Huizen bij het water

9 november 2023

Wanneer moet je je verhuizing doorgeven?

Een verhuizing is een spannende gebeurtenis. Tussen het inpakken van dozen en het regelen van vervoer door, is er één cruciale stap die je niet mag vergeten: het officieel doorgeven van je verhuizing.

Waarom is deze stap zo belangrijk? Wanneer geef je je verhuizing door en hoe werkt dit precies? Lees snel verder voor een uitgebreid antwoord op je vragen.

Wanneer je verhuizing doorgeven

Laten we beginnen bij de vraag die bijna iedereen stelt tijdens de verhuizing. Wanneer moet je je verhuizing eigenlijk doorgeven? De termijnen zijn bij alle Nederlandse gemeentes gelukkig hetzelfde. Het doorgeven van een verhuizing kan vanaf 4 weken voor de verhuizing, tot 5 dagen erna. Ben je per ongeluk te laat? Dan registreert de gemeente de datum waarop je je verhuizing uiteindelijk meldt als je 'officiële' verhuisdag.

Let op! Wanneer je je verhuizing niet op tijd doorgeeft kun je een boete ontvangen van maximaal €325. Zet hem daarom groot in je agenda om vervelende verrassingen te voorkomen. 

Verhuizing doorgeven

Het doorgeven van je verhuizing aan de gemeente is niet alleen verplicht, maar ook belangrijk voor je administratie. Door je verhuizing bij de gemeente te melden, wordt je nieuwe adres namelijk automatisch gedeeld met verschillende overheidsinstanties via de Basisregistratie Personen (BRP). Je hoeft dit hierdoor zelf niet meer te doen.

Denk hierbij aan:

  • De Belastingdienst
  • Het UWV
  • Je zorgverzekeraar
  • De ministeries
  • Wegverkeerorganisaties

Benieuwd welke instanties dit in jouw geval zijn? De volledige lijst vind je op de website van Rijksoverheid.

Tip! Ga je samenwonen? In onze blog lees je alles over het verschil tussen geregistreerd partnerschap en een samenlevingscontract

Hoe geef je je verhuizing door?

Je moet er even aan denken, maar het is gelukkig zo gebeurd. Bij de meeste gemeentes kun je je verhuizing op verschillende (snelle) manieren doorgeven:

  • Online: Op een online portal meld je je verhuizing binnen een paar minuten. Met je DigiD log je in, waarna je de benodigde gegevens invult. Na het invullen krijg je een bevestiging per e-mail.
  • Persoonlijk aan het loket: Als je liever persoonlijk je verhuizing doorgeeft of specifieke vragen hebt, kun je een afspraak maken bij het gemeenteloket. Neem de benodigde documenten mee, zoals een huurcontract of koopakte.
  • Schriftelijk: Hoewel dit minder gebruikelijk is geworden, bieden sommige gemeenten nog steeds de mogelijkheid om je verhuizing schriftelijk door te geven. Download in dit geval een formulier op de gemeentewebsite, vul het in en stuur het op met de gevraagde bijlagen.

Welke documenten heb ik nodig?

Voor het doorgeven van je verhuizing heb je gelukkig weinig nodig. Zorg dat je een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of vreemdelingendocument) in de buurt (of bij je) hebt en zorg ook voor een bewijs van bewoning. Denk hierbij aan een huurcontract of koopakte.

Twijfel je? Neem dan even contact op met de gemeente of bekijk de website van de gemeente waar je je gaat inschrijven.

Aan wie moet ik mijn adres nog meer doorgeven?

Je inschrijving bij de gemeente is de belangrijkste, maar er zijn nog veel meer contacten en instanties die jouw adres nodig hebben. Vaak heeft het geen haast, maar geef – wanneer je gesetteld bent – je adres ook door aan de volgende contacten:

  • Gas, elektriciteit en waterleveranciers
  • Vaste en mobiele telecomproviders
  • Banken en financiële instellingen
  • Verzekeraars
  • Werkgever en pensioenfondsen
  • Scholen, universiteiten en andere opleidingsinstituten
  • Huisarts, tandarts, apotheek en andere zorgverleners
  • Kranten- en tijdschriftabonnementen
  • Sportclubs, verenigingen en vakbonden
  • Goede doelen en donatieprogramma's
  • Regelmatig gebruikte webwinkels
  • Dierenarts en dierenverzorgingsdiensten
  • Leasebedrijven voor auto's en fietsen
  • Sportscholen en fitnesscentra
  • Werkgever
  • Vrienden en familie

Behoefte aan een handige checklist? Lees dan snel verder voor onze administratieve verhuis-checklist.

Tip! Wist je dat PostNL een verhuisservice heeft? Als je verhuist, zorgen zij ervoor dat je post automatisch naar je nieuwe adres wordt doorgestuurd. Zo hoef je aan je adreswijzigingen nog even niet te denken en kun je je eerst volledig focussen op het verhuizen, inrichten of verbouwen van je nieuwe stekje.

Goede woonverzekering nodig?

Ben je op zoek naar een goede en voordelige Woonverzekering of wil je je premie controleren bij een verhuizing? Lees snel verder voor meer over onze Opstal- en Inboedelverzekering of bereken direct je premie.

Veelgestelde vragen

  • Hoelang heb ik de tijd om mijn verhuizing door te geven?

    Je kunt je nieuwe adres vanaf 4 weken voor de verhuizing tot 5 dagen erna bij de gemeente doorgeven. 

  • Welke instanties krijgen automatisch bericht van verhuizing?

    Bij het doorgeven van je verhuizing aan de gemeente worden bepaalde overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst en het UWV, automatisch geïnformeerd via de Basisregistratie Personen (BRP).

    Benieuwd naar de volledige lijst? Die vind je hier

  • Wie moet ik inlichten bij verhuizing?

    Het is verplicht om de gemeente in te lichten bij een verhuizing. Vergeet daarnaast je vrienden en familie niet, en breng ook organisaties zoals je gas-, elektriciteit- en waterleveranciers, telefoonproviders, dokters en banken op de hoogte. 

  • Waarom moet ik binnen 5 dagen mijn verhuizing doorgeven?

    Het binnen 5 dagen doorgeven van je verhuizing zorgt voor een correcte registratie en voorkomt mogelijke boetes of administratieve problemen.

Stel op bank op ipad

Maak van je huis een verzekerd thuis

Kies voor een woonverzekering die bij jou past. Zo ben je ervan verzekerd dat jouw huis jouw thuis is, ongeacht de situatie.

Was dit artikel nuttig?