Autoverzekering wijzigen doe je zo!
Wil je iets aan je autoverzekering wijzigen? Bijvoorbeeld als je verhuisd bent of een dekking wilt wijzigen, of wanneer je je huidige auto gaat vervangen voor een andere auto. Bij Allianz Direct kun je dagelijks eenvoudig en snel wijzigingen doorvoeren via Mijn Account. Om dit te doen log je in op Mijn Account en kies je bij Mijn Verzekeringen. Vouw het overzicht uit door op Verzekering beheren te klikken en kies voor de optie Dekking aanpassen om de dekking aan te passen, of kies voor Auto wijzigen om je auto te vervangen voor een andere auto. Dit kun je allemaal zelf regelen:
- Je auto vervangen
- Een tweede auto toevoegen
- Je hoofddekking verlagen of aanvullende dekkingen wijzigen
- Je eigen risico verhogen
- Je kilometrage aanpassen
- Je verzekering opzeggen of pauzeren
Je autoverzekering tijdelijk pauzeren
Staat je auto in de winter in de garage of heb je deze verkocht en ben je op zoek naar een nieuwe? Dan is het interessant om de verzekering tijdelijk te pauzeren. Dit heet schorsen. Je regelt het pauzeren of schorsen van je verzekering in Mijn Account. Je kunt je verzekering 1 keer per verzekeringsjaar voor maximaal zes maanden pauzeren. Bij schorsing:
- Betaal je geen premie over de geschorste periode
- Bouw je nog gewoon schadevrije jaren op
- Verzeker je de auto weer met één druk op de knop
Schorsen kan voor maximaal 6 maanden. Verzeker je binnen deze periode geen nieuwe auto? Dan stoppen we je verzekering en handelen alles netjes af. Je loopt met een schorsing dus geen enkel risico. Let op: vergeet je auto niet ook bij de RDW te schorsen, anders ben je nog steeds verplicht om deze te verzekeren.
Je kunt je dekking ook verlagen. Check hier onze autoverzekeringen:
Schade aan anderen
Hulp bij schade
Schade aan anderen
Hulp bij schade
Brand en explosie
Inbraak en diefstal
Storm, hagel en overstroming
Dieren
Ruitschade
Schade aan anderen
Hulp bij schade
Brand en explosie
Inbraak en diefstal
Storm, hagel en overstroming
Dieren
Ruitschade
Aanrijding
Vandalisme
Autoverzekering bij Allianz Direct opzeggen
We zien je natuurlijk liever niet vertrekken, maar als je jouw autoverzekering wilt opzeggen maken we het je wel zo makkelijk mogelijk. Wil je jouw autoverzekering opzeggen? Dit regel je makkelijk zelf in Mijn Account. Je vindt de opzegoptie bij Mijn Verzekeringen. Kom je er niet uit? Dan helpen we je graag telefonisch verder via 010 - 300 6540.
Goed om te weten!
Als je jouw autoverzekering opzegt, loopt je verzekering om 23:59 op de gekozen opzegdatum af. Het is wettelijk verplicht om je auto te verzekeren, dus zorg ervoor dat je voor het opzeggen van je autoverzekering een nieuwe autoverzekering afsluit zodra je huidige verzekering afloopt, om een boete te voorkomen. Verkoop je jouw auto? Zeg de verzekering dan pas op als de verkoop rond is en per de datum dat de auto van eigenaar verandert.
Was dit artikel nuttig?
Veelgestelde vragen
Wij maken het je graag zo makkelijk mogelijk. Misschien hebben we jouw vraag al eens beantwoord. Staat 'ie er toch niet tussen? Dan helpen we je graag via de chat verder.
Hoe kan ik mijn verzekering opzeggen?
Natuurlijk zien we je niet graag vertrekken, maar we maken het je wel zo makkelijk mogelijk. Zo kun je dagelijks opzeggen en is er geen opzegtermijn. Je regelt dit via Mijn Account. Je vindt de opzegoptie bij Mijn Verzekeringen.
Was dit artikel nuttig?
Ik heb een nieuwe auto gekocht. Hoe geef ik dit door?
Mijn nieuwe auto vervangt de oude
Log ook dan in op Mijn Account en kies bij Mijn Verzekeringen voor de optie Auto wijzigen. Nadat je hebt bevestigd dat je de juiste verzekering hebt gekozen, kies je voor de optie Verzekerde auto aanpassen. Doorloop de stappen en verzeker je nieuwe auto. Je schadevrije jaren worden automatisch overgenomen en de verzekering van je oude auto zetten we stop.
