Waterstofauto tanken

23 mei 2023

Een waterstofauto: hoe werkt dat?

Terwijl de elektrische auto steeds meer ingeburgerd raakt, wordt er hard gewerkt aan een heel nieuw type auto: de waterstofauto. Een auto die bijna geen CO2 uitstoot, omdat er alleen maar water uit de uitlaat komt. 

Maar wat is een waterstofauto eigenlijk? Waarom is waterstof zo duurzaam en zien we straks helemaal geen benzine-, diesel- en elektrische auto’s meer? 

Wat is waterstof? 

Laten we beginnen bij de basis. Wat is waterstof precies? Waterstof is een extreem licht gas dat niet in natuurlijke vorm op aarde voorkomt. Het moet uit water geproduceerd worden, en dit gebeurt op verschillende manieren – aangeduid met de kleuren groen, grijs en blauw: 

  • Groene waterstof: Het gas wordt gemaakt met behulp van duurzame energie, waardoor er bij de productie geen CO2 vrijkomt (deze methode wordt ook wel ‘elektrolyse’ genoemd).  
  • Grijze waterstof: Het gas wordt gemaakt met bijvoorbeeld olie, gas of steenkool. Voor elke kilo waterstof komt er met deze methode 7 kilo CO2 vrij.
  • Blauwe waterstof: Bij de productie van grijze waterstof wordt de vrijgekomen CO2 voor 80-90% opgevangen en onder de grond opgeslagen. 

Waterstof heeft veel potentie, maar helaas is 99% van de in Nederland geproduceerde waterstof nog grijs – en dus niet duurzaam. Bij de gewenste ‘nul CO2-uitstoot' zijn we daarom nog niet, maar ook met de huidige grijze waterstof en grijsgroene stroom stoot een waterstofauto over de hele levensduur minder CO2 uit dan een benzineauto. Gaan we in de toekomst meer groene waterstof produceren, dan kan waterstof een extreem duurzame energiebron en brandstof worden. 

Hoe werkt een waterstofauto? 

In 2013 verscheen de Hyundai ix35 Fuel Cell op de markt: de allereerste waterstofauto in Nederland. Ondertussen zijn we alweer een paar modellen verder, maar blijft Hyundai voorloper op het gebied van waterstofauto’s - nu met de iets bekendere XENO

Maar hoe werkt zo’n waterstofauto eigenlijk? De bovenstaande waterstofauto’s hebben een waterstoftank en een brandstofcel. In de brandstofcel wordt waterstof uit de tank in contact gebracht met zuurstof uit de buitenlucht. Samen vormen de stoffen in een chemische reactie zowel water als een flinke hoeveelheid energie. Deze energie wordt vervolgens gebruikt om de elektromotor van de auto te laten draaien. 

De voordelen 

Wat zijn nu de voordelen van een waterstofauto? Naast duurzaamheid (bij groene waterstof) heeft de waterstofauto ook voor de gebruiker verschillende voordelen: 

  • Het tanken van waterstof gaat snel! Binnen een paar minuten ben je klaar, net als bij een benzine- of dieselauto. 
  • Met een volle tank kun je verder rijden dan met een volle accu van een elektrische auto. 
  • Met een emissievrije auto hoef je geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Dit scheelt ieder jaar zeker een paar honderd euro.
  • Een waterstofauto heeft geen accu, wat de CO2-uitstoot flink verlaagt en zorg voor minder vervuilend afval wanneer de auto naar de sloop mag.  

De nadelen 

Naast voordelen heeft de waterstofauto helaas ook nadelen, die grotendeels samenhangen met het vroege stadium van deze auto’s. Om een paar voorbeelden te noemen: 

  • Waterstofauto’s zijn duur in aanschaf. In 2023 betaal je voor een waterstofauto zo’n €65.000 tot €75.000. 
  • Er zijn in Nederland nog maar weinig plekken om waterstof te tanken. Weten waar je wel terecht kunt? Dat zie je op deze interactieve kaart. 
  • De prijzen van waterstof liggen relatief hoog en met elektrisch rijden ben je stukken goedkoper uit. 
  • Er is meer energie nodig om waterstof te maken, dan dat er vrijkomt in de brandstofcel. Bij groene waterstof is een waterstofauto dus wel duurzaam, maar niet energiezuinig.  

Daarnaast wordt – zoals eerder gezegd – zo’n 99% van de waterstof in Nederland nog op een vervuilende manier geproduceerd. Terwijl de potentie er zeker is, zijn waterstofauto’s in 2023 dus nog niet zo duurzaam als ze zouden kunnen zijn.  

De auto van de toekomst 

Is de waterstofauto de auto van de toekomst? Voorlopig hebben waterstofauto’s nog veel nadelen, maar de ontwikkelingen zijn het volgen waard. Zo bedachten studenten van de TU Delft een concept voor de ‘meest efficiënte waterstofauto ter wereld’. De auto zou volgens de studenten 100 keer zuiniger moeten zijn dan stadsauto’s op fossiele brandstof rijden. 

Ondertussen staat de bouw van de allereerste groene waterstoffabriek in Nederland op de planning. In 2031 moet de fabriek volgens de planning klaar zijn voor gebruik. 

Spannende ontwikkelingen, waarvan er ongetwijfeld nog veel meer volgen. Wij blijven het nieuws op de voet volgen, en wie weet: misschien verzeker jij binnenkort wel je waterstofauto bij Allianz Direct.  

Was dit artikel nuttig?

Vrouw thuis met krant

Stop met vergelijken, begin met besparen

Goedkope autoverzekering nodig? Bereken je premie en vind de autoverzekering die bij jou, je auto én je portemonnee past.