Man en vrouw met verhuisdozen

14 juni 2023

Verhuis-checklist: wat regelen bij een verhuizing?

Een leuke, maar ook stressvolle tijd: verhuizen. Of je nu verhuist naar een huurappartementje in dezelfde straat of een klusproject aan de andere kant van het land koopt, waarschijnlijk heb je zo'n volle to-do-list dat administratieve zaken even naar de achtergrond verdwijnen.

Benieuwd wat je allemaal moet regelen bij een verhuizing? Wil je het overzicht behouden en de belangrijkste zaken zo snel mogelijk afvinken? Hieronder vind je onze administratieve verhuis-checklist:

1. Adreswijziging bij de gemeente

Als eerste misschien een open deur: geef je adres door aan de gemeente. Bij de meeste gemeentes doe je dit gemakkelijk online met DigiD. Doe dit op tijd om boetes te voorkomen! In onze blog 'wanneer moet je je verhuizing doorgeven' vind je alle termijnen. 

Ga je een woning huren? Dan kan het zijn dat je een huisvestingsvergunning nodig hebt. Dit is een speciale vergunning waarmee je recht hebt op een goedkopere huurwoning. Geeft je verhuurder of makelaar aan dat dit voor jou ook geldt? Vergeet deze aanvraag dan niet. Dit kan namelijk voor hoge boetes zorgen.

Ga je in een andere stad of een ander dorp wonen? Lees dan snel verder in onze blog over verhuizen naar een andere gemeente

2. Je nieuwe adres doorgeven

Is de gemeente op de hoogte? Dan ben je er natuurlijk nog niet. Er zijn namelijk nog veel meer organisaties en bedrijven die jouw adres in hun bestand hebben staan. Doorgeven heeft niet altijd haast, maar bij de volgende organisaties is een adreswijziging wel zo handig:

  • Werkgevers en zakenrelaties
  • Mobiele telefoonproviders
  • Kranten en tijdschriften
  • Maaltijdboxen
  • Abonnementen op producten
  • Sportclubs en andere verenigingen
  • Medische specialisten (denk aan de tandarts, huisarts, etc.)
  • Banken en andere financiële diensten
  • Verzekeraars (dit is een belangrijke, want je woonverzekering geldt vaak alleen op je oude adres)
  • Vrienden en familie, al heeft dit misschien minder haast

Heb je al meer dan genoeg te regelen tijdens de verhuizing en stel je deze zaken liever nog even uit? Laat je post dan tijdelijk doorsturen met de verhuisservice van PostNL. Voor €25,95 stuurt PostNL al je post een week lang vanzelf door naar je nieuwe adres. Wel zo fijn in de drukke eerste weken!

Tip! Vraag na ongeveer een maand aan de bewoners van je oude huis of er toch nog post voor je is bezorgd. Is dit het geval? Geef je nieuwe adres dan alsnog aan de afzenders door.

3. Contracten opzeggen, overzetten en/of afsluiten

Wist je dat een energiecontract persoonsgebonden is, en niet locatiegebonden? Heb je een fijn contract, dan kun je dit dus gewoon meenemen naar je nieuwe adres. Wel is een verhuizing een goed moment om je contract nog even te controleren. Is het nog steeds de voordeligste optie of kun je beter overstappen? Maak een bewuste keuze voor het wel of niet opzeggen van je gas-, water-, elektra- en internetcontracten en sluit, wanneer nodig, nieuwe contracten af.

Let op! Zowel bij het verlaten van je oude huis als bij het betreden van je nieuwe, moet je de meterstand aan je energieleverancier doorgeven. Vaak kan dit gemakkelijk online. Heb je een ‘slimme meter’? Dan ontvangt de leverancier de meterstanden vanzelf via de netbeheerder.

4. Parkeervergunning opzeggen of overzetten

Heb je een parkeervergunning bij je oude adres? Vergeet deze dan niet op- of over te zetten. Controleer of je naar een ander vergunningsgebied verhuist en of je in je nieuwe wijk wel een vergunning nodig hebt.

Verhuis je naar een ander gebied? Dan moet je meestal je oude vergunning opzeggen en een nieuwe aanvragen. Controleer dit altijd even op de website van je gemeente(s).

5. Verzekeringspremie controleren

We gaven het al eerder kort aan: je (woon)verzekeringspremie is afhankelijk van je adres en woonsituatie. Ga je dan ook verhuizen, dan is dat hét moment om je Opstal- en Inboedelverzekering nog eens te controleren. Zo zorg je dat je niet te veel betaalt én ben je ook op je nieuwe adres gelijk goed verzekerd.

Je Opstalverzekering is de verzekering van je huis en alle zaken die hieraan vastzitten. Is het nieuwe huis groter of kleiner dan het oude? Ga je verbouwen en komt er oppervlakte bij? Of heb je waardevolle (vaste) zaken toegevoegd, zoals bijvoorbeeld zonnepanelen? Dan kan het zijn dat je je premie moet aanpassen.

Uiteraard geldt hetzelfde voor de Inboedelverzekering: de verzekering van alle losse spullen in je huis. De kans is groot dat je bij een verhuizing nieuwe spullen koopt, of juist flink opruimt. Is de totale waarde niet meer hetzelfde? Geef dit dan door aan je verzekeraar. 

Het uitzoeken welke verzekeringen je nodig hebt kost wat tijd, maar geeft veel financiële zekerheid. 

Meer weten over het aanpassen van je verzekeringen bij een verhuizing? Lees dan verder in onze verhuis-checklist voor nieuwe woonsituaties en verzekeringen.

6. Huisdieren? Pas het adres op de chip aan

Als laatste een tip voor honden- en katteneigenaren. Wanneer je verhuist, verhuizen je huisdieren natuurlijk met je mee. Een nieuwe omgeving kan nogal wennen zijn. Heeft je huisdier een chip? Dan staat deze niet alleen op je naam geregistreerd, maar ook op je adres. Vergeet daarom niet om je nieuwe adres door te geven. Hoe vollediger de gegevens, hoe sneller je kan worden gevonden – mocht je geliefde diertje de weg kwijt zijn geraakt.

Goede woonverzekering nodig?

Ben je op zoek naar een goede en voordelige Woonverzekering of wil je je premie controleren bij een verhuizing? Lees verder voor meer over onze Opstal- en Inboedelverzekering of bereken direct je premie.

Was dit artikel nuttig?

Vrouw zit te relaxen thuis

Bereken je premie in 20 seconden

Ben je er helemaal over uit? Bereken dan je premie binnen 20 seconden en verzeker je woning!