
28 november 2025
Gestolen spullen op vakantie: wat moet je doen?
Nederlanders zijn dol op reizen. Bijna allemaal brengen we wel eens een weekje in het buitenland door, op zoek naar rust of avontuur. Maar wat als de vakantie toch niet zo loopt als gepland? Wat als je koffers verdwijnen, een zakkenroller toeslaat of je handtas plotseling van een tafel wordt gegrist op het terras?
In deze blog leer je alles over diefstal op vakantie. Lees verder voor 6 tips om vervelende situaties te voorkomen en handige stappenplannen voor wanneer je toch slachtoffer bent geworden.
Gestolen tas of koffer
Stel, je komt aan op je vakantiebestemming en je tas is weg. Op het vliegveld, in de trein of in de bus heeft een dief toegeslagen. Is jou dit overkomen? Doorloop dan de volgende stappen:
- Breng je reisorganisatie, accommodatie of vervoersmaatschappij binnen 24 uur op de hoogte. Bel ook alvast je reisverzekeraar. Zij zijn dan vast op de hoogte en kunnen je ook helpen met de vervolgstappen.
- Doe in elk geval bij de lokale politie aangifte van diefstal van je bagage en bewaar het proces-verbaal. De meeste verzekeraars vergoeden je gestolen spullen alleen als je aangifte hebt gedaan.
- Controleer de voorwaarden van je reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij en neem de juiste stappen voor het melden van verdwenen of gestolen spullen. Is je koffer bijvoorbeeld op het vliegveld of busstation verdwenen, dan kan het zijn dat je via hen een bedrag krijgt uitgekeerd.
- Heb je geen vergoeding van je reisorganisatie of vervoersmaatschappij gekregen? Neem dan contact op met je reisverzekeraar. Vul het schadeformulier in, zodat jouw verzekeraar je schade kan behandelen. Met de juiste documentatie krijg je hoogstwaarschijnlijk alsnog een bedrag terug.
Tip! Is je tas of koffer kwijtgeraakt op het vliegveld? Vul dan een PIR-formulier in en vraag een schadevergoeding aan bij de luchtvaartmaatschappij. Na 21 dagen is je bagage officieel ‘kwijt’ en krijg je waarschijnlijk een bedrag uitgekeerd. Is dit niet het geval? Meld de schade dan bij je Reisverzekering.
Gestolen mobiel
Mobiele telefoons zijn hét doelwit van veel zakkenrollers. Wat moet je doen als ook jij slachtoffer bent geworden van een telefoondief? Met deze stappen bescherm je je gegevens en ben je zo snel mogelijk weer online:
- Neem contact op met je telefoonmaatschappij om je simkaart te blokkeren. Vaak kun je dit ook zelf online regelen. Zie bijvoorbeeld Odido, Vodafone, KPN.
- Probeer je telefoon te traceren en – wanneer mogelijk – blokkeren. In de instructies van Apple en Android lees je precies hoe je dit werkt.
- Doe aangifte van diefstal bij de lokale politie en bewaar je proces-verbaal. Bij de meeste verzekeraars krijg je alleen een vergoeding voor je gestolen spullen als je aangifte hebt gedaan.
- Controleer je bankrekening. De kans is klein, maar criminelen zouden via je telefoon toegang kunnen krijgen tot je internetbankieren. Is er iets afgeschreven? Neem dan direct contact op met je bank en blokkeer je account.
- Meld de diefstal bij je Reisverzekering.
- Zorg voor een vervangende telefoon en/of laat familie en vrienden weten dat je tijdelijk offline (of via een ander nummer te bereiken) bent.
Gestolen reisdocumenten
Een gestolen telefoon is vervelend, maar een gestolen paspoort of visum is waarschijnlijk nog vervelender. Wat kun je doen als jou dit toch overkomt?
Doe aangifte bij de lokale politie en bewaar het proces verbaal. In sommige situaties ben je verplicht aangifte te doen, zonder aangifte krijg je anders geen vergoeding. Het is dus zeker aan te raden om altijd aangifte te doen bij diefstal.
- Vul bij de Nederlandse ambassade of het Nederlands consulaat een verklaring vermissing reisdocument (C2-formulier) in. Zo voorkom je dat er misbruik wordt gemaakt van jouw documenten.
- Bekijk op de website van Nederland Wereldwijd of je een noodpaspoort nodig hebt. Is dit het geval? Hier lees je precies hoe de aanvraag op jouw bestemming verloopt. Een noodpaspoort is een tijdelijk reisdocument dat je gedurende één reis kunt gebruiken.
- Bewaar alle bonnetjes en bewijzen van de kosten die je hebt gemaakt en dien deze in bij je Reisverzekering.
- Neem contact op met je verzekeraar. Wij helpen je bij het regelen van vervangende documenten en indien nodig het wijzigen van je reisplannen. Ook krijg je zo een goed beeld van welke kosten je kunt verwachten en wat er gedekt is.
Hoef je 5 weken niet op reis? Dan heb je voldoende tijd om een nieuw paspoort aan te vragen. Neem in dat geval zo snel mogelijk contact op met de Nederlandse ambassade of het Nederlands consulaat om een afspraak te maken.
Gestolen bankpas
Als laatste de gestolen bankpas. Portemonnee gestolen en pasjes weg? Volg dan in ieder geval de volgende stappen:
- Blokkeer je bankpassen zo snel mogelijk (online of telefonisch) en meld het bij de bank als er geld is verdwenen. Vaak krijg je het verloren bedrag terug van de bank.
- Doe binnen 24 uur aangifte bij de lokale politie. Dit is niet verplicht, maar wel verstandig.
- Vraag via je bank ‘emergency cash’ aan. Meestal verloopt de aanvraag telefonisch en kun je het aangevraagde geldbedrag dezelfde dag nog ophalen bij het dichtstbijzijnde ophaalpunt. Wordt het bedrag naar Western Union gestuurd? De wereldwijde locaties van deze dienstverlener vind je hier.
Voorkomen is beter dan genezen
Slim omgaan met je spullen kan veel problemen voorkomen. Een slotje op je koffer en een goed afgesloten handtas zijn logisch, maar denk ook aan deze tips:
- Gebruik een kluis: bewaar paspoorten, sieraden en contant geld veilig op je hotelkamer of appartement zodat je dit niet mee naar buiten hoeft te nemen.
- Let op zakkenrollers: ze gebruiken afleidingstactieken zoals botsen, vragen om de weg of morsen koffie over je heen. Wees alert en informeer bij je bestemming naar bekende trucs.
- Geen waardevolle spullen in de auto: laat zo min mogelijk zichtbare spullen achter. Moet het toch? Verstop het onder de hoedenplank en neem het snel weer mee.
- Belangrijke nummers bij de hand: noteer alarmnummers en telefoonnummers van vrienden/familie voor noodgevallen.
- Beveilig je telefoon: gebruik een sterke toegangscode en zet ‘Find my phone’ aan.
- Geen adreslabels: gebruik liever je telefoonnummer op bagagelabels, zodat je gebeld kunt worden als iets gevonden wordt.
- Verdeel je spullen: spreid kleding en bankpassen over meerdere tassen. Zo heb je altijd een backup als er iets kwijt raakt.
Tip: blijf alert, vertrouw je gevoel en neem liever iets te veel voorzorgsmaatregelen dan te weinig. Zo voorkom je stress én een bezoek aan het politiebureau.
Reisverzekering
We noemden het hierboven al kort: meestal kun je bij gestolen spullen een beroep doen op je Reisverzekering. Sluit je bij Allianz Direct een Reisverzekering af? Dan is je bagage verzekerd voor een maximumbedrag van €1.000 (Basic) €2.000 (Comfort) of €3.500 (Premium).
Daarnaast staan we altijd voor je klaar in stressvolle tijden. Heb je bijvoorbeeld een noodpaspoort nodig terwijl je al op reis bent? Dan helpen wij je door het aanvraagproces heen.
Interesse? Lees verder voor meer over onze Reisverzekering of bereken je premie binnen 20 seconden.
Let op! Natuurlijk stellen we wel een paar voorwaarden voor het vergoeden van je gestolen spullen. Zo zijn je spullen niet gedekt wanneer je deze onbeheerd hebt achtergelaten, of ’s nachts in de auto hebt laten liggen. Benieuwd naar alle voorwaarden? Die vind je hier.

Was dit artikel nuttig?
Nog niet uitgelezen?
Een meerdaagse wandeltocht voorbereiden
Nijmeegse Vierdaagse of een paar dagen de natuur in? Training, uitrusting en routes: lees hier hoe je je avontuur optimaal voorbereid.
Reisverzekering voor festivals
Festival of evenement op de planning? Met een goede reisverzekering voorkom je vervelende financiële verrassingen. Welke reisverzekeringen heb je nodig? Lees snel verder!