Auto winterklaar maken

Zo help je je auto de koude maanden door!

De koude wintermaanden zijn voor je auto zwaarder dan normaal. Van bevroren ruiten tot startproblemen, ‘s winters zijn er over het algemeen meer klachten en pechgevallen met de auto. Om je auto in optimale staat te houden tijdens de winter, lees je hier de belangrijkste punten waar je op moet letten. Zo help je je auto de koude maanden door!

Bevroren ruitenwissers, deuren, handrem

Na een nacht flinke vorst kan het voorkomen dat bepaalde onderdelen van je auto vastvriezen. Denk hierbij aan je ruitenwissers, de handvatten van de deur of deur zelf. Maar ook bepaalde onderdelen in je auto, zoals de handrem, kunnen vastvriezen. Voorkomen is beter dan genezen, maar als je auto bevroren onderdelen heeft kun je dat beter eerst oplossen voordat je gaat rijden.

Bevroren deurrubbers

Wanneer de deurrubbers zijn vastgevroren, is het verstandig om niet als een gek aan de deur te trekken. Het beste is om tegen de deur te duwen voordat je de deur opent. Hiermee voorkom je dat je de deurrubbers scheurt. Bevroren deurrubbers kun je goed voorkomen door de rubbers preventief in te smeren, bijvoorbeeld met siliconenspray of vaseline.

Bevroren slot

Is je slot bevroren? Dan is het lastig om je auto in te komen. Wees hierop voorbereid en schaf slotontdooier aan om je slot te ontdooien. Met olie of slotontdooier in je slot kun je ook voorkomen dat je slot bevriest.

Bevroren ruitenwissers

Wanneer je ruitenwissers zijn bevroren en ze staan nog aan van de vorige rit, dan kan dit problemen veroorzaken voor de wismotor. Check daarom bij vrieskou voor vertrek of je ruitenwissers los zijn. Wil je bevroren ruitenwissers voorkomen? Leg er dan iets onder, steek de ruitenwissers omhoog, of stop ze in een sok. Zo vriezen ze niet vast aan je ruit.

Bevroren handrem

Wanneer je een bevroren handrem hebt, helpt het in sommige gevallen om de handrem nog nét iets verder aan te trekken. Zo breek je het ijs waardoor de handrem vast zit. Mocht dit niet lukken, laat de handrem dan los en ga er niet verder aan trekken. Laat je auto stationair draaien, zodat de remleidingen warmer worden en het ijs langzaamaan smelt.

Om te voorkomen dat je handrem bevriest, kun je er ook voor kiezen om de handrem niet aan te trekken na het parkeren. Dan kan de handrem ook niet vastvriezen. Je kunt de auto in de eerste versnelling zetten zodat je auto niet zomaar gaat rollen.

Autoruit bevroren?

We kennen het allemaal wel; je hebt haast en dan blijkt dat het heeft gevroren – krabben maar! Maar je ruiten krabben kost veel tijd en krabben vergroot de kans op krassen op je ruit. Een bevroren ruit is makkelijk te voorkomen door de weersvoorspellingen in de gaten te houden en bij aankondiging van vorst een hoes over de auto te trekken. Een isolatiedeken of andere ruitbedekking aanbrengen helpt ook tegen een bevroren ruit.

Is je ruit toch bevroren? Dan kun je in plaats van krassen ook een beetje (lauw)warm water over de ruit gieten. Gebruik hier bijvoorbeeld een doekje of een gieter bij. Let alleen wel op dat je niet met (te) heet water aan de slag gaat! Het temperatuurverschil tussen het water en je bevroren ruit veroorzaakt namelijk barsten in je ruit – en dat wil je niet.

Accuproblemen door de kou

Tijdens de winter of bij strenge vorst moet je accu flink aan de bak. Zeker wanneer je auto wat langer stilstaat, heb je kans dat de accu sneller leegloopt. Hierdoor kunnen problemen ontstaan bij het starten. De motor van je auto loopt namelijk minder goed en slaat minder snel aan door de kou, waardoor er een hoop vermogen van je accu wordt gevraagd. Tegelijkertijd is de accuspanning juist minder als gevolg van de kou.

Zeker als je vooral kortere afstanden rijdt kan dit in de koudere maanden voor problemen zorgen. Het is daarom belangrijk om je accu goed op peil te houden en regelmatig bij te laden. Dit kun je ook doen door zelf minimaal een half uur om te rijden, zodat de dynamo je accu bijlaadt. Zo voorkom je dat je auto niet meer start door de kou. Rijdt je regelmatig langer dan een half uur? Dan is je accu goed bijgeladen. Laat je accu wel regelmatig doormeten en vervang je accu indien nodig.

Houd je vloeistoffen op peil

Het klinkt misschien gek, maar juist in de koudere maanden is het belangrijk om je koelstofniveau in de gaten te houden. Dit kun je op het reservoir aflezen. Het antivries dat in de koelvloeistof zit, helpt namelijk bij het beschermen van je motor en het voorkomt schade aan leidingen in de auto. Daarnaast is het goed om de tank met ruitensproeiervloeistof op peil te houden. Vul indien nodig aan met een ruitensproeiervloeistof die is voorzien van antivries. Deze ruitensproeiervloeistof is meestal blauw gekleurd. Dit helpt bij het ontdooien van je bevroren ruit.

Zorg voor je banden

Alhoewel we in Nederland geen verplichting kennen om tijdens de winter op winterbanden te rijden, is het wel verstandig om je banden op peil te houden tijdens de koude maanden. Is er een strenge winter op komst? Dan zijn ook in Nederland winterbanden geen overbodige luxe.

Verder is het goed om je banden in optimale staat te houden. Check dus regelmatig of je banden de juiste spanning hebben en of de profieldiepte voldoet aan de wettelijke eis. Het is namelijk wettelijk verplicht om een minimale profieldiepte van 1,6 mm te hebben. Bij winters weer is je remweg echter behoorlijk hoger wanneer je profieldiepte onder 3mm zit. Zeker wanneer je te maken krijgt met regen, ijs en sneeuw, zijn winterbanden aanbevolen. Zo kom je niet voor ongewenste verassingen te staan wanneer je ’s winters de weg op gaat.

De bestuurder: jezelf dus!

Je auto voorbereiden op de koude maanden betekent ook jezelf voorbereiden op rijden in winterse omstandigheden. Vergeet jezelf dus niet! Wees alert op het feit dat je bij gladheid een aanzienlijk langere remweg hebt. Zorg er dus voor dat je voldoende afstand bewaart tot andere verkeersdeelnemers wanneer het regent, mist, ijzelt of zelfs sneeuwt. Je auto is pas écht winterproof als jij dat ook bent. 

Was dit artikel nuttig?