Alles over autoschade

Autoschade is vervelend, maar hoeft niet ingewikkeld te zijn. Daarom geven we hieronder op deze pagina antwoord op veelgestelde vragen. Zo helpen we jou zo snel mogelijk weer op weg!

Schade aan je auto

Heb je een vraag over autoschade? Vind het antwoord op jouw vraag hieronder:

Vragen over schade melden

  • Wat moet ik doen als ik autoschade heb?

    Als je autoschade hebt, meld je dit het makkelijkst en snelst via Mijn Account. Je hoeft ons dus niet te bellen. In Mijn Account upload je alle informatie, foto's en documenten die nodig zijn voor het afhandelen van je schade. Op basis hiervan zullen onze behandelaren je schade beoordelen en verder afhandelen. Hierover houden we je per mail op de hoogte. In de tussentijd kun jij vast naar een van onze Topherstellers om de schade te laten repareren. Je hoeft hiervoor niet op ons te wachten. 

  • Hoe meld ik schade aan mijn auto?

    Schade aan je auto meld je het makkelijkst en snelst via Mijn Account. Je hoeft ons dus niet te bellen. In Mijn Account upload je alle informatie, foto's en documenten die we nodig hebben om de schade te beoordelen en af te handelen. Zo staat alles overzichtelijjk bij elkaar. Kom je er niet helemaal uit? Stuur ons gerust een berchtje via de chatfunctie rechtsonder in je scherm.

  • Welke informatie hebben jullie nodig als ik schade meld?

    Om je schade zo snel mogelijk af te kunnen handelen, hebben we een aantal documenten van je nodig:

    Denk hierbij aan het Europees schadeformulier, een kopie van politie-aangifte, contactgegevens of verklaring(en)van getuige(n) en eventueel foto's als bewijsmateriaal. Natuurlijk alleen als dit van toepassing is op jouw schade. Als we nog informatie van jou nodig hebben, laten we je dit via de mail weten. Je kunt deze documenten uploaden in Mijn Account.

  • Hoe kom ik aan een schadeformulier?

    Deze vind je op onze downloadspagina. Vul deze in als:

    • Je een aanrijding met een persoon, dier of object hebt. Laat het formulier ter plekke of achteraf ondertekenen.
    • Je een aanrijding met een onbekend persoon of dier van een onbekende eigenaar hebt.
    • Er sprake is geweest van vandalisme

    Je hebt dus geen schadeformulier nodig bij ruitschade, hagel, storm, inbraak, diefstal of joyriding. Doe bij inbraak, diefstal en joyriding wel altijd aangifte bij de politie.

    Scan of fotografeer het schadeformulier en voeg deze toe bij je melding in Mijn Account. Let erop dat het formulier in zijn geheel en onbeschadigd op de foto of scan staat.

    Lees hier hoe je een schadeformulier invult.

    Tip: je kunt dit ook vanaf je mobiel doen, via MobielSchadeMelden.nl. Dat gaat nóg makkelijker en nóg sneller!

  • Kan ik het schadeformulier ook online invullen?

    Ja, dat kan super makkelijk en snel via MobielSchadeMelden! Dit is in feite het schadeformulier, maar dan online. Als initiatief van het Verbond van Verzekeraars, is dit online de enige erkende manier van schademelden. Je kunt dit schadeformulier heel gemakkelijk op je smartphone, terplekke en eventueel samen met een tegenpartij, invullen. Dit kan dan samen vanaf één telefoon of apart (zelfs ieder vanuit eigen huis). Upload foto’s bij je melding, onderteken het digitaal en MobielSchadeMelden verstuurt het formulier naar beide verzekeraars.

  • Hoe vul ik het schadeformulier in?

    Je kunt het schadeformulier uitprinten en invullen of digitaal invullen. Hoe je dit doet en handige tips over het invullen van het Europees Schadeformulier, lees je hier.

    *Let op: bij ruitschade of schade die is ontstaan door hagel, storm, inbraak, diefstal of joyryding hoef je géén Europees Schadeformulier te uploaden.

  • Mijn auto is gestolen of er is ingebroken. Wat moet ik doen?

    Is je auto gestolen, is er ingebroken, heb je schade door joyriding of vandalisme, of ben je aangereden door een onbekende dader? Doe dan direct aangifte bij de politie en stuur het proces-verbaal naar ons op.

    Meld je schade direct via Mijn Account

  • Ik heb schade gemeld en zie twee dossiers/meldingen in Mijn Account. Hoe kan dat?

    Als je All Risk verzekerd bent en er naast schade aan je eigen voertuig ook andere voertuigen bij betrokken zijn, dan maken we altijd twee dossiers voor je aan in Mijn Account: een dossier voor jouw voertuig en een dossier voor het betrokken voertuig. Zodra bekend is wie in dit geval de 'schuldige' is, sluiten we eventueel het tweede dossier. Je hoeft hier dus niks voor te doen.

Vragen over schade met tegenpartij

  • Wat moet ik doen als ik schade met een tegenpartij heb?

    Als je schade met een tegenpartij hebt, moet je altijd samen het Europees Schadeformulier invullen. Let op: het is belangrijk dat beide partijen dit formulier invullen en ondertekenen. Heeft de tegenpartij de schade veroorzaakt? Stel de tegenpartij dan aansprakelijk.

  • Hoe kan ik de tegenpartij aansprakelijk stellen?

    Je kunt de tegenpartij aansprakelijk stellen door een verhaalbrief in te vullen en op te sturen naar de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij. Zij zullen dan contact met je opnemen. Je vindt de verhaalbrief onder 'Schade' op onze downloadpagina

    Als alleen jouw auto en een ander voertuig met Nederlands kenteken erbij zijn betrokken, dan is de kans groot dat je in aanmerking komt voor Directe Schadeafhandeling (DSA). Lees hier alles over DSA en de bijbehorende Verhaalservice.

    Heb je een Verkeersrechtsbijstandverzekering bij Allianz Direct?

    Meld de schade dan bij ons en dan proberen wij deze te verhalen bij de tegenpartij.

  • Wat moet ik doen als de tegenpartij geen schadeformulier in wil vullen?

    Een schadeformulier moet altijd door beide partijen worden ingevuld én ondertekend. Wil de tegenpartij dit niet doen? Voeg dan een ingevulde Getuigenverklaring toe bij het melden van je schade (download deze hier). Dit kan natuurlijk alleen als er getuigen van het incident zijn. Check daarom goed de directe omgeving van de aanrijding. Heeft de buurman bijvoorbeeld een videodeurbel waarop het incident is vastgelegd? Of zijn er dashcambeelden beschikbaar? Als je zulk beeldmateriaal hebt, deel dit dan met ons. Zo kunnen wij je nog beter en sneller helpen.

  • Iemand is tegen mijn geparkeerde auto aangereden, maar de dader is onbekend. Wat kan ik doen?

    Doe in dit geval zo snel mogelijk (maar maximaal binnen 14 dagen) aangifte bij de politie. Vervolgens meld je de schade in Mijn Account. Hier upload je een kopie van de aangifte en eventueel contactgegevens van getuigen (voornaam, achternaam en e-mailadres). Hierna gaan wij direct aan de slag met het afhandelen van je schademelding. Bij een All Risk  verzekering heeft de schade effect op je schadevrije jaren (en dus ook op je premie). Als je een Verkeersrechtsbijstand-verzekering hebt, dan proberen we om de schade via het Waarborgfonds Motorverkeer voor je te verhalen. Heb je een WA of Beperkt Casco verzekering? Dan kun je zelf de schade proberen te verhalen via het Waarborgfonds Motorverkeer. Check hiervoor eerst of je deze claim kunt indienen via SchadeZonderDader.nl. Wil je meer lezen over autoschade door een ander? Kijk dan hier.

    Let op: de bestuurder die in de auto heeft gereden, voordat de auto geparkeerd werd, kan niet getuigen. Familieleden en inzittenden mogen dat wel. Verder moeten getuigen bij schade aan een geparkeerde auto kunnen verklaren dat:

    • De auto onbeschadigd is geparkeerd
    • De auto later op dezelfde plek is teruggevonden met schade
    • Er in de tussentijd niet mee is gereden



  • Wat zijn Directe Schadeafhandeling en de Verhaalservice?

    Alles over Directe Schadeafhandeling (DSA) en onze Verhaalservice lees je hier. Maar in het kort, DSA is een regeling waarbij vrijwel alle autoverzekeraars in Nederland zijn aangesloten en houdt in dat de eigen verzekeraar altijd schade af kan handelen. Een verzekerde hoeft dus zelf  geen contact meer op te nemen met de verzekeraar van een tegenpartij. Hier zit wel een aantal voorwaarden aan en als blijkt dat Allianz Direct jou niet kan helpen, sturen we jou door middel van onze Verhaalservice door naar DAS Legal Services. Hopelijk kunnen zij iets voor je betekenen!

Vragen over de status

  • Hoelang duurt het totdat een schademelding is afgehandeld?

    Nadat je de schade hebt gemeld, gaan wij direct voor je aan de slag. Hoe snel we jouw schademeling volledig kunnen afhandelen is afhankelijk van een aantal zaken. Zo speelt natuurlijk  drukte aan onze kant een rol, maar ook de complexiteit van jouw melding, een eventuele extra beoordeling of contact met een eventuele tegenpartij. Ook kan het zijn dat we nog extra documenten of foto's van je nodig hebben. Als dit zo is, laten we je dit zo snel mogelijk via de mail weten. 

    Natuurlijk proberen we zo snel mogelijk van ons te laten horen. We doen dit altijd per mail, dus houd je mailbox goed in de gaten. Afhankelijk van hoe druk het is, kan dit ongeveer 15 dagen duren.

  • Wat kan ik verwachten nadat ik schade heb gemeld?

    Nadat je de schade hebt gemeld, gaan wij direct voor je aan de slag. We bekijken je melding en beoordelen of we nog extra informatie van je nodig hebben. Hierover houden we je via de mail op de hoogte. Daarna zal je schade worden beoordeeld en komen we zo snel mogelijk bij je terug over de afhandeling. Afhankelijk van hoe ingewikkeld je schade is, kan dit ongeveer 15 werkdagen duren.

  • Hoe snel hoor ik iets over mijn schademelding?

    Nadat je de schade hebt gemeld, zie je (als het goed is) een dossier staan in Mijn Account. Dit betekent dat we je schademelding goed hebben ontvangen en voor jou aan de slag gaan. We sturen je hier ook een bevestiging van.

    Natuurlijk proberen we zo snel mogelijk van ons te laten horen. We doen dit altijd per mail, dus houd je mailbox goed in de gaten. Afhankelijk van hoe druk het is, kan dit ongeveer 15 dagen duren.

  • Kan ik jullie ook bellen over de status van mijn schademelding?

    Je kunt ons alleen bellen voor spoed of noodsituaties. Via de mail houden we je altijd op de hoogte over de status van je schademelding. Je kunt de status natuurlijk ook zelf checken via Mijn Account.

Vragen over ruitschade

  • Ben ik altijd verzekerd voor ruitschade?

    Je bent verzekerd voor ruitschade als je een Beperkt Casco of All Risk verzekering bij ons hebt afgesloten. Alleen dan worden de kosten voor ruitschade vergoed. Met een WA-verzekering ben je dus niet verzekerd voor ruitschade. Ruitschade kun je laten repareren bij onze Glasherstellers. Check ook de voorwaarden om te weten wat er wel en niet verzekerd is bij ruitschade. Zo worden putjes in ruiten bijvoorbeeld nooit vergoed. Ook niet bij onze All Risk verzekering. Lees hier meer over ruitschade.

  • Heb ik een eigen risico bij ruitschade?

    Alleen als je een All Risk verzekering bij ons hebt afgesloten kun je kiezen voor eigen risico bij ruitschade. Hier kun je dan vrijwillig voor kiezen. Dit eigen risico geldt wel alleen voor schades die onder deze dekking vallen. Lees hier meer over in onze voorwaarden.

  • Waar kan ik mijn ruitschade laten herstellen?

    Ruitschade kun je laten repareren door een van onze Glasherstellers. Zo kun jij zo snel en veilig mogelijk weer de weg op!

    Wil je toch liever je schade laten herstellen bij een andere monteur of garage? Dat kan met de aanvullende dekking Vrije Reparatiekeuze. De kosten worden dan 100% vergoed, mits deze hersteller is aangesloten bij Bovag of Focwa. Is dit niet het geval? Dan betaal je  500,- eigen bijdrage.

    Heb je géén Vrije Reparatiekeuze, maar kies je er toch voor om je schade bij een andere garage of monteur te laten herstellen? Dan betaal je 500,- eigen bijdrage als deze is aangesloten bij Bovag of Focwa. Is de monteur of garage hier niet bij aangesloten? Dan krijg je helemaal geen vergoeding.

  • Ben ik verzekerd voor een putje in de ruit van mijn auto?

    Helaas zijn putjes in ruiten niet verzekerd. We vergoeden alleen bij een barst of een sterretje. Lees hier alles over in onze voorwaarden

Vragen over reparatie

  • Waar kan ik mijn auto laten repareren?

    Wij werken samen met een aantal herstelbedrijven die de autoschade voor je kunnen herstellen. En dat doen zij top! Maak daarom zelf een afspraak bij een van onze Topherstellers. Waar en wanneer het jou uitkomt. De herstelkosten worden dan 100% door ons vergoed. Heb je Vrije reparatiekeuze? Dan kun je de schade door iedere garage of monteur laten herstellen, zolang deze is aangesloten bij Bovag of Focwa. Heb je géén Vrije Reparatiekeuze maar laat je de schade toch door een andere hersteller repareren? Dan vergoeden wij €500,- minder. Let op: is je schade hoger dan €500,- minder en ga je niet naar een Tophersteller? Neem dan even contact met ons op. We laten dan een onafhankelijke schade-expert langskomen om de schade te beoordelen. Heb je alleen ruitschade? Regel dan direct een afspraak bij een van onze aangesloten glasherstellers.

  • Heb ik recht op een vervangende auto?

    Alleen als je verzekerd bent voor de schade en je de schade laat repareren door een van onze Topherstellers, krijg je tijdens de technische reparatieduur een vervangende auto. Sta je met pech langs de weg en heb je onze aanvullende Pechhulpverzekering? Dan helpen we altijd zo snel mogelijk (meestal binnen een uur). Kunnen we de auto niet ter plekke repareren? Dan brengen we jou naar je bestemming en je auto naar de garage. Tijdens de reparatie krijg je een vervangende auto, tot een maximum van 30 dagen.

    Bel 24/7 met 010 - 300 6540 als je door schade of pech langs de weg staat en niet meer kunt rijden.

  • Waar kan ik mijn ruitschade laten herstellen?

    Ruitschade kun je laten repareren door een van onze Glasherstellers. Zo kun jij zo snel en veilig mogelijk weer de weg op!

    Wil je toch liever je schade laten herstellen bij een andere monteur of garage? Dat kan met de aanvullende dekking Vrije Reparatiekeuze. De kosten worden dan 100% vergoed, mits deze hersteller is aangesloten bij Bovag of Focwa. Is dit niet het geval? Dan betaal je  500,- eigen bijdrage.

    Heb je géén Vrije Reparatiekeuze, maar kies je er toch voor om je schade bij een andere garage of monteur te laten herstellen? Dan betaal je 500,- eigen bijdrage als deze is aangesloten bij Bovag of Focwa. Is de monteur of garage hier niet bij aangesloten? Dan krijg je helemaal geen vergoeding.

Vragen over premie

  • Verandert mijn premie door schade?

    Dat ligt eraan wat voor schade het is. Als het een malus claim is verlies je schadevrije jaren. Wij passen dit aan en daardoor betaal je in het nieuwe verzekeringsjaar meer premie. Alle verzekeraars hebben afgesproken dat je per schade die je meldt, vijf schadevrije jaren terugvalt. Ook is bij alle verzekeraars afgesproken dat je maximaal vijftien schadevrije jaren kunt hebben. Het kan zijn dat je meer schadevrije jaren op je polisblad hebt staan, maar in het geval van schade wordt er dan alsnog uitgegaan van 15 schadevrije jaren. Bekijk onderstaand rekenvoorbeeld om te zien hoe dat werkt:

    • Terugval bij 12 schadevrije jaren: 12 - 5 = 7 schadevrije jaren
    • Terugval bij 20 schadevrije jaren: 15 - 5 = 10 schadevrije jaren
    • Terugval bij 3 schadevrije jaren: 3 - 5 = -2 schadevrije jaren

    Het kan in sommige gevallen dus handig zijn om je schade zelf te betalen. Je premie blijft dan gelijk, omdat je niet terugvalt in schadevrije jaren. Kunnen wij het bedrag door een ander laten betalen (verhalen)? Ook dan gebeurt er niks met je schadevrije jaren en premie.

    Check de impact van schade op je premie nu ook online!

    Om je een handje te helpen bij het inschatten of het melden van schade wel de meest verstandige optie is, hebben we een handige tool in Mijn Account die voor je berekent wat de impact van schade op je premie is. Ga hiervoor naar Mijn Account en klik op 'Schade melden en beheren'. In het overzicht kun je vervolgens per verzekering bekijken wat de impact van een schademelding op je premie is. Klik hiervoor op 'Verandering van je premie na het melden van schade'.

  • Waarom betaal ik na schade ineens zo veel meer?

    Je verzekert je auto bij ons voor risico op schade. Dit risico schatten we in door te kijken naar onder andere je auto, je leeftijd, je woonplaats, maar ook je schadevrije jaren. Als je schade rijdt, verlies je schadevrije jaren, wordt dit risico hoger en betaal je dus meer premie. Ook kijken we naar de nieuwste schadecijfers. Hierdoor kan het risico ook anders uitvallen dan het jaar ervoor.

Vrouw thuis aan het relaxen

Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen?

We helpen je graag verder! Via de chat krijg je het snelst antwoord op al jouw vragen.

Heb je het antwoord op jouw vraag kunnen vinden?