Vrouw aan de telefoon

Wat is stuurbekrachtiging?

Verzeker je auto met stuurbekrachtiging bij Allianz Direct:
  • checkmark

    Standaard €0,- Eigen Risico

  • checkmark

    Dagelijks wijzigen en opzeggen

  • checkmark

    Altijd vervangend vervoer bij schade

Bereken je premie

Vroeger kon sturen behoorlijk zwaar zijn. Gelukkig is er tegenwoordig stuurbekrachtiging of het servo-stuur. Stuurbekrachtiging versterkt de bewegingen die je met je stuur maakt. Hierdoor hoef je met minder krachtsinspanning aan je stuur te draaien. Vooral bij lagere snelheden maakt dit veel verschil, bijvoorbeeld bij het inparkeren. Maar hoe werkt stuurbekrachtiging nu precies? En hoe vervang je de olie voor stuurbekrachtiging?

Soorten stuurbekrachtiging

De oudste vorm van stuurbekrachtiging is hydraulisch. Met oliedruk worden je bewegingen versterkt. Hydraulische stuurbekrachtiging werkt met een pomp die altijd draait. Dit kost brandstof. Nieuwere auto’s zijn uitgerust met elektrische stuurbekrachtiging. Dit werkt met een elektromotor die alleen in werking treedt bij het sturen en dus zuiniger is. Ook is elektrische stuurbekrachtiging veel lichter en neemt het minder ruimte in beslag.

Waar zit stuurbekrachtiging olie?

Je merkt het meteen als je stuurbekrachtiging kapot is. Een auto zonder stuurbekrachtiging stuurt veel zwaarder dan normaal en in veel gevallen is de stuurbekrachtiging ontluchten de juiste oplossing. Bij hydraulische stuurbekrachtiging kunnen de pomp, de leidingen of de v-snaar defect zijn. Bij elektrische stuurbekrachtiging kunnen de microprocessor of de elektromotor kapot gaan.

Maar waar zit stuurbekrachtiging olie? Om bij het expansievat te komen en de olie voor stuurbekrachtiging te vervangen, is het belangrijk dat je enkele onderdelen demonteert. Wil je de stuurbekrachtiging ontluchten? Dan moeten de voorwielen vrij kunnen draaien na het opkrikken.

De stuurbekrachtiging valt weg: wat nu?

De stuurbekrachtiging valt weg: wat nu? De kosten om je stuurbekrachtiging te repareren zijn afhankelijk van het soort stuurbekrachtiging en het mankement. Een nieuw stuurhuis kost gemiddeld €750,-. Het vervangen ervan duurt ongeveer twee uur. Bij hydraulische stuurbekrachtiging kan het ook nodig zijn de pomp te vervangen. Een nieuwe pomp kost rond de €200,-. In anderhalf uur tijd is deze vervangen. Na de reparatie moet ook je auto opnieuw worden uitgelijnd. Dit kost meestal €100,-.


 

Zelf kiezen waar je je auto repareert?

Neem dan de aanvullende dekking Vrije Reparatiekeuze. Als je wilt, betalen wij de rekening rechtstreeks aan het herstelbedrijf.

Ontdek Vrije Reparatiekeuze
Koppel in auto lacht