Stel op vakantie in stad

2 oktober 2023

Gestolen spullen op vakantie: wat moet je doen?

Nederlanders zijn dol op reizen. Bijna allemaal brengen we wel eens een weekje in het buitenland door, op zoek naar rust of avontuur. Maar wat als de vakantie toch niet zo loopt als gepland? Wat als je koffers verdwijnen, een zakkenroller toeslaat of je handtas plotseling van een tafel wordt gegrist op het terras?

In deze blog leer je alles over diefstal op vakantie. Lees verder voor 6 tips om vervelende situaties te voorkomen en handige stappenplannen voor wanneer je toch slachtoffer bent geworden.

Gestolen tas of koffer

Stel, je komt aan op je vakantiebestemming en je tas is weg. Op het vliegveld, in de trein of in de bus heeft een dief toegeslagen. Is jou dit overkomen? Doorloop dan de volgende stappen:

  1. Breng je reisorganisatie, accommodatie of vervoersmaatschappij binnen 24 uur op de hoogte. Bel ook alvast je reisverzekeraar. Zij zijn dan vast op de hoogte en kunnen je ook helpen met de vervolgstappen.
  2. Doe in elk geval bij de lokale politie aangifte van diefstal van je bagage en bewaar het proces-verbaal. De meeste verzekeraars vergoeden je gestolen spullen alleen als je aangifte hebt gedaan.
  3. Controleer de voorwaarden van je reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij en neem de juiste stappen voor het melden van verdwenen of gestolen spullen. Is je koffer bijvoorbeeld op het vliegveld of busstation verdwenen, dan kan het zijn dat je via hen een bedrag krijgt uitgekeerd.
  4. Heb je geen vergoeding van je reisorganisatie of vervoersmaatschappij gekregen? Neem dan contact op met je reisverzekeraar. Vul het schadeformulier in, zodat jouw verzekeraar je schade kan behandelen. Met de juiste documentatie krijg je hoogstwaarschijnlijk alsnog een bedrag terug.

Tip! Is je tas of koffer kwijtgeraakt op het vliegveld? Vul dan een PIR-formulier in en vraag een schadevergoeding aan bij de luchtvaartmaatschappij. Na 21 dagen is je bagage officieel ‘kwijt’ en krijg je waarschijnlijk een bedrag uitgekeerd. Is dit niet het geval? Meld de schade dan bij je Reisverzekering.

Gestolen mobiel

Mobiele telefoons zijn hét doelwit van veel zakkenrollers. Wat moet je doen als ook jij slachtoffer bent geworden van een telefoondief? Met deze stappen bescherm je je gegevens en ben je zo snel mogelijk weer online:

  1. Neem contact op met je telefoonmaatschappij om je simkaart te blokkeren. Vaak kun je dit ook zelf online regelen. Zie bijvoorbeeld Odido, Vodafone, KPN.
  2. Probeer je telefoon te traceren en – wanneer mogelijk – blokkeren. In de instructies van Apple en Android lees je precies hoe je dit werkt.
  3. Doe aangifte van diefstal bij de lokale politie en bewaar je proces-verbaal. Bij de meeste verzekeraars krijg je alleen een vergoeding voor je gestolen spullen als je aangifte hebt gedaan.
  4. Controleer je bankrekening. De kans is klein, maar criminelen zouden via je telefoon toegang kunnen krijgen tot je internetbankieren. Is er iets afgeschreven? Neem dan direct contact op met je bank en blokkeer je account.
  5. Meld de diefstal bij je Reisverzekering.
  6. Zorg voor een vervangende telefoon en/of laat familie en vrienden weten dat je tijdelijk offline (of via een ander nummer te bereiken) bent.

Gestolen reisdocumenten

Een gestolen telefoon is vervelend, maar een gestolen paspoort of visum is waarschijnlijk nog vervelender. Wat kun je doen als jou dit toch overkomt?

Doe aangifte bij de lokale politie en bewaar het proces verbaal. In sommige situaties ben je verplicht aangifte te doen, zonder aangifte krijg je anders geen vergoeding. Het is dus zeker aan te raden om altijd aangifte te doen bij diefstal.

  1. Vul bij de Nederlandse ambassade of het Nederlands consulaat een verklaring vermissing reisdocument (C2-formulier) in. Zo voorkom je dat er misbruik wordt gemaakt van jouw documenten.
  2. Bekijk op de website van Nederland Wereldwijd of je een noodpaspoort nodig hebt. Is dit het geval? Hier lees je precies hoe de aanvraag op jouw bestemming verloopt. Een noodpaspoort is een tijdelijk reisdocument dat je gedurende één reis kunt gebruiken.
  3. Bewaar alle bonnetjes en bewijzen van de kosten die je hebt gemaakt en dien deze in bij je Reisverzekering.
  4. Neem contact op met je verzekeraar. Wij helpen je bij het regelen van vervangende documenten en indien nodig het wijzigen van je reisplannen. Ook krijg je zo een goed beeld van welke kosten je kunt verwachten en wat er gedekt is.

Hoef je 5 weken niet op reis? Dan heb je voldoende tijd om een nieuw paspoort aan te vragen. Neem in dat geval zo snel mogelijk contact op met de Nederlandse ambassade of het Nederlands consulaat om een afspraak te maken.

Gestolen bankpas

Als laatste de gestolen bankpas. Portemonnee gestolen en pasjes weg? Volg dan in ieder geval de volgende stappen:

  1. Blokkeer je bankpassen zo snel mogelijk (online of telefonisch) en meld het bij de bank als er geld is verdwenen. Vaak krijg je het verloren bedrag terug van de bank.
  2. Doe binnen 24 uur aangifte bij de lokale politie. Dit is niet verplicht, maar wel verstandig.
  3. Vraag via je bank ‘emergency cash’ aan. Meestal verloopt de aanvraag telefonisch en kun je het aangevraagde geldbedrag dezelfde dag nog ophalen bij het dichtstbijzijnde ophaalpunt. Wordt het bedrag naar Western Union gestuurd? De wereldwijde locaties van deze dienstverlener vind je hier.

Voorkomen is beter dan genezen

Net als bij alle vervelende verrassingen geldt ook hier: voorkomen is beter dan genezen. Het gebruiken van een slotje op je koffer en het goed afsluiten van je handtas zijn no-brainers. Maar heb je ook al aan het volgende gedacht?

  • Let op de trucs van zakkenrollers: wist je dat veel zakkenrollers afleidingsmanoeuvres gebruiken? Ze botsen tegen je aan, vragen de weg of morsen hun koffie over je heen. Bereid jezelf voor op verdacht gedrag en vraag op je vakantiebestemming eens naar de bekendste trucs van dat moment.
  • Geen spullen in de auto: parkeer je auto altijd in het zicht en laat zo min mogelijk spullen in de auto liggen. Moet je toch tijdelijk iets achterlaten? Verstop dit dan onder de hoedenplank en neem het zo snel mogelijk weer met je mee. Spullen die zichtbaar in de auto zijn achtergelaten worden door verzekeraars vaak niet gedekt. Hetzelfde geldt voor spullen die tussen 22.00 uur en 07.00 uur zijn gestolen.
  • Sla belangrijke nummers op: hou een briefje bij je met belangrijke nummers. Denk aan alarmnummers en de telefoonnummers van vrienden en familie. Mocht je telefoon gestolen worden, dan kun je deze mensen en instanties nog bereiken.
  • Beveilig je telefoon: gebruik een beveiligingscode (en niet 0000 of 1234). Zo heeft een eventuele telefoondief niet direct toegang tot al je gegevens. Stel ook de ‘find my phone’-functie in, zodat de politie je (in geval van nood) kan helpen bij het vinden van je spullen.
  • Gebruik geen adreslabels: door tassen en koffers met adreslabels op te sporen, weten inbrekers dat je niet thuis bent. Hier maken ze slim gebruik van! Zet in plaats daarvan je telefoonnummer op het label, zodat je gebeld kunt worden wanneer je bagage is gevonden.
  • Verdeel belangrijke spullen: zorg voor een set kleding in iedere tas of koffer en verdeel ook bankpassen – voor zover mogelijk – tussen meerdere tassen en zakken. Raakt één van je tassen kwijt, dan heb je altijd nog een setje schone kleding over.

Gelukkig zijn de meeste problemen met voldoende alertheid te voorkomen. Blijf helder, let op verdacht gedrag en neem altijd het zekere voor het onzekere. Beter iets te voorzichtig dan een middagje op het politiebureau.

Reisverzekering

We noemden het hierboven al kort: meestal kun je bij gestolen spullen een beroep doen op je Reisverzekering. Sluit je bij Allianz Direct een Reisverzekering af? Dan is je bagage verzekerd voor een maximumbedrag van €1.000 (Basic) €2.000 (Comfort) of €3.500 (Premium).

Daarnaast staan we altijd voor je klaar in stressvolle tijden. Heb je bijvoorbeeld een noodpaspoort nodig terwijl je al op reis bent? Dan helpen wij je door het aanvraagproces heen.

Interesse? Lees verder voor meer over onze Reisverzekering of bereken je premie binnen 20 seconden.

Let op! Natuurlijk stellen we wel een paar voorwaarden voor het vergoeden van je gestolen spullen. Zo zijn je spullen niet gedekt wanneer je deze onbeheerd hebt achtergelaten, of ’s nachts in de auto hebt laten liggen. Benieuwd naar alle voorwaarden? Die vind je hier.

Familie loopt buiten met kind

Reisverzekering nodig?

Met de Reisverzekering van Allianz Direct profiteer je van SOS hulpverlening, vergoeding voor verloren en vertraagde bagage. Kies uit Basic, Comfort of Premium en ontdek de wereld op jouw manier!

Was dit artikel nuttig?