Vervangt de nieuwe auto niet jouw huidige auto?
Voor de nieuwe auto vraag je een verzekering aan via Mijn Account. Log in en scroll naar beneden. Klik op het plusje voor Heb je nog een andere auto? en verzeker je nieuwe auto.
Zijn beide auto's verzekerd op de dag dat ik mijn kenteken wijzig?
Heb je een nieuwe auto gekocht en ruil je de oude op dezelfde dag in? Qua verzekering loopt dit soepel in elkaar over. Je bent met de oude auto verzekerd totdat de auto op naam van de koper staat en de nieuwe auto is verzekerd zodra deze op jouw naam staat.
Heb je de meldcode al? Dan kun je je auto alvast aanpassen via Mijn Account. Kies hier voor de optie Verzekerde auto aanpassen en doorloop de stappen.
Ik heb de verkeerde schadevrije jaren opgegeven. Hoe pas ik dit aan?
Start dan een chat met ons. Rechtonderin op deze pagina. Wij kijken samen met jou hoe we je schadevrije jaren het beste kunnen aanpassen. We zitten doordeweeks voor je klaar tussen 8.30 uur en 21.00 uur en op zaterdag tussen 9.00 uur en 17.00 uur. Buiten openingstijden zie je de chatoptie niet.
Kan ik mijn autoverzekering tijdelijk pauzeren?
Ja, je kunt je verzekering 1 keer per verzekeringsjaar voor maximaal zes maanden pauzeren. Het voordeel is dat je tijdens deze pauze niets hoeft te betalen, maar je wel schadevrije jaren blijft opbouwen. Regel dit in Mijn Account en vul de datum in waarop je wilt pauzeren.
Heb je vooruit betaald? Dan houden we de betaalde premie even vast. Dit verrekenen we direct zodra je je verzekering weer opstart.
Ik verwacht komend jaar meer of minder kilometers te gaan rijden. Hoe pas ik dit aan?
Log in, scroll naar beneden en ga naar Mijn verzekeringen. Kies de verzekering die je aan wilt passen. Vouw het overzicht uit door op Meer details te klikken. Kies de optie Dekking wijzigen, daarna bevestig je de auto die je aan wil passen.
Kies voor ik wil mijn verzekering wijzigen. Dan zie je in een scherm waar je kan kiezen tussen de WA, Beperkt Casco en de Allrisk verzekering. Scroll zonder te klikken, helemaal naar beneden en daar vind je de gegevens over de hoofdbestuurder en het aantal kilometers per jaar. Pas het aantal aan door op het potloodje te klikken. Kies het juiste aantal kilometers per jaar en kies Opslaan en herberekenen. Doorloop alle stappen en je verzekering is aangepast. Je krijgt gelijk een mail met je wijziging.
Heb jij al een voorstel gehad voor het nieuwe verzekeringsjaar?
Dan kun je de verzekering via Mijn Account ook aanpassen, alleen niet per morgen. Je wijziging gaat dan in op de eerste dag van het nieuwe verzekeringsjaar.
Hoe kan ik de bestuurder wijzigen op mijn autoverzekering?
Log in en ga naar Verzekering beheren. Klik vervolgens op Dekking aanpassen, dan kom je in een scherm waar je kan kiezen tussen de WA, Beperkt Casco en de Allrisk verzekering. Klik hier niet op maar scroll helemaal naar beneden en daar vind je de gegevens over de hoofdbestuurder en het aantal kilometers per jaar dat je nu zou rijden. Door op het potloodje te klikken kun je dit aantal aanpassen. Pas de hoofdbestuurder aan en kies Opslaan en herberekenen. Doorloop alle stappen en je verzekering is aangepast. Je krijgt meteen van ons een mail met je wijziging.
Let op, door de hoofdbestuurder te wijzigen bouwt de bestuurder nog geen schadevrije jaren op. Dat kan alleen de verzekeringsnemer. Als je dat wel wilt, kun je een nieuwe verzekering op naam van de nieuwe bestuurder aanvragen zodat hij of zij de verzekeringsnemer wordt. Aan je partner zou je ook schadevrije jaren kunnen overdragen. Lees hier meer over het overdragen van schadevrije jaren.
Heb jij al een voorstel gehad voor het nieuwe verzekeringsjaar?
Dan kun je de verzekering via Mijn Account ook aanpassen, alleen niet per morgen. Je wijziging gaat dan in op de eerste dag van het nieuwe verzekeringsjaar. Wil je zolang niet wachten? Laat het ons weten via de chat, dan passen wij het voor je aan.
Mijn verzekering is gepauzeerd. Hoe kan ik mijn auto weer verzekeren?
Je kan je verzekering weer activeren in Mijn Account en kies bij de acties voor Heractiveren. Doorloop de stappen en je bent vanaf morgen weer verzekerd!
Ik heb mijn verzekering aangepast, maar ik wil dit ongedaan maken. Hoe los ik dit op?
Geef je aanpassingen aan ons door via een chatbericht, rechtsonderin je scherm. We zitten doordeweeks voor je klaar tussen 8.30 uur en 21.00 uur en op zaterdag tussen 9.00 uur en 17.00 uur. Buiten openingstijden zie je de chatoptie niet.
Ik ben het niet eens met de schadevrije jaren die mijn vorige verzekeraar heeft doorgegeven. Wat kan ik doen?
Vanwege de Wet bescherming persoonsgegevens mogen wij geen contact opnemen met je vorige verzekeraar. Doe dit zelf door deze stappen te volgen:
- Vraag je vorige verzekeraar naar je schadevrije jaren.
- Klopt dit aantal niet? Vraag dan of de verzekeraar de juiste informatie in Roy-data wil zetten.
- Check na 14 dagen of het juiste aantal in Roy-data staat.
- Vraag je vorige verzekeraar naar je schadevrije jaren.
Hoe kan ik de dekking wijzigen van mijn verzekering?
Je kunt een aantal zaken aan je dekking wijzigen. Dit doe je grotendeels zelf via Mijn Account, of met behulp van een medewerker via de chat of telefoon. Check hier per verzekering wat je opties zijn!
Autoverzekering wijzigen
Je autoverzekering wijzigen regel je makkelijk zelf in Mijn Account. Dit kun je allemaal zelf doen:
- Auto vervangen of wijzigen
- Tweede auto verzekeren
- Dekking verlagen
- Aanvullende dekking wijzigen
- Kilometrage aanpassen
- Autoverzekering tijdelijk pauzeren
- Adres aanpassen
- Dekking verlagen
Log in en kies de verzekering die je wilt aanpassen. Vouw het overzicht uit door op Verzekering beheren te klikken. Doorloop de stappen en pas je verzekering aan naar wens. Let op! Check altijd of de door jouw gewenste aanvullende dekkingen erop blijven staan!
Heb jij al een voorstel gehad voor het nieuwe verzekeringsjaar?
Dan kun je de verzekering via Mijn Account ook aanpassen, alleen niet per morgen. Je wijziging gaat dan in op de eerste dag van het nieuwe verzekeringsjaar. Wil je zolang niet wachten? Laat het ons weten via de chat, dan passen wij het voor je aan.
Woonverzekering wijzigen
Heb je een woonverzekering bij ons? Dan kun je persoonlijke gegevens zelf wijzigen. Bij andere wijzigingen helpen we je graag telefonisch of via de chat verder.
Reisverzekering wijzigen
Heb je een reisverzekering bij ons? Dan kun je persoonlijke gegevens zelf makkelijk wijzigen via Mijn Account. Wil je iets aan je reisverzekering aanpassen - bijvoorbeeld de reisduur of de dekking - neem dan even contact met ons op via de chat of door ons te bellen. Dan helpen wij je daar graag bij! Goed om te weten: in het eerste jaar kun je de reisverzekering alleen verhogen, niet verlagen.
Ik heb mijn auto verkocht, hoe geef ik dit door?
Dat is afhankelijk van jouw situatie.
Je hebt een nieuwe auto
Gefeliciteerd! Log dan in op Mijn Account. Klik vervolgens op Auto wijzigen, doorloop de stappen en verzeker je nieuwe auto. Je schadevrije jaren worden automatisch overgenomen en de verzekering van je oude auto zetten we stop.
Je hebt nu nog geen nieuwe auto, maar koopt deze binnenkort
Dan kun je je verzekering pauzeren. Doe dit pas op het moment dat de auto van jouw naam af is geschreven. Tot die tijd ben jij verplicht de auto te verzekeren. Het voordeel van een pauze is dat je tijdens de pauze niets hoeft te betalen, maar je wel schadevrije jaren blijft opbouwen. Ook hoef je straks voor je nieuwe auto niet opnieuw een machtiging af te geven om de premie van je rekening af te schrijven. Log in en kies bij je autoverzekering voor Pauzeren.
Hoe kan ik de dekking wijzigen van mijn verzekering?
Je kunt een aantal zaken aan je dekking wijzigen. Dit doe je grotendeels zelf via Mijn Account, of met behulp van een medewerker via de chat of telefoon. Check hier per verzekering wat je opties zijn!
Autoverzekering wijzigen
Je autoverzekering wijzigen regel je makkelijk zelf in Mijn Account. Dit kun je allemaal zelf doen:
- Auto vervangen of wijzigen
- Tweede auto verzekeren
- Dekking verlagen
- Aanvullende dekking wijzigen
- Kilometrage aanpassen
- Autoverzekering tijdelijk pauzeren
- Adres aanpassen
- Dekking verlagen
Log in en kies de verzekering die je wilt aanpassen. Vouw het overzicht uit door op Verzekering beheren te klikken. Doorloop de stappen en pas je verzekering aan naar wens. Let op! Check altijd of de door jouw gewenste aanvullende dekkingen erop blijven staan!
Heb jij al een voorstel gehad voor het nieuwe verzekeringsjaar?
Dan kun je de verzekering via Mijn Account ook aanpassen, alleen niet per morgen. Je wijziging gaat dan in op de eerste dag van het nieuwe verzekeringsjaar. Wil je zolang niet wachten? Laat het ons weten via de chat, dan passen wij het voor je aan.
Woonverzekering wijzigen
Heb je een woonverzekering bij ons? Dan kun je persoonlijke gegevens zelf wijzigen. Bij andere wijzigingen helpen we je graag telefonisch of via de chat verder.
Reisverzekering wijzigen
Heb je een reisverzekering bij ons? Dan kun je persoonlijke gegevens zelf makkelijk wijzigen via Mijn Account. Wil je iets aan je reisverzekering aanpassen - bijvoorbeeld de reisduur of de dekking - neem dan even contact met ons op via de chat of door ons te bellen. Dan helpen wij je daar graag bij! Goed om te weten: in het eerste jaar kun je de reisverzekering alleen verhogen, niet verlagen.
Hoeveel premie betaal ik als ik mijn verzekering aanpas?
Dit kun je zien in Mijn Account. Kies bij jouw verzekering voor Dekking wijzigen. Wil je alleen maar naar de premie kijken en nog niks aanpassen? Dan kun je de pagina gewoon wegklikken. Dit werkt overigens alleen in het geval van een autoverzekering.
Om je premie te verlagen hebben we een aantal tips verzameld. Check ze hier en doe er je voordeel mee.
Ik heb mijn verzekering aangepast, maar ik wil dit ongedaan maken. Hoe los ik dit op?
Geef je aanpassingen aan ons door via een chatbericht, rechtsonderin je scherm. We zitten doordeweeks voor je klaar tussen 8.30 uur en 21.00 uur en op zaterdag tussen 9.00 uur en 17.00 uur. Buiten openingstijden zie je de chatoptie niet.
Ik wil de auto op naam van mijn partner zetten. Kan hij/zij gebruik maken van mijn schadevrije jaren?
Ja, dat kan! Je kunt schadevrije jaren overdragen met een overdrachtsverklaring. Deze vind je bij downloads. Houd er wel rekening mee dat je ze dan zelf nooit meer kunt gebruiken.
De cataloguswaarde klopt niet. Kan ik de cataloguswaarde aanpassen?
Wij krijgen de informatie over jouw auto automatisch van de RDW. Als wij niet de juiste gegevens van jouw auto hebben, wil je dan eerst controleren welke gegevens de RDW van jouw auto heeft? Als het bij de RDW niet klopt, dan kun je het daar aan laten passen. Daarna kunnen wij het aanpassen op jouw verzekering.
Als de RDW de gegevens heeft aangepast of als de gegevens wél juist staan bij de RDW, start dan een chat met ons. Rechtsonderin je scherm. We zitten doordeweeks voor je klaar tussen 8.30 uur en 21.00 uur en op zaterdag tussen 9.00 uur en 17.00 uur. Buiten openingstijden zie je de chatoptie niet.