Kies uit Basic, Comfort of Premium en ontdek de wereld op jouw manier!

Was dit artikel nuttig